Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 03:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 okt 2005, 13:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hej alle kloge ms-mennesker.
Efter at have monteret diverse ledninger der er nødvendige i tændingsmodulet, gik vi igang med at sætte MSnS op (jeg skal kun køre tænding i første omgang). Fulgte vejledningen her, til punkt og prikke: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html Jeg bruger den eksisterende strømfordeler med hall-giver (saab 900 T8 fra '83). Det lykkedes fint, finder trigger-punktet, måler og indtaster det (Det ender på 124, dvs 79+45, jævnfør megtune). Vi starter bilen op, og den starter rigtig nok. Første problem er herefter, at MS kun ser ca. det halve antal omdrejninger, i forhold til, hvad min omdrejningstæller viser. MS ser således ca 360 omdrejninger mens bilen hugger og hakker i tomgang (den er kun lige blevet startet på dette punkt, dvs trigger er stadig 124), men omdrejningstælleren viser ca 700, måske lidt mere. Hvordan kan det være? Nogen ideer?
Vi forsøger at indstille lidt mere på bilen, ændrer trigger-vinkel. Når ned på ca 10 grader (igen i følge vejledningen), med en trigger-vinkel på 39. Bilen har her meget svært ved at gå i tomgang. Vi fortsætter vores test, sætter "fixed angle" til "-10", således den skal køre på mappet. Vi forsøger at starte bilen igen, hvilket den også gør, selvom det er svært. Den går meget dårligt. Så her står vi så nu. Min egen hjemmebryggede teori er, at siden MS kun ser det halve antal omdrejninger, så tænder den heller ikke som den skal, således graderne fra MS ikke kommer til at passe overens med de egentlige grader som motoren tænder ved...
Alle input er velkomne, for jeg er selv på bar bund nu...
Mvh,
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 okt 2005, 13:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Hvor mange gange trigger strømfordeleren pr. omgang?

Strømfordeleren køre jo kun med 50% af krumtappens omdrejningstal.

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 okt 2005, 14:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hmm, mener du som en opsætning i MS, eller på bilen i sig selv?
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 okt 2005, 14:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Jeg kender ikke MS så jeg ved ikke om du kan stille noget dér - men min første tanke var, at når du trigger på fordeleren, så har du umiddelbart kun det halve antal RPM i forhold til krumtappen og det skal der kompeseres for enten i omsætningen af MS eller rent mekanisk i fordeleren.

Når strømfordeleren kun drejer en omgang hver gang motoren har drejet to, så passer det meget godt med at du kun trigger een gang pr omdrejning af fordeleren (hvor MS så forventer 2) og så får du kun det halve RPM på motoren når du kigger på MS.


/Brian

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 okt 2005, 14:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Ja, det var også det jeg tænkte, men eftersom det hele er lavet som det bør, i følge vejledningen, så ved ikke om jeg skal ændre noget i MS...
Umiddelbart skulle man jo syntes, at hall-giveren giver det rigtige omdrejnings-signal ud, og giver den kun det halve, burde der være taget højde for dette i softwaren...
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 okt 2005, 15:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Du har glemt at ændre cylinderantallet, så boksen tror den sidder på en V8, ikke sandt?

:idea:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 okt 2005, 15:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
For pokker, jo, den stod stadig på v8... Jeg havde ellers brændt den rigtige opsætning til den for lang tid siden, men glemte det, da smed MSnS ned i den anden gang... Tja, man lærer så længe man lever, og da det er hands-on experience hver gang, og første gang jeg har med det at gøre, så må man spørge når man er i tvivl :D
Nå, så må jeg jo igang med at teste endnu en gang... Det er godt det er vejr til det idag :)
Vender tilbage med nyt når der er noget...
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 okt 2005, 17:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
:wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 nov 2005, 13:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Succes!
Så fik jeg bilen op at stå med MS! Skal have lavet lidt mere lednings-mæssigt, men tændingen er styret af MS nu!
Se evt mere her: http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=14148
Mvh,
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team