Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:12

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 16 apr 2006, 21:51 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 20 sep 2005, 09:53
Indlæg: 35
Geografisk sted: Ringkøbing Vestjylland.
Vi har fået monteret MS på en 6-cyl motor med 60-2 triggerhjul, strømfordeler.

Vi monterede først en hallgiver, til at føle på hjulet.
Der kunne vi lige starte motoren indtil ca, 450 omdrejninger, kan MS godt finde ud af omdrejninger, men over de omdrejninger kan vi se at den registrer omdrejninger helt helt forkert, den skriver mange forskellige omdrejninger mellem 0 og 2500 (meget hurtigt skiftende), selvom motoren kun tager de ca . 450 stykker.

Det bevirker at den hakker, sprutter og skyder lidt.
Vi fik da at vide at hall giveren var for langsom.

Så monterede vi en indugiver, som normalt sidder på netop den selvsamme motor, ( bmw e30 M20, Motronic,) , men den havde det samme problem, dog først ved ca. 1200 omdrejninger kom problemet.

Nogen der har en ide til løsning af dette problem ?
hvis man regner lidt på opdateringshastigheden ms skal være med til er det 60 tænder gange ca. 1200 hvor den begynder at gå dårlig det bliver 72000 opdateringer den kan klare i minuttet... kan det passe den ikke kan "mere"...

Vi har overvejet at tage en hall-giver fra f.eks en Astra GSi evotech motor, da den kører med en hallgiver og et triggerhjul med de 60-2 tænder.
MEN... Er det Megasquirt der simpelthen ikke er hurtig nok til et sådant hjul.


Vi er dog blevet opfordret til at lave et triggerhjul, med en 3-tands inddeling, fordi så behøver hall-giveren ikke være så hurtig, men vi har ikke sådan lige adgang til værktøjer der kan fremstille et sådant hjul.

- Brøderne Amby

_________________
tlf 22669595
mikkelamby@hotmail.com


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 apr 2006, 22:37 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 30 jan 2006, 23:39
Indlæg: 290
Geografisk sted: dk
bmw kører jo selv som du siger med det setup . og jeg tvivler på motronic boksen er hurtigere end MS

så har jeg hørt noget om at ford muligvis kører med en 32 tands ??

sidst men ikke mindst har du mulighed for at bruge det gamle trigger fra din svinghjul og bore det 12 mm hul og det 6mm gevind der er mærket af til i din gearkasse op og mont din sensor der..

hvordan den tæller kan jeg ikke huske men det er jo til at finde ud af (kan jo rende ud og kigge

sidst men ikke mindst har jeg grej nok til at lave noget ud af .. jeg har drejebænk ,bore maskine og vinkelsliber...
en gradmåler kunne jo være en passende pris for at låne "maskinparken"

:lol:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 apr 2006, 08:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
mikkel skrev:
Vi har fået monteret MS på en 6-cyl motor med 60-2 triggerhjul, strømfordeler.

Vi monterede først en hallgiver, til at føle på hjulet.
Der kunne vi lige starte motoren indtil ca, 450 omdrejninger, kan MS godt finde ud af omdrejninger, men over de omdrejninger kan vi se at den registrer omdrejninger helt helt forkert, den skriver mange forskellige omdrejninger mellem 0 og 2500 (meget hurtigt skiftende), selvom motoren kun tager de ca . 450 stykker.

Det bevirker at den hakker, sprutter og skyder lidt.
Vi fik da at vide at hall giveren var for langsom.

Så monterede vi en indugiver, som normalt sidder på netop den selvsamme motor, ( bmw e30 M20, Motronic,) , men den havde det samme problem, dog først ved ca. 1200 omdrejninger kom problemet.

Nogen der har en ide til løsning af dette problem ?
hvis man regner lidt på opdateringshastigheden ms skal være med til er det 60 tænder gange ca. 1200 hvor den begynder at gå dårlig det bliver 72000 opdateringer den kan klare i minuttet... kan det passe den ikke kan "mere"...

Vi har overvejet at tage en hall-giver fra f.eks en Astra GSi evotech motor, da den kører med en hallgiver og et triggerhjul med de 60-2 tænder.
MEN... Er det Megasquirt der simpelthen ikke er hurtig nok til et sådant hjul.


Vi er dog blevet opfordret til at lave et triggerhjul, med en 3-tands inddeling, fordi så behøver hall-giveren ikke være så hurtig, men vi har ikke sådan lige adgang til værktøjer der kan fremstille et sådant hjul.

