Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:18

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 24 mar 2006, 11:37 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
Hej med jer !

Jeg kan ikke få min fidle ventil til at virke.

Der er 12v over de 2 ledninger til ventilen, men åbenbart ikke nok strøm til at trække den.
Ventilen virker fint nå jeg sætter den direkte på batteriet.

Kørte på et tidspunkt med MT stillet til IAT selv om det er en ventil.

Spørgsmålet er så om jeg har brændt noget af, eller hvad kunne ellers være galt ?

Det kan ikke udelukkes at der har været korsslutning pga. vand :roll:

Hvad gør man ellers med fidle, hvis man skal køre med spark på fidle og hvordan får man den til at gå i tomgang når den er kold ?

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2006, 13:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hvis du har haft sadt ventilen direkte til MS-boksen har du nok brændt transistoren af på den udgang. Udgangen er ikke står nok på det originale print...

Fordi det er så nemt nruger jeg bare en voks ventil... Du ved sådan en med at varme element i der langtsom lukker.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2006, 14:57 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
Havneren skrev:
Hvis du har haft sadt ventilen direkte til MS-boksen har du nok brændt transistoren af på den udgang. Udgangen er ikke står nok på det originale print...

Fordi det er så nemt nruger jeg bare en voks ventil... Du ved sådan en med at varme element i der langtsom lukker.

V/h Chr


Yes den er sat direkte på ...
Hvordan reppes den ?
Havde tænk mig at sætte et relæ på bagefter !?

Voks ventil.. :?: :roll: Det har jeg aldrig hørt om.. Hvor finder man sådan en ?

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2006, 16:15 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
wbx manden skrev:
Havneren skrev:
Hvis du har haft sadt ventilen direkte til MS-boksen har du nok brændt transistoren af på den udgang. Udgangen er ikke står nok på det originale print...

Fordi det er så nemt nruger jeg bare en voks ventil... Du ved sådan en med at varme element i der langtsom lukker.

V/h Chr


Yes den er sat direkte på ...
Hvordan reppes den ?
Havde tænk mig at sætte et relæ på bagefter !?

Voks ventil.. :?: :roll: Det har jeg aldrig hørt om.. Hvor finder man sådan en ?


Rep den ved at smide den gamle væk og monter en ny...;-)

Et relæ?? Lad os se....ventilen vil du vel kunne styre med pulser fra styringen?. dvs relæet kommer så til at tænde og slukke med pulsfrekvensen. Da trækkespolen ikke vil kunne følge med vil relæet begynde at brumme, så begynde at klapre, og svejse på kontaktsættet, og når pulsen bliver lang nok, så vil relæet bare være konstant ON.
Løsningen duer ikke, medmindre du er glad med en ON-OFF løsning.

Voksventilen kommer fra en gammel bil med feks Kjet, eller en tidlig elektronisk. Se på MSEFI.COM for eksempler på dette.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2006, 16:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Voksventil - Det kender jeg ikke til :D
Er det den der bliver omtalt SAD (Supplementary Air Device), som der bla. sidder på 205'ere?

Billede

Billede

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2006, 16:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Jep... Det er den.

NEM måde at lave en form for tomgangs"styring".

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2006, 17:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Har jeg misforstået, eller virker den ikke kun som koldstartsventil?

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2006, 17:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Neeejjjnennn... Det afhænger jo nok af hvad du ligger i ordet koldstartsventil. En koldstartsventil er jo en ekstra benzindyse på et k-anlæg f.eks. Den giver noget ekstra benzin når det er MEGET koldt.

Men du mener det rigtige tror jeg... Der er bare mere gennemgang af luft gennem denne når motoren er kold. Efterhånden som den bliver varmere lukker voksventilen så neget mere i og på den måde har men altså noget mere luft til motoren når det er koldt.

Men i sagens natur er det ingen tomgangsSTYRING.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2006, 19:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
I min verden hedder såddan en ventil en koldstarts lufttilskuds ventil.
Og den virker i modsætning til tomgangssstyringen af en PW ventil i MS
Og jeg tror også jeg har brændt transiatoren af.
Men på en lidt anden måde.
Den er meget ustabil.
Nogen gange holder den tomgangen fint, andre gange går den ud konstant, og til slut har jeg 100o omdrejninger over normal tomgang.
I første omgang mente jeg at pw ventilen var frosset.
Men nu efter idag, har jeg oplevet følgende senarie.
Start efter arbejde fin tomgang. efter 30 km kørsel, og en stoppet motor i 5 min 1500 omdrejninger.
Kørsel på 15 min, og et stop på 5 min. Ingen tomgang.
5 min stop og normal tomgang.
Kan en transistor lave det?

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2006, 20:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Altså... Jeg mener helt afgjort at enten virker transsistoren eller også gør den ikke. Der må da ske noget andet der Morten???? Det er ikke en af de tomgangs ventiler der kan vendes forkert vel?

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team