Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 feb 2025, 20:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: vems vs ms
vems skulle være bygget på ms
men er der nogle kloge hoveder med pro / cons

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

PRO vems er at den kan blive sekventiel. Hvem der så kan håndtere dette, endsige har brug for det, medmindre det er en motor bygget efter en euronorm der skal holde en vis emission, det aner jeg ikke.
Con vems er et begrænset antal folk i drift. Printet er med meget små baner, og tolererer end ikke en lille kortslutning, og kan efterfølgende ikke altid rep. igen.

Aner ikke om E-coden kan køre på VEMS, men jeg tvivler, måske de har kopieret dele af MSnS-E coden til den cpu, ved det som sagt ikke.

Pro MS er at ALT er tilgængeligt, og E-coden kan i store træk det samme. Det er feks intet problem at styre semisekventiel sprøjt på lavohmsdyser og wasted spark tænding på en V8.
Con MS er at den ikke kan styre en stepmotorbaseret tomgangsmotor uden lidt ekstra hardware.(eller en anden motor)

Vems er en halvkommerciel udgave af MS, og nyder dermed ikke opensource fordelen 100%. Alle principper er dog snuppet direkte fra MS, og virkemåden er den samme.

V. valg af motorstyring; Få nogen til at demonstrere det, se nogen der har det, eller tænk grundigt over hvad der skal til. Alverdens fancy og avancerede detaljer, som feks sekventielt sprøjt hjælper ikke en nybegynder, tværtimod tilføjer det lige en sprøjtvinkel til VE tabellen, som der så også kan stå forkert, og er stærkt afhængig at afstanden mellem dyse og ventil.

De fleste har rigeligt i en alm MS med MSnS-E code på. Havneren herinde har løbende udvidet tilkoblingen til hans, og omfatter vel efterhånden aktivt antispin som det sidste. Tror han er den der bruger flest af MS´s funktioner, og han er vel knapt halvvejs.

Men VEMS kan lidt mere, så skal man bruge det "mere" og synes det passer ens behov, så er valget jo klart.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
ved du hvad priserne er for disse systemer ?

Titel:
Moderator

Anonymous skrev:
ved du hvad priserne er for disse systemer ?

Nej jeg kender ikke VEMSéns prisleje.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Hovedsiden:
http://www.vems-group.org/

Butikken:
http://shop.vems.hu/catalog/index.php?cPath=1

Som du kan se, så er prisen 448 euro (3360kr.) for en samlet enhed.

Jeg har også overvejet VEMS - men det blev MS. Jeg tror min MS-boks har kostet 500kr indtil videre.

Mht. MSnS kode på VEMS, så er det højst usandsynligt at der er tale om direkte genbrug: MS programmeres i Assembler, hvor VEMS programmeres i C. Assembler-kode er altid skrevet direkte til den processor det skal køre på, hvorimod C-kode er noget mere portérbar.

/Nolan

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Nolan skrev:
Jeg har også overvejet VEMS - men det blev MS. Jeg tror min MS-boks har kostet 500kr indtil videre.

så er det vist brugtpris eller "ingen kvaler, firmaet betaler" pris....

den kan da vist ikke skaffes så billigt komplet i stumper alene...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

xillur skrev:
Nolan skrev:

så er det vist brugtpris eller "ingen kvaler, firmaet betaler" pris....

den kan da vist ikke skaffes så billigt komplet i stumper alene...

Tjah - jeg bestilte printet direkte hos Grippo med processor, tryksensor o.a. pris ca. 60$. Jeg havde en hel del af de øvrige komponenter liggende og resten kostede ikke alverden hos Vejle RC-elektronik og RS. De forstærkede udgangstransistorer (TIP31) fik jeg som et sample fra fabrikanten o.s.v.

Så jo, den pris stemmer vist meget godt.
Jeg arbejder ikke i et firma, hvor jeg har adgang til "billige" komponenter.

/Nolan

Titel:
Mester Medlem

Allene en kasse koster normalt omkring 200 - 300 kr såp vidt jeg husker.

Jeg mener prisen fra USA nprmalt ender i laget af 1200 for alle komponenter inc. kasse, fragt, moms osv...

Chr.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Havneren skrev:
Allene en kasse koster normalt omkring 200 - 300 kr såp vidt jeg husker.

Jeg mener prisen fra USA nprmalt ender i laget af 1200 for alle komponenter inc. kasse, fragt, moms osv...

Chr.

Nå, ja....
Men jeg byggede min i en original Ford EEC-IV boks for at kunne interface direkte til det originale ledningsnet.
Boksen og EDIS fik jeg lusket mig til for en 50'er til kaffekassen hos en hugger jeg kender.

Men alt andet lige, så er 1200 for en komplet MS da heller ikke at foragte frem for de 3300 +fragt for VEMS.

/Nolan

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Nordjylland
HenrikGM skrev:
PRO vems er at den kan blive sekventiel. Hvem der så kan håndtere dette, endsige har brug for det, medmindre det er en motor bygget efter en euronorm der skal holde en vis emission, det aner jeg ikke.

Jeg synes du får det til at lyde som en dårlig ting at den kan køre sekventiel :? Det betyder at den har 2 triggerindgange, men vil man ikke bruge den anden triggerindgang og ikke køre sekventielt så er det ikke et problem, man kan stadig trække dysserne med hver sin udgangstransistor og få dem til at fyre samtidig som man vil.
Motorer med cop. f.eks vw's 20v skal da helst køre sekventiel hvis man da ikke vil lader tændspolerne fyre dobelt så mange gang ekstra.. tror ikke de er lavet til waste-spark :?:

HenrikGM skrev:
Con vems er et begrænset antal folk i drift. Printet er med meget små baner, og tolererer end ikke en lille kortslutning, og kan efterfølgende ikke altid rep. igen.

Det kan være et problem at der ikke er så mange danskerer der kører med VEMS hvis man har begrænsede engelsk kundskaber, men at printet har så små baner at det skulle være et problem syner jeg er et noget tænkt problem. Inden jeg monterede mit VEMS board roede jeg en del med det på skrivebordet og har ikke været udsat for brandte baner. Selvfølgelig er der smalle baner på printet men det er jo ikke dem der løber fra div. udgangstransistorer med masser af strøm. Man kan absolut ikke udelukke at der ikke kan ske en "lille" kortslutning til en af de små baner på en eller anden måde men at man derfor skulle begynde at overdimensionerer banerne "i tilfælde af", så kunne man jo blive ved.

Nolan skrev:
Som du kan se, så er prisen 448 euro (3360kr.) for en samlet enhed.

/Nolan

Ja MS kan laves meget billigt hvis man selv samler men VEMS kan også gøres lidt billigere hvis man bare køber printet, ca. 1850kr. det er næsten fuldt monteret der mangler bare udgangstransistorer, map-sensor og stik, og så køber man bare transistorer osv. efter hvad man har brug for.

Par af de ting der fik mig til at vælge VEMS var at den kan styrer/bruge WBo2 unden ekstra tilbehør, der skal bare monteres en transistor til heater i lambdasonden (~500kr i alt). Boardet er også klar til at koble et 20x4 display til som kan giver gode info når man kører (kan fås med blå baggrundslys i stedet for det grønne som de sælger :wink: ).

Jeg ved ikke voldsomt meget om MS og hvad alle de nyere versioner kan eller koster, men da jeg for godt et år siden købte VEMS kunne jeg ikke finde andet med WBo2, display osv. der var næsten samlet til de penge.

God side med hvad VEMS kan:
http://megasquirtavr.sourceforge.net/ma ... About.html

vh. Kristian

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time