Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 jul 2025, 16:33

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Hey, sagen er den jeg har lagt en 20v blacktop motor i min corolla coupe, og købt megasquirt fra turbomotor.dk. Der fik jeg så et "program" med jeg skulle kunne starte den op på, og også skulle passe perfekt til min motor. Det skal siges jeg mit trigger signal kommer fra et hjul med 24 tænder på oppe ved knasten hvor der er fjernet 2 tænder overforhinanden(den ene fjernet 120 grader før top(4tænder tilbage til føleren) Problemmet er så at jeg overhovedet ikke kunne starte den, tilfældigvis prøvede jeg og ændre under spark settings - "trigger angle" fra 60 til 0 og trigger angle adition fra 0 til +22.5, ved ikke helt hvad de 2 bokse gør, men så kunne den sgu starte op. Dog går den noget urent, ville så prøve og holde en tændings pistol på, men den kan sgu ikke få den til og blinke(har prøvet andre) kun lige et par få blink mens jeg tæver speederen i bund, men gør jeg det dør motoren ret kraftigt. Så har tydeligvis et problem ang tænding, men nogen der har et bud på hvad jeg gør forkert? Skal siges trigger angle jo var sat til 60 fra turbomotor af, så fatter ikke det ikke virker til fordel for mit eget "gætteri"...
En anden ting jeg har undre mig lidt over er, under Fuel tables - Constants 1 ændrede jeg lige i et forsøg injections per engine cycles fra 2 til 4, lige idet jeg ændre til 4 går motoren SYGT godt og meget mere omdrejnings villig, men i det jeg sender til ecu går den endnu dårligere end med 2 cycles. Skal siges alle 4 dyser sprøjter sammen, og køre med 2 dobbelt spoler fra en toyota 7afe... Håber virkelig der er nogen der har nogle gode bud, og jeg har givet nok info:-)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Du skal sikre dig at du har sadt din wheeldocoder ordentligt op i forhold til det tandhjul og justering af dette som du kører med.

Trigger angel skal ganske rigtigt stå OMKRING 60 grader (En afvigelse kan forekommet pga. tandhjul og/eller opsætning i wheel docoder). Du vil aldrig kunne opnå en større tændings avancering end din trigger angel.

Angel adition er noget man normalt ikke bruger - Men er ellers en værdi så man kan gå over 90 grader i trigger angel.

Du skal ALTID regne i krumtapsgrader lige for at slå det fast. Tand ANTAL skal du også regne om til "krumtapstænder". Så når du har 24 tænder på knasten svare det jo så til 12 på krumtappen. Det er så også helt korrekt når du fjerner to tænder overfor hinanden. Tilbage er så selve justeringen i softwaren.
Wheel decoderen bruges til at styringen kan finde ud af at tælle tænderne og ved hvor motoren er henne... Du kan læse noget om indstillingerne her mener jeg men ellers er der også beskrevet noget i megamanuel.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html

Når wheel decoder indstillingerne er på plads skal du finde ud af hvor den tand du har valgt at trigge på (Det er det du gør i wheel decoderen) befinder sig i krumtapsgrader. Disse krumtapsgrader er dem du angiver i "Trigger angel" og skal typisk ligge omkring 60 grader (Så tanden, der kommer fordi føleren ved ca. 60 grader er altså den tand du skal trigge på).

Du skal være opmærksom på at der er en inverteringsmulighed på spark out i softwaren (Det handler om den måde du styrer spolerne på - På min bil skal den stå i "NO").

Men ellers var det da en ide at ringe til René - Det er jo ham der har solgt og lavet program.

Hvilken farve er din vogn? - Er jo selv fra fyn...

