Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 jul 2025, 16:14

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 jun 2005, 16:18 
Kan MS styre 4stk spjældhuse?

Mvh Mark


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2005, 17:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Ja, toyota 4age 20v med spjældhuse kører fint med MS.
MVH Finn
MVH Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2005, 22:14 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Mark306 skrev:
Kan MS styre 4stk spjældhuse?

Mvh Mark


MS kan vel strengt taget ikke styre spjældhusene....du er nok nød til at montere et kabel ;-)

Du kommer så nok til at køre alpha-N styring på motoren efter monteringen af spjældhusene, og det kan MS klare for dig.

Spjældhusene er du nu nok nød til selv at lukke op :wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2005, 23:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Hehe ja det er nok ikke selv spjældet du styrer med MS.
MVH Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2005, 23:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
alpha-n hvad er det egenligt.??
MVH Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2005, 00:26 
Er det ikke muligt at lave en tilpas stor rør/slange forbindelse mellem indsugningsrørene så man kan få vacuumsignal nok til at bruge fordelen ved map sensoren hvis knasten ikke er vildere end motoren laver rimeligt vacuum..


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2005, 11:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
@Finn:
Alpha-N betyder at motorstyringen bruger spjældvinklen (målt ved at aflæse gasspjældspotentiometeret) og motorens omdrejningstal til at afgøre hvor meget benzin der skal sprøjtes ind.

"Normalt" bruger MS Speed-Density måling - det er vacuum (evt. overtryk hvis der er tale om trykladning) i manifolden, i forhold til motorens omdrejningstal.

@jj:
En fyr på MS listen mokkede med det på en VW Golf med motorcykelspjæld og en pænt heftig knast, samt et voldsomt højt kompressionsforhold.
Mig bekendt fik han det faktisk til at virke ved at bruge dels et benzinfilter som "buffer" og en tråddyse fra et MIG svejseværk som en forsnævring. Det var - som jeg husker det - rimeligt stabilt.
Han mokkede MEGET rundt med det, og endte vist med at have problemer med at få et fornuftigt blandingsforhold i tomgang - men umiddelbart har jeg svært ved at tro at det skulle have noget direkte med vacuumet at gøre. Det er vist nærmere det at knasten havde et gevaldigt overlap.

Men det kan være noget nørkleri som jeg har hørt det - men er muligt.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2005, 18:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Ok det er nok de vi andre kalder TPS.
MVH Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2005, 18:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Ok det er nok de vi andre kalder TPS.
MVH Finn


Så "misbruger" i udtrykket en smule (men så også kun en smule da :-)) vil jeg mene :-).
TPS = Throttle Position Sensor - dvs. den sensor der ved hvad spjældvinklen er. Det er trods alt kun den ene faktor for hvor meget benz der skal gives.
Alpha-N kommer af at spjældvinkel åbenbart kaldes alpha, og omdrejninger/RPM kaldes N.

Speed-density som er vacuum/tryk vs. omdrejninger kommer ved at density betyder tætheden af den luft der går ind - det måles af MAP sensoren. Omdrejninger/RPM er her "omdøbt" til speed.

Sådan er terminologien i hvert fald for MS - det giver ikke ret meget mening at kalde spjældvinkel for "en metode" - det gør spjældvinkel i forhold til rpm derimod - ergo: Alpha-N i den nørdede forkortelse :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2005, 00:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Der er ikke meget nørd i alpha-N betegnelsen. Det er den eneste betegnelse for det styreprincip der er nogenlunde sigende.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team