Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 feb 2025, 17:08

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 06 sep 2010, 18:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Jeg kører med HKS box, der kan man også flytte på indsprøjtnings tiden, syntes intet forskel der var, selv om man flyttede rundt med det i tomgang...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel: Dysetidspunkt
Indlæg: 06 sep 2010, 18:24 
Offline

Tilmeldt: 06 sep 2010, 14:52
Indlæg: 3
Der er hele tiden kun blevet indsprøjtet én gang pr. cylinder pr. 2 omdrejninger.

Besparelsen kan jeg se ved, at jeg kan sætte mit benzinmap lidt ned, uden at lambdasonden melder en anden værdi.

Inden funktionen blev mulig på styringen, var jeg nødt til at overmætte med benzin for at få bilen til at holde op med at rykke. Det er naturligvis en yderligere besparelse.

\Alex


Top
 Profil  
 
 Titel: vems
Indlæg: 06 sep 2010, 19:02 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 17:13
Indlæg: 72
Hej Henrik

Ja vi bruger fem dysse udgange (5cylinderet) til denne S2 motor og der sprøjtes en gang pr. cylinder.

Funktionen kan ses på billedet til højre www.vems.dk/billeder/inj_angle.jpg

Noget helt andet er hvis man har problemer med sin trigger,følere mm. Så tilbyder vi nu at kunne se fejlen visuelt. Dette gælder både for krumtap og knast sensor.
Alle signaler bliver læst af Vemsen/processoren og der efter generet et scoop billede af de målte data. Dette vil give et 100 % nøjagtigt billede af hvad styringen ser af signaler og nemt at se hvor fejlen er. Funktionen kan ses her http://www.youtube.com/watch?v=KKuEEH7w ... re=related
Nå dette var et lille sidespring fra den oprindelige tråd.

/Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 sep 2010, 19:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Det med trigger signal man kan se, er det ikke det samme som ms har kørt med et stykke tid ?

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2010, 19:30 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Alex skrev:
Der er hele tiden kun blevet indsprøjtet én gang pr. cylinