Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:45

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 20 dec 2004, 17:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Da der har været så meget skriveri om Megasquirt syntes jeg at jeg vilde skrive lidt om mit projekt.
Det startede i 2002 da jeg udskiftede min v6 motor (fransk svensk samarbejde= skod motor) med en 4cyl. 2.3l turbomotor, i min gamle Volvo 264.
Motoren var én konverteret karburator motor med et LH Jetronic fra en 2l motor. Jeg monterede 2 startdysser og et hjemmefusket vand indsprøjtnings anlæg over en trykkontakt.
Til at styre ladetrykket blev der monteret en APC styring fra en gammel SAAB.
Link til selve bilen
http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.p ... highlight=

Dette resulterede i et maks. ladetryk på 0,7 bar v3000 omd/min som så faldt til ca. 0,4 bar ved 4000 omd./min. Konklusion motoren fik for lidt benzin.
Der ud over kørte den kun 8,5 km/l ved normal kørsel til og fra arbejde. Da jeg har en sammenlagt strækning på 70 km er det mange penge om måneden.

Så derfor besluttede jeg mig for at finde noget programmerbart indsprøjtning. Efter at have undersøgt tingene faldt min kærlighed på megasquirt, pga. den lave pris. Da mine elektronik lodde erfaringer ikke er store valgte jeg at købe det færdig samlet af Henrik.

Da dette var bestilt begyndte jeg at samle dele.

Indkøbsliste

4 stk. dyser fra en rover 620ti giver. 440 ccm/min ved 3bar til 1200 kr.

Tempføler vand

Bosch nr. 0 280 130 026 / intermotor 55450

Tempføler luft

Bosch nr. 0 280 130 039 / intermotor findes ikke

Brug databladene fra den svenske side da det er org. Bosch datablade

Gasspjælds potentiometer

Bosch nr. 0 280 122 004 / intermotor 19908 Det er en Bosch sensor pakket ind i en anden æske

Samlet pris ca. 800 kr. alt efter hvilken rabat man får.

Div. stik til sensorer 550 kr.

Lednings net fra en Honda 0 kr.

Min mening var så at lave ledningsnet og div. beslag i de mørke vintermåneder og vente til det blev varmere med den endelige montering.

Men da klappen i luftmængde måleren gentagende gange frøs fast blev projektet fremskyndet en hel del.

Jeg begyndte mandag d. 29 dec. 2003. Og var færdig med monteringen lørdag kl. 1400 brugte 3t på at forsøge på at indlæse de korrigerede temperatur værdier med MStoolsII Men den kom hele tiden frem med fejlmeddelelsen programmet allerede indlast aborterer.
Søndag morgen da jeg havde fået varmen brugte jeg easyterhm4d og det gik som en leg, 5 min efter startede motoren. Brugte resten af dagen på at få motoren til at køre ordentlig ved lav belastning, da jeg skulde på arbejde mandag morgen.

Hele denne uge er blevet brugt til at indstille ve værdier ved normal belastning, og koldstarts opfedning.
Hvilket nok er noget af det mest besværlige, det kostede mig et nyt batteri.
Fik fat i megatune 216 (tak Henrik) og den gik ordentligt efter 2 koldstarter, mangler kun at kontrollere co værdien ved kold motor.

Jeg har brugt lidt tid i dag på at mappe motoren ind med tryk på.
På nuværende tidspunkt holder den et konstant ladetryk på 0,5 bar og APC en indikerer ingen tændingsbanken, Konklusion den må få benzin nok.

Fremtidsplaner at stille ladetrykket op på en 0,9 bar, mere holder plejlstængerne ikke til (skod motor), og få programmmeret tændingen vha. MSS.

Da denne monster tråd blev slettet, har jeg besluttet at starte en ny.
Jeg havde en del problemer med mærkelige temp stigninger, når MS skulde afgive nogle ampere til dyserne, og det viste sig at være underdimsionerede stel baner på printet.
Bruger Henriks print og ikke det originale. (det er kun oplevet på tre print)
Desuden har jeg haft omdrejnings spikes der først blev løst ved at flytte Hall giveren fra strømfordeleren til krumtappen.

Jeg opdaterede til MSNS i sommeren 04, og kan kun sige WOW.
Samme ydelse, og større på 95 oktan end 98 kun med benzin.
Men det en uge for at få det til at virke.

Der kom en WB sensor til i 7 måned, og jeg var i stand til at trække meget benzin ud uden at den bankede.
En WB sensor er helt klart vejen frem hvis man vil gøre livet lettere, og mere præcist.
Lige pt. er jeg meget involveret i ekstra koden, og håber på en ny chip der vil modtage koden i løbet af de nærmeste dage.

