Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 jun 2025, 04:18

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior Medlem

hey gutter...

Her i går aftes fik jeg lavet det sidste færdig (Med STOR hjælp fra wildert) så jeg var klar til første start med MSnS..

Efter vi havde cranket motoren et par gange og hvor bilen forsøgte at starte, sprang sikringerne til ms (1amp) og til dysserne (5amp per banke).

Vi fik så kigget nærmere i manualen hvor der står at når man køre med flybackkort, skal PWM som udgangspunkt stå til 30%, men vi havde sat den til 75%.... :oops:

Jeg har studeret mit originale v2.2 print nærmere og ser at en printbane er brændt over som løber på undersiden fra D20 minus og hen på oversiden af printet hvor den deler sig i to og løber til D7plus og D14plus

Der er en bane som også har taget lidt skade men ikke så voldsomt som den anden, den her er kobberet kommet lidt frem, ellers ikke noget.. men den løber på undersiden fra D13 plus til oversiden hvor den også deler sig i to som løber til U5 og C15+

Ved ikke om det giver menig, men jeg håber at i ved noget mere om det end jeg gør, for jeg har prøvet at skifte D13 og D20 og lavet banerne, men den springer stadig sikringen også selvom dysserne er taget fra...

Ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre, kan ikke findet noget om det, og har ikke den helt store viden omkring elektronik...

Gybsen

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg vil lige tilføje at selv på stim brænder den baner - og det kom ret pludseligt.
Alt havde sådan set fungeret, og vi var millimeter fra at få liv i bilen da alt pludseligt var dødt som følge af 3 brændte sikringer.

Den her 75-30% ting er lidt min fejl - jeg havde ikke manualen, og Gybsen heller ikke, så det var med MegaTune hjælpefilen som eneste grundlag - og den tager ikke højde for at Gybsen har flyback-kort i sin MS.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Skift hele injectordriver sektionen, lige fra førFET driveren, til og med hele udgangstrinnet.

Selvom visse af delene ikke umiddelbart ser ødelagte ud, så har de typisk taget skade af flyback fra dyserne.

Alle kobberbaner der har været varme, har løsnet sig, etc. skal fixes. Ellers går det galt igen(med tiden).

Hvilke FETs og hvilken FastRecovery diode er der brugt på det print?
Normalt er Flybackdelen nærmest bullit proof. Jeg har selv haft testet med vild overlast på disse dele uden at kunne ødelægge det. Der er selvf. risikoen for at du har ødelagt en bane til flybackdelen først (pga originalprintets små baner) og derefter har det så taget livet af dysedriveren. Jeg ville skifte hele sektionen....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Junior Medlem

HenrikGM skrev:
Skift hele injectordriver sektionen, lige fra førFET driveren, til og med hele udgangstrinnet.

Selvom visse af delene ikke umiddelbart ser ødelagte ud, så har de typisk taget skade af flyback fra dyserne.

Alle kobberbaner der har været varme, har løsnet sig, etc. skal fixes. Ellers går det galt igen(med tiden).

Hvilke FETs og hvilken FastRecovery diode er der brugt på det print?
Normalt er Flybackdelen nærmest bullit proof. Jeg har selv haft testet med vild overlast på disse dele uden at kunne ødelægge det. Der er selvf. risikoen for at du har ødelagt en bane til flybackdelen først (pga originalprintets små baner) og derefter har det så taget livet af dysedriveren. Jeg ville skifte hele sektionen....

Jeg ved ikke lige hvilke dele er er brugt, har købt et samle sæt ved diyautotune.com, et originalt sæt..!

Men skal jeg bare skifte ALT som hænger sammen med de brændte baner..? altså fra processoren til db37 stikket..?

Titel:
Moderator

Gybsen skrev:
[
Jeg ved ikke lige hvilke dele er er brugt, har købt et samle sæt ved diyautotune.com, et originalt sæt..!

Men skal jeg bare skifte ALT som hænger sammen med de brændte baner..? altså fra processoren til db37 stikket..?

Hvis der ikke er tale om billige komponenter, så står det på dem.

Hvis du vil være sikker; så er det alle komponenter fra CPU til stik. Modstandene kan du undlade, men det er kun nogle få komponenter...

Problemet er at det "tilbageslag" som dyserne laver skal fanges et sted. Hvis dette går galt af en eller anden grund, fejlmontage, fejljustering, etc. så Kredsen der opsuger dette "tilbageslag" (flyback) står af, så udsættes alle øvrige komponenter der sidder direkte på, eller tætved denne kreds for op til 400volt i spidsværdi, altså langt over deres rating, og tager typiskt også skade. Skal du være sikker på at det funker, så er det udskift af hele flyback og driver delen. Men så galt er det altså hellerikke....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Vi havde i hvert fald fejl-konfigget da jeg ikke selv har prøvet at skulle rode med flyback-boardet.

Xillur har i øvrigt ca. samme holdning til de dele der skal skiftes.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Junior Medlem

Okay, jeg skifter alle de komponenter jeg kan se der har forbindelse med de brændte baner..! så må vi håbe det dur..!

Titel:
Mester Medlem

Jeg har lige snakket med Gybsen som har begået overkill og købt en ekstra MS - herefter kom maskineriet op og køre ret nemt :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Jeg ville lige komme med en tilføjelse, da det slog mig at bl.a. HenrikGM og jeg tidligere har snakket om hvordan MS får et lidt bedre ry. Der er for mange der læser for bøvlede og indviklede historier om at der bare er for meget bøvl osv.

Her er et eksempel på en bil der startede ret nemt, monteret af en gut uden det vilde forstand på motorstyringer. Han gjorde de rette valg: Han lyttede til nogle med erfaringer om hvor han kunne gøre livet nemt for sig selv, og hvor det kunne blive unødigt besværligt, og valgte her at ofre lidt ekstra de par steder hvor det blev nemt for ham.

Herefter strikkede vi det sidste sammen på en aften, og havde det ikke været for den manglende manual, så havde den også kørt den aften. Det er da ikke halvt skidt hva' :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Junior Medlem

Jeg synes da også at jeg har klaret mig nogenlunde fint, men jeg er ikke nået så langt at jeg er begyndt at justere ind, så når jeg når det punkt får jeg HELT sikkert brug for hjælp igen :D ........

Og havde det ikke været for Wildert havde bilen ikke været startet endnu, så stor tak til dig brian...

Jeg har dog et problem mere...

Da Wildert og jeg prøvede at få output fra led17 til tændingen ville den ikke, men kun med Idle udgangen...

Da jeg fik den nye samlet, prøvede jeg igen med led17, men uden held..? Hvad kan der være galt..?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time