Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 21:07

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 sep 2005, 12:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Går og lure lidt på at der måske skal MS og turbo på min gamle GS550'er når den engang bliver samlet.
Men hvordan ligger det lige med "vandtemp" på sådan en luftkølet fætter. Kan man bare sætte temp-føleren på topstykket i stedet eller skal jeg bruge olietemp?

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2005, 15:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Det problem har jeg også tænkt lidt på, da mit projekt jo også er luft kølet.

I mit tilfælde har jeg svejst en møtrik i på´undersiden af det ene ventildæksel(bokser motor), og tager der ved olie temperaturen istedet for vand temp. Håber på og regner med at det skulle virke, men lyter lige med om der skulle komme flere guldkorn.

I dit tilfælde ville jeg montere føleren i en sanwits mellem olie filteret, så den sider i olieflowet. Der sider mine følere til olie tryk og temp. og det virker ok.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2005, 16:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Jeg har surfet lidt mere rundt på nettet og kigget på hvordan VW-folkene gør på deres luftkølede.

Det ser ud til at nogle bruger en temp-sensor på topstykket (en standart-komponent til de luftkølede). Andre bruger en "normal" tempsensor og placerer den i luftstrømmen på bagsiden af topstykket.

Den sidste løsning giver ikke den eksakte temp, men åbenbart nok til at man kan måle en forskel som MS kan bruge til at styre warmup-enrichment.

Jeg tror jeg går efter en løsning med en tempføler direkte i/på topstykket. Det burde heller ikke være svært at lave.

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2005, 17:07 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Pas på med temperaturen, hvis i bolter direkte på topstykket. Der bliver ofte temmeligt varmt, og også mere end hvad sensorer normalt håndterer.

Da det er en varmup situation, så er olien gangbar, men ofte for langsom. Topstykket er fint, men for varmt(eller vælg en sensor med omhu!), og så er der dem der sætter den på blokken i så tilpas højde at temperaturen ikke bliver for høj ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2005, 19:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Efter hvad jeg har kunne læse, så findes der en tempføler fra de gamle luftkølede bus-motore med indsprøjtning. Den er lavet til at blive boltet på topstykket. Den burde kunne klare mosten.

Ellers må den ned på på blokken.

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2005, 10:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Lige en hurtig tanke:
Nu køre vi begge to nok rundt med manuel chokker. Tanken var så at monterte et trim potmeter for enden af kablet, med et stop så trukket ud svare til ca. 10-15grader, og i bund svare til driftsvarm ca 80-90 grader.

Nok en lidt grov måde at styre det på, men enkel og simpel.

Ps. om sommeren køre jeg kun de første par km. med chokke. Alt over 30-40 grader olie temp = ingen chokker, heller ikke ved start.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team