Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:38

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 15 sep 2005, 18:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ja de par dage hvor der har været 10 graders forskel morgen- aften.
der har gego korrektionen faktisk været minimal. dvs. den skal ikke fede blandingen så meget op når iat indikere 22 grader, hvis den er optimeret ved 12 grader.
Lavede et forsøg ved 45 grader lufttemp. aka heat soak, og resultatet var det samme den skal ikke fede blandingen op for at ramme de indstillede afr.
Før så jeg 15 i afr i de første 30 sek efter opstart, nu ser jeg næsten den programmerede afr. uden sensor regulering.
Jeg mangler 2 ting at verificere det over 3500 omdrejninger.
Og kunne godt ønske et mindre temp udsving for at gøre tabellen mere præcis. de 100 grader er noget af et overkill på en iat. sensor, og - 40 grader tror jeg aldrig vi ser her i DK.
Men jeg er pt meget tilfreds, og arbejder videre på indstillingerne.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 sep 2005, 19:15 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det kan godt lade sig gøre at forrykke skalaen. En ændring af biasmodstanden, plus en rekalibrering af din IAT sensor vil nok kunne klare det problem.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 sep 2005, 19:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det er ikke et spørgsmål om at forrykke skalaen, men næremere et spørgsmål om at komprimere den, og det er vel nemmest gjort i softwaren.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 12:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Efter at motoren gik død så har der været lidt stille på MS fronten.
Men nu er den bærbare opladet, og klar til brug.
Et par problemer jeg har fundet inden opstart af den nye motor.
Krumtaps giveren er blevet rykket ca 3 grader.
Motoren har højere kompression.
fra ca 8,0/1 til 9,0/1.
Og jeg har fået en lidt skarpere knast.
Det første er nemt klaret flytter ganske simpelt trigger punktet i softwaren.
Nr. 2 tja forløbigt har jeg 3 forskellige filer med tændings tabeller der er rykket -1 til-5 grader efter 2000 omd./min
3 Den må vente lidt, og følge den oprindelige kurve.
Da bilen skal til syn umiddelbart efter opstart.
Da den er en måned over sidste frist.
Håber der går godt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jan 2006, 09:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Nu kører den.
Men tps er død.
den står konstant på 0.
Selvom man forsøger at kalibrere den.
Så siger den 0 ved lukket, og fuldt åbent gasspjæld.
Hvis jeg husker korrrekt så viser MS noget der ligner 3/4 åbent spjæld, ved manglende tps, og ikke 0.
Hvilket kan indikere at signal ledningen stelles et eller andet sted.
Bortset fra en dårlig tomgang grundet manglende tps.
Tomgangs motoren virker ikke.
Så ser det helt fornuftigt ud.
skal lige have kørt den første log igennem Vexme, for at få lidt brugbare data.
Og retaderet tændingen lidt når motoren ser tryk.

Og så have fundet multimetret frem.
Hvor faen lagde jeg lige det henne.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jan 2006, 15:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Tps fejlen er fundet, en knækket ledning ved stikket, og de 2 andre så ikke for godt ud.
En lille strip til understøttelse af ledningerne, og det problem burde være historie.
Den første tank benzin er brugt og økonomien siger 8,8 km/l
Hvilket ser lovende ud.
Da motoren er under indkøring.
Har jeg brugt tid på at finde hvor Ve kurven knækker.
Hvilket burde indikere maks moment.
Foreløbig er jeg nået til 3300 rpm, og intet knæk
Så det arbejder jeg videre på.

MVH


Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2006, 20:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg hader datalogs. specielt efter jeg fandt dette program til at læse dem med.
http://www.ideasandsolutions.biz/MSGraph/¨

Her kan man få alt vist som graf og Zoome ind og ud som det behager en.
Jeg har måske fundet 3 problemer, og de er godtnok små.

Problem 1 og 2 er samhørende Temperatur luft og kølevæske svinger en grad, helt uafhænig af hinanden.
Dvs ved driftsvarm motor kan temperaturen pludselig stige en grad hvorefter den falder umiddelbart efter igen, det samme med lufttemperaturen.
Dette forekommer når jeg har kørt med konstant rpm og belastning i længere tid. er det en normal reaktion?

Det næste lidt større problem er at MS tror at spændingen er ca en volt højere, end den i realiteten er.
Det kan også sidestilles som et skønheds problem, Da den godt nok kompencere for spændings variationerne, mht. dyse tider. Så er problemet ikke så stort når bare det er konstant.
Men det giver en lidt misvisende log.

Ud over det er den begyndt at arbejde rigtigt godt sammen med den nye motor.
Undtagen ved start, tomgangen er for lav, og fed, når Benzinfyret har været på i en time.
men 9 km/l 70 km hver dag + 2 timers benzinfyr, det er meget tilfredsstillende.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2006, 20:54 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Spændingsvisningen kan justeres nemt, Morten.

Det er blot et tolerancesprg. ang. to modstande på printet. Kan nemt trimmes væk, hvis det generer voldsomt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2006, 21:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det genere nok mest øjet.
Men er det så kun et spørgsmål om at købe 20 modstande med samme værdi, og finde dem der passer bedst?
Jeg bliver nok nød til at studere vejledningen lidt grundigere.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2006, 21:16 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Det genere nok mest øjet.
Men er det så kun et spørgsmål om at købe 20 modstande med samme værdi, og finde dem der passer bedst?
Jeg bliver nok nød til at studere vejledningen lidt grundigere.

MVH

Morten


Problemet er at der ikke findes en std. modstand der lige præcist passer. Du kan dog tilføje en lille trimmer, og så kan du manuelt justere dig til den helt præcise værdi. Jeg har dog aldrigt set at det skulle være en hel volt ved siden af. Typiskt viser MS max 0,5volt for meget ifht mit voltmeter. Har du tjekket dit voltmeter for korrekt visning?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team