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Oki der er sgu lidt og læse på, mit skole-engelsk kommer sgu på prøve, men gennemgår det lige og forsøger mig lidt mere i morgen:-) Håber bare jeg snart finder en fejl inden jeg bliver sindsyg hehe:-) Det eneste positive er jeg havde den lidt i gang i dag og igår, for fuck den lyder godt hehe(selv om den går dårligt) Ang det med og ringe og høre Rene, ikke noget ondt om Rene overhovedet, men det er sgu nemmere og ringe til dronning ingrid end det er og ringe til Rene. Den mand er satme en travl fyr hehe:-) Ang bilen, den er lige blevet malet Ford Imperial BLue:-) Har holdt stille siden midt i maj sidste år(stor renoverings projekt) så håber snart den er frisk hehe. Hørte også fra en der er udlært her hvor jeg er, han gik i klasse med dig:-)(Jesper Ot :) )

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Ved ikke om det hjælper men du kan kontrollere om du har fjernet de rigtige tænder med dette billede.

Vedhæftede filer:
3sgtegrind.gif
3sgtegrind.gif [ 12.59 KiB | Vist 3896 gange ]

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Og det er med en trigger angel på 60.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

fuck fuck fuck, tror sgu virkelig jeg har tåget!! :damn: :damn: Tror sgu jeg har fjernet tanden på den "forkerke" side af føleren hvis i forstår, sådan den manglene tand er EFTER føleren! Damn.... Kan ikke vente til jeg kommer ud på arb i morgen og ser om det er rigtig. Kan næsten ikke passe jeg har været så u opmærksom.... Og det værste er gearkassen skal af og motoren skal vrides godt frem over for og skifte det tandhjul+ aksel ud... :-( PIV

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Måske dette kan få det afklaret! De røde cirkler har jeg fjernet følerne ved, og de grønne tænder er dem jeg har fjernet! Og wheel decode fra rene er "trig pos a 2, trig return pos a 3, trig pos b 8, trig return pos 9....... Jeg har dummet mig ikk?

Vedhæftede filer:
Filkommentar: tjek det
fuck.JPG
fuck.JPG [ 63.56 KiB | Vist 3883 gange ]

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Joh men ikke værre end at du bare stiller motoren på 0 grader på krumtappen og flytter knastsensoren til den rigtige sted. Hvis den ellers ikke er fast monteret! Hvis den er fast monteret, så må du bruge programmet der er linket til længere op til at beregne dine nye tændpunkter.

Titel:
Mester Medlem

Roooolig nu...

Det ser rigtigt nok ud syntes jeg.

Prøv kig på min tegning der hvor der er tal på...

- Den malglende tand skal komme forbi føleren ved ca. 90 grader FØR MOTOREN er i top målt på krumtappen. TJEK (Det ser rigtigt nok ud... Er du enig?)

- Trig pos A i wheeldecoderen skal stå til den tand der kommer forbi ved ca 60 grader før top målt på krumtappen. Det må være tand nr. 1 ikke?

- Trig return pos A kan du bare lade stå til tand 3. Eller du kan ændre den til nr. 2.

- Trig pos B skal være 180 grader forskudt for trig pos A. Så derfor skal den stå til nr. 7, hvis A er sadt til 1.

- Trig return pas B kan du igen lade stå eller ændre den til nr. 8.

SÅDAN DOBBELT TJEKKER DU -
Nu gør du det så simpelt som overhovedet muligt for dig selv - Så kan det ikke gå galt. Du drejer motoren i top og hvis der ikke er et topmærke på din remskive på krumtappen - Så laver deu et. Nu drejer du så krumtappen 90 grader BAGLENS. HER skal den manglende tand så cirka være ud for føleren. Nu drejer du så krumtappen MOD TOP til den står ca. 60 grader. Den nr. tand som føleren står ud for skal angives som "TRIG POS A"... (Det er tand 1 da der er 30 grader mellem hver tand). "TRIG POS B" skal som sagt så være 180 grader EFTER "TRIG POS A" og igen er der 30 grader mellem hver tand, hvilket vil sige den skal være nr. 7., men det kan du jo tjekke på lignende måde ved at dreje på krumtappen.

Nå... Nu burde det være iorden.

Det er ikke her fejlen ligger hvis den ikke vil nu...

Vedhæftede filer:
fuck1.JPG
fuck1.JPG [ 64.16 KiB | Vist 3865 gange ]

Titel:
Mester Medlem

Aaaaa... Ja. Jesper... Joooo... Ham kender jeg da godt. Har gået i klasse med J i en 5 år alt i alt tror jeg. Nååå... Så er du jo Ford mand...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time