Citat:
Men er vi ikke ved at gøre det lette ufatteligt svært nu?
Jeg synes ikke, at det er særligt svært. Jeg kan konstatere, at jeg kan få bilen til at gå roligere og bruge en smule mindre benzin ved at sprøjte ind på åben ventil i de områder, hvor ventilens åbningstid er MEGET længere end dysens åbningstid.
De interessante steder er 0-2500 omdrejninger ved mindre end 0 bar boost (dvs. op til atmosfæretrykket), og der er absolut ingen problemer i at nå at komme af med benzinen på én gang. Hvis jeg deler op i flere impulser, sprøjter jeg jo ikke længere ind på den åbne ventil, og problemet bliver det samme som før, dvs. at noget af benzinen fiser ud igennem udstødningsventilen.
Jeg har ikke lovet noget om, at blandingen bliver perfekt og regelmæssig. for det kan jeg ikke sige noget om, men bilen går i hvert fald bedre og har bedre speederrespons.
Der må formodes at blive dannet et lokalt undertryk, når ventilerne åbner, og hvis man først forstøver benzinen, når det undertryk er til stede, og holder op igen, inden stemplet går opad igen, må der være optimale forudsætninger for at undgå, at benzinen undviger alle mulige andre steder hen eller sætter sig på vægge i indsugningsrøret og danner dråber.
Citat:
1 omdrejning v. 800rpm er 13omdrejninger i sekundet, eller 75mS pr omdrejning.
Der skal to omdrejninger til for en indsugning, så stangen af luft er billedligt talt 150mS lang.
Det er nogle mærkelige ventiler, du har? Luftstangen bliver da klippet over, hver gang ventilerne lukker igen. En cylinder befinder sig i indsugningstakt en fjerdedel af tiden, og lidt afhængigt af knastakslernes profiler vil det sige, at der er åbent en fjerdedel af tiden. I realteten er det nok en smule mere, da der først lukkes igen, når stemplet er kørt forbi nederste dødpunkt, men lad os bare sige 1/4.
Det betyder, at vi ved 800 omdrejninger har 400 indsugningstakter i minuttet pr. cylinder eller 6,66 i sekundet. Da vi har indsugning 1/4 af tiden, må det betyde, at vi har 250 ms til de 6,66 takter, der så kan være over 37 ms lange, så medmindre det er en myre med astma, der skal transportere benzinen i en spand, er der ingen problemer med at holde indsprøjtningen inden for åbningstiden.
Citat:
Nu er det vist tydeligt at de 1/60del skal indeholde ret så meget brændstof for at trække de sidste 59/60dele luft op på bare støkiometrisk blanding.(14,7)
Så er det jo heldigt, at benzinen er flydende og luften gasformig. Dyseskuddet er ganske rigtigt omkring 2,5 ms langt (2,9 i tomgang), men der bliver jo ikke brug for to skud på 2,5 ms fordi du vil sprøjte ind 2 gange. Det med den samlede mængde baseret på tid holder ikke. Motoren suger ganske vist luft ind hele tiden, men det gør den enkelte cylinder ikke, så din 1/60-del holder ikke i byretten.
Mine dyser giver 0,01547 ml i løbet af de 2,9 ms, og cylinderen har et volumen på ca. 0,44 liter. Der er 0,45 bar tryk i tomgang, og hvis vi går ud fra mellemhøj effektivitet, kommer der så ca. 0,15 liter luft ind pr. cylinder. Luften vejer 1,2 kg pr. kubikmeter (1,2 g/liter) ved normal temperatur, dvs. 0,18 gram for luften i 1 cylinder. Benzin vejer 750 g/liter, dvs. 0,01547 ml benzin vejer 0,0116 gram ... hvis du ganger det med 14,7, får du 0,17 gram luft i forhold til de skønnede 0,18 gram ovenfor. Det passer sgu meget godt.
\Alex