Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:35

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 mar 2006, 18:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hej Drenge.
I forbindelse med indkøring af megasquirt's tændingsdel (som er det eneste jeg har implementeret indtil videre) har jeg fået fat i et standard-map på den fordeler jeg har på vognen:
Billede
Jeg har svært ved at forstå hvordan centrifugal henholdsvis retard-funktionen påvirker hinanden. F.eks. så skal bilen stilles (standard) til 20 grader ved 2000 rpm, hvad giver det mig af total-tænding under f.eks 0.7 bars ladetryk og 3500 rpm? Kan ikke lige få sammenhængen ind i hovedet...
Jeg har naturligvis låst fordeleren (både de mekaniske vægte ligesom vacum-dåsen ikke er tilsluttet), så tændingen er ens over hele skalaen. Jeg er bare træt af at skyde i blinde for at få MS til at styre tændingen ordentligt.
Jeg har ingen problemer med at køre med ms lige nu under vakum samt op til 0.4 bars tryk, men efter det dør bilen, mappet ser indtil videre således ud i MS:
Billede

Kan nogen hjælpe mig videre?
Som en side-note, så "dør" bilen lidt når den kommer højere op end 0.4 bars ladetryk. Går ud fra det er fordi jeg trækker tændingen for meget tilbage. Men som sagt ville det være fedt nok at få styr på hvordan standard-tændingen står, for så kan jeg arbejde mig ud fra det.
Andre kommentarer til mappet modtages med glæde!
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2006, 19:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
1 dine rpm og kpa værdier ser meget mærkelige ud i mine øjne.
Hvis det er en 8v gl Saab motor.
2 centrifugal advance er den avancering der er ved linien 100 KPA.
Hvilket dit map slet ikke følger.
Vacun advance, og pressure retard.
Siger næsten sig selv.
Hvis den lader med 120 kpa, så skal der retaderes med x antal grader.
og tilsvarende hvis du har 80 kpa så skal der avanceres x antal grader.
Og for at lave forvirringen større så er din graf baseret på fordeler omdrejninger, hvilket skal halveres, altså omdrejningerne, for at få krumtaps omdrejninger, som MS normalt arbejder i.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2006, 19:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Det er en 8v turbo ja. Fordeleren er fra en turbo.
Morten, definer mærkelig? Jeg ladede maks 0.8 bar tidligere med standard tænding, hvorfor jeg undlod at lave kpa-indstillingen højere.
Men definer gerne "mærkelig"? Det er første motor jeg kører ind, hvorfor jeg jo bare må lære så meget som muligt...
Som sagt, under 100 kpa kører den suverænt meget bedre end tidligere, ligesom den rykker fint op til ca 0.4-0.5 bars ladetryk.
Jeg er forresten ikke i tvil om, hvordan MS kører det (tror jeg da ikke :) ), men forstår ikke hvordan tændings-mappet skal læses, som sagt...
Mvh
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2006, 20:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ok her er så mine grunde.
1 kpa indelingen, hvorfor de mange punkter efter 100 kpa.
Kører du mest med tryk, eller under vacum, og klarer APC styringen ikke tændingsbanken efter 140 kpa.
2 omdrejnings indelingen, er det en moderne japan motor du har, eller en ældre svensk hvor du har maksmoment ved omkring 3500 rpm, og igen hvor i omdrejningsområdet befinder du dig mest i.

Men tilbage til spørgsmålet det egentlige.
Hvis vi tager kurve 1 og ser på 1000 fordeler omdtejninger, så har vi imellem en og fire graders fortænding målt på fordeleren.
Da denne kører med det halve omdrejningstal ift. krumtappen, så er det direkte oversat= ved 100 kpa. og 2000 omdrejninger imellem 2 og 8 grader+ den gruund tænding som der skal være.
Et bud er omkring 10-15 grader.

Kurve 2 og tre er ikke så svære at læse, hvis man kan oversætte milibar til kpa, og huske at gange graderne med to. da hele tabellen er udlagt som hvis man skal kontrollere strømfordeleren i en maskine, og ikke på motoren.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 mar 2006, 12:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hej igen.
Først, tak for hjælpen.
Dernæst, så har jeg prøvet at lave en kopi af det originale map for bilen, i MS. Dette ser således ud:
Billede
Passer det godt nok for mig, at det er sådan det originale er bygget op, efter man har taget hensyn til advance og retard?
Alle forslag velkomne,
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 mar 2006, 12:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Som en side-note skal det lige bemærkes, at jeg har ændret tændingen mere, efter den retard der gives af vacum-kapslen. Den totale retard er ca 5 grader efter ca 0.2bars ladetryk standard (hvis jeg læser mappet rigtigt). Jeg har valgt at ændre den mere, jo mere tryk der tilføjes, da jeg har haft gode resultater med dette, da jeg kørte standard-tænding med vacum-kapsel.
Grund-tændingen er sat til 18 grader ved 1000 motor rpm, dvs 500 fordeler-rpm. Dette er valgt ud fra at standard-tændingen er sat til 22 grader ved 2000 motor-rpm, hvor de mekaniske vægte forstiller tændingen med 4 grader. Disse er trukket fra standard-instillingen.
Igen, så vil det her map være et udgangspunkt for den videre tuning af bilen.
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 mar 2006, 15:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Her er det jeg har fået ud af Den originale tændings kurve oversat til MS
Billede
Den er lavet med 13 grader i grund tænding.
100 kpa linien er den mekaniske forstilling.
140 er maks retadering ved tryk.
Det er så de direkte læselige.
Vacum avanceringen er lidt mere mudret, men maks avancering ved 20 kpa ser mest fornuftigt ud i mine øjne.
120 og 180 kpa er kun eksempler på hvordan resten af kurven bør udformes.
Og der er mange huller der skal udfyldes.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team