Med et MS anlæg på bilen der er sat op til at styre tænding er der lige en ting som man skal lægge mærke til.
Bruges funktionen "Trigger Return" kører tændingstidspunktet på den mekaniske funktion, aka når trigger signalet falder bort, så kommer gnisten. Dette kan gøres ved udformningen af triggerhjulet, så triggersignalet falder feks v. 5grader BTDC.
Dette medfører ingen problemer ifbm start.
Bruges funktionen "Time Based" skal man være opmærksom på den tændingsvinkel man sætter motoren på til cranking(køre-på-starteren, red.) Normalt er både 10 og 15grader velfungerende, men hvis batteriet er meget sløvt, så KAN man komme i den situation at krumptappen sagter farten meget lige før TDC. Da MS regner omdrejningstal på sidste 180krumptapsgrader vil dette medføre en følsomhed overfor stærkt vigene omdrejningstal, feks et næsten dødt batteri.
Worst case ser således ud:
Starteren kan acc. krumptappen op, og over første TDC(vi forudsætter "hold 1 times on start") men sagter farten voldsomt lige før næste TDC. Eftersom sidste 180grader gik "friskt", og næste pludseligt går meget langsomt vil gnisten selvsagt blive upræcis. Hvad værre er at gnisten vil komme meget for tidligt.
Mange motorer vil ikke være istand til at tænde ordentligt her, men HVIS den tænder feks allerede i 50grader BTDC så kan man smadre starteren, og/eller tandkransen.
Det er mig bekendt kun sket i usa på en vettemotor, men er uheldet ude, så er det en reel mulighed.
Trigger return eliminerer den mulighed, men fikserer så startvinklen til en mekanisk fastsat værdi(når triggeren falder)
For your information only...
Enjoy.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!