Status Pt. er en økonomi der svinger mellem 8, og 10 km/l.
Med et maks. tryk på 225 kpa, motoren virker fint, men gearkassen brokker sig i 3 gear, hvilket var at forvente. :cry:

Ms har virket hver dag i næsten et år uden nedbrud, hardwaren er meget stabil, det der kan give problemer er ny software og dårlige forbindelser i ledningsnettet.
Supporten er uovertruffen, og alle er hjælpsomme Hvis man gider at høre efter. :?
Jeg takker alle der har givet deres bidrag i den gamle tråd, og håber at den nye bliver lige så informativ 8)


MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Senest rettet af Morten VJ 01 jan 2006, 12:36, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 dec 2004, 13:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hej Morten... Jeg dedikerer et par dage her i hjulen på at læse op på den nye kode. Nogle af de tiltag og justeringemuligheder de har lavet har jeg ikke gennemskuet endnu. Jeg har pt ikke HardWare til de ekstra features men derfor kan man jo godt eksperimenterer.

Jeg syntes du skulle holde os opdateret med dine erfahringer med den nye kode - 12*12 osv. Noget jeg glæder mig til at høre er hvordan du syntes den nye Traction Control virker (regner ikke med du bruger sensorer).

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 dec 2004, 14:10 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Havneren skrev:
Jeg syntes du skulle holde os opdateret med dine erfahringer med den nye kode - 12*12 osv. Noget jeg glæder mig til at høre er hvordan du syntes den nye Traction Control virker (regner ikke med du bruger sensorer).

v/h christian


Det er vel kun et spørgsmål om tid før Morten har den store forkromede løsning, full blown med hjulsensorer og hele svineriet. Den gamle volvo bliver kraftigt opgraderet hele tiden, tror sgu slet ikke han kan undvære det ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2004, 17:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Mine erfaringer med ekstracoden dd. er
find den stabile version 20i9 eller 21 b coden virker.
Overfør alle data fra den gamle med hånden, og lav 12*12 tabellerne i hånden. ekstra funktionerne kan komme senere.
Mht. tabellerne har jeg pt lavet en større opløsning ved tomgang, og dellast. dvs at jeg har adderet de 4 ekstra rækker, og kolonner under 100 kpa. og 3600 omdrejninger.
Dette ud fra at det er der jeg kører til dagligt, og jeg er totalt ligeglad med hvad effektiviteten er ved 150 kpa, og 4250 rpm. bare den trækker :wink:
Dette er nok pgaf jeg er ved at blive gammel, og bilen bruges hver dag.

Antispin jo jeg har abs kransene, og følerne, så der er bare monteringen tilbage, og lidt elektronik..
Men det kræver en hjerne til at kunne styre højrefoden med antispin, da den ikke bremser lige så godt som den accelrere.
Overhalede feks. en ny mercedes med alt i udstyr i 3 cm. sne her forleden.
Han var garenteret på sommerdæk, med alle advarselslampet lysende, mens jeg i en gl Volvo, med nyeste generation vinterdæk blev irriteret over den lave hastighed og overhalede.
Dette ikke pga. MS men pga. overlegent greb.

Lige nu ser det ud som en banke sensor til tændingen, og antispin i den nærmeste fremtid, dernæst en boost controll, og tændings map og benzin til et syn, på 92 oktan vhaf en knap. skal synes om senest 12 måneder. :(

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2004, 18:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ennu en opdatering Bankesensor kredsen driller, og vil forhåbentligt blive løst i morgen, ved ombytning af 2 ledninger på selve sensoren. Det ser desværre ud til at jeg har fået mine rpm spikes tilbage, men denne gang kun i tomgang :cry:
Så det ser ud til at jeg må afmontere ekstra printet, og prøve med prosessoren direkte i orginal printet, for at udelukke det nye print.

En lille advarsel lad være med at indtaste alle værdier i mt, og vente i en måned, for derefter at bruge en ny version af ekstra coden.
Det giver kun problemer. OG meget banden over den tid man bruger til at indtaste, og derefter undre sig over at dyse tiderne svinger fra 0 ms til 25 ms.

Yderlige problemer jeg har haft ved konverteringen var en defekt processor, den gamle ville ikke tage den nye code. og en ny blev bestilt.
Men ved nærmere efter tanke tror jeg nu at det var en software fejl, og Brug af forældede værdier fra MT. :?
Ud over dette er konverteringen gået meget smerte frit, og de sidste småting kan ordnes inde i huset, eller i bilen hvor der min er 20 graders varme.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2004, 11:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Du har ikke prøvet den andenversion af antispind? Den kan jo sættes op inde i MT og kræver INTET HardWare. Jeg kunne godt forestille mig at den var brugbar. Dine svingende dyse tider er vel ikke kun ved fuldgas??? I så fald kunne de være denne antispind funktion der er sadt håbløst dåligt op som det jo gerne er dom default på de her ekstra koder.

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2004, 18:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Alle ekstra funktioner blev slået fra, og der var kun tænding og benzin tilstede, så det er udelukket.
En anden lille ting det kan være nødvendigt at brænde coden flere gange, da den kan finde på at miste dele af hukommelsen natten over, Løsningen skulde være at brænde en 2-3 gange.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2004, 21:00 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Sidstnævnte har jeg ikke oplevet endnu.