- Brøderne Amby


Hej Mikkel.

Det gik galt første gang da du valgte den lille sensor. Den er ikke hurtig nok til et 60-2 hjul. Dernæst vil jeg næsten vædde på at tænderne på dit 60-2hjul sidder meget meget tæt, og derfor er potentielt problemgivende.
Hjulet er sandsynligvist lavet til induktiv giver fra ny, og det _kan_ give problemer hvis du sætter en hallgiver direkte på.

Opdateringshastigheden er absolut intet problem. Ms kører nærmest tomgang for at tumle et 60-2 hjul.

Som vi snakkede om for snart længe siden, så er "3tands" hjulet meget nemt at lave, og kræver ikke meget mere end en vinkelsliber(hvis man VIL) og det var jo det du valgte din sensor efter.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 apr 2006, 09:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
mikkel skrev:
Så monterede vi en indugiver, som normalt sidder på netop den selvsamme motor, ( bmw e30 M20, Motronic,) , men den havde det samme problem, dog først ved ca. 1200 omdrejninger kom problemet.


Dvs. i har altså en ren induktiver giver koblet op nu? Hvor stabilt er sådan en løsning på Renes boks??? Og uden yderligere mods. i boksen?

Kan det været jeres problem med den nye giver, at boksen ikke kan tumle det signal...?

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 apr 2006, 13:03 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Er Der proppet en indu-giver på boksen uden en VR-conditioner? Det tror jeg altså ikke spiller uden rpm spikes, hvilket du også selv siger at du oplever...

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 apr 2006, 13:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
xillur skrev:
Er Der proppet en indu-giver på boksen uden en VR-conditioner? Det tror jeg altså ikke spiller uden rpm spikes, hvilket du også selv siger at du oplever...


Der er ingen VR conditioner på. Det undrer mig at det overhovedet kan lade sig gøre at få rpm signal uden. Normalt kan VR ikke trække optokobleren ordentligt..?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 apr 2006, 13:18 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
HenrikGM skrev:
xillur skrev:
Er Der proppet en indu-giver på boksen uden en VR-conditioner? Det tror jeg altså ikke spiller uden rpm spikes, hvilket du også selv siger at du oplever...


Der er ingen VR conditioner på. Det undrer mig at det overhovedet kan lade sig gøre at få rpm signal uden. Normalt kan VR ikke trække optokobleren ordentligt..?


Ja, jeg undre mig også... i teorien burde den vel faktisk virke bedre og bedre jo flere omdr...

anyway, mikkel.. Det du f.eks kan bruge er et GM HEI 4pin modul som vist i megamanualen, det har en indbygget VR-conditioner, hvis du bruger 7pin modulet, kan det samtidig trække spolen...

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 apr 2006, 18:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
xillur skrev:
HenrikGM skrev:
xillur skrev:
Er Der proppet en indu-giver på boksen uden en VR-conditioner? Det tror jeg altså ikke spiller uden rpm spikes, hvilket du også selv siger at du oplever...


Der er ingen VR conditioner på. Det undrer mig at det overhovedet kan lade sig gøre at få rpm signal uden. Normalt kan VR ikke trække optokobleren ordentligt..?


Ja, jeg undre mig også... i teorien burde den vel faktisk virke bedre og bedre jo flere omdr...

anyway, mikkel.. Det du f.eks kan bruge er et GM HEI 4pin modul som vist i megamanualen, det har en indbygget VR-conditioner, hvis du bruger 7pin modulet, kan det samtidig trække spolen...


Hei modulet virker efter hvad jeg har læst ikke på et multitands hjul.
Derfor lavede man div conditioner kredse for at omforme signalet.
MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 apr 2006, 20:17 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Morten VJ skrev:

Hei modulet virker efter hvad jeg har læst ikke på et multitands hjul.
Derfor lavede man div conditioner kredse for at omforme signalet.
MVH

Morten


Det er bare løgn Morten ... aaargh!!! der ødelagde du min plan :cry:

Så skal jeg ha´ gang i de LM1815´ere, jeg har liggende i skuffen...

(kan du huske, hvorfor det ikke virker?)

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 apr 2006, 20:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Som jeg husker det er den for langsom.
Da den kun er begernet til 4 pulser pr omdrejning.
Og det er ikke særligt mange omdrejninger på et 60-2 hjul.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team