Idag fik corollaen MSnS-extra, og det er lidt af et helvede at sætte op.
MSnS i den opringelige version er til sammenligning nærmest plug-n-play.

Vi havde store problemer med at finde codeversioner der kunne snakke fejlfrit sammen, men endte tilsidst med mt225b326 og 020i.S19. Dette er acceptabelt, men stadigt med en del problemer. Feks er der fejlmelding omkring for lidt spænding til fejlfri flashburn, og VEtabellen melder fejl på connectionen til MS, trods den udfører opgaven.

Jeg vil lige kontakte de to genier bag coden, og få lidt feedback på denne oplevelse. jeg tror og håber på at 98% af denne oplevelse skyldes et mismatch imellem .s19 og MT.
Et nøje match imellem de forskellige codeversioner vil sandsynligvist kunne fikse dette irriterende problem.

Af gode grunde(total mangel på brugbar friktion til +300hk) så har vi ikke kunnet teste en rigtig belastningssituation, men med diverse forbehold for software mismatch, så kører det glimrende.

Att Morten; det er samme S.19 som du selv kører med(jeg sprang lige over hvor det var lavest ;-))

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 dec 2004, 06:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Vejen til en relativ problem fri opgradering af ekstra coden.
Er at udvælge sig den version man vil have, og åbne msns-extra ini filen, og se hvilken version af Megatune den er skrevet til.

Installer den pågældene MT version, og kopier msns extra inifilen over i
C:\Programmer\MegaSquirt\MegaTune2.25b331\mtCfg.

Dernæst skal coden compiles med de temperatur sensor filer man har genereret i MS tools eller easy therm.
Det er tre filer det drejer sig om thermfactor, Airdenfactor,og matfactor.
Gælder kun hvis man ikke har de originale temperatur sensore.

Tilsidst bruger man downloadfirmware, og følger instruktionerne der.

Nu kan Megatune tale med MS, og man kan indlæse sin opsætning.

Henrik jeg opgraderede relativt hurtigt 20i coden til 21b, og derefter til 21t, dels pgaf den mismatch du også har oplevet, men også pgaf tabellen til WB sensor værdierne er i AFR enheder, og ikke volt + at i t udgaven så er closed loop slaet fra ved fuelcut on overrun, hvilket den ikke er i tidligere versioner.
Mit problem er at den har mistet Firmwaren natten over, eller ihvrtfald ikke brændt den ordentlig, jeg har ingen fejlmeddelser under download firmware sekvensen. Jeg kan se på megasquirt forummet, at det er et problem der dukker op igen og igen, men bliver åbent bart løst ved at gentage brændingen.
Indtil der kommer et sikkert program til at downloade firmware med så må man leve med problemet.
SÅ formiddagens opgave er at downloade firmwaren på ny.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2004, 23:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Her på 1 års dage med mit eventyr med MS.

Vil jeg reflektere over mine fremskridt.

Det startede med Internettet, og et ønske om at finde et billigt indsprøjtnings system. Jeg faldt over MS ved et tilfælde. Så stod jeg med problemet bestille i USA og lave selv, Niks så jeg bestilte et fra Henrik G M der skriver her på siden.
Selve konverteringen tog rent tidsmæssigt En juleferie, og dagen inden jeg skulde på arbejde overvejede jeg at bygge tilbage. Da jeg havde problemet med at modificere coden til mine egne temp. sensor værdier.
Den opsætning kørte i ca. 6 måneder indtil jeg fik tændings delen med, Og det tog ca. 14 dage at få det til at køre.
Men det var en kombination af uvidenhed, og et uoriginalt print.
Jeg troede jeg viste det hele.
Som udøvende automekanikker der har fulgt med i mange ting, må man erkende sine begrænsninger rent pc messigt.
Og sjovt nok er MS bygget, og udviklet af pc nørder, der tager en pc for givet, men bruger langt det meste af deres resurser på at forklare om det mekaniske.
Men jeg fik det til at virke med support fra Henrik G M
Mange tak.
Som jeg har skrevet er jeg meget involveret i ekstra coden PT og det er ikke plain saling, desværre.
Status pt. er at den kører, men der er problemer med ind og udgange, specielt at jeg har fået mine rpm spikes tilbage i tomgang, men om det er coden eller ekstra Printet, er der lidt tvivl om.
Men vi arbejder på det.
Alt i alt kan jeg kun være ovenud tilfreds med MS.
Den har bragt mig til og fra arbejde i et år ca. 28.000 km. Uden problemer, de problemer jeg har haft er selv forskyldte, dels at forsøge at hive mere effekt ud af bilen end den kunne understøtte.
Og dels min tåbelige hungeren for nye funktioner, Hvilket ikke har kostet alverden i kr. men mere i timer.
Så hvor står jeg i dag?? Faktisk på samme sted som for et år siden, Jeg skal have det til at virke inden den 1 st. januar, ellers må jeg konvertere tilbage, eller ikke?
Egentlig er jeg så stædig at en simpel PC ikke skal kunne stille mig til vægs, men det er sket før desværre.

MV.
En meget glad MS misbruger
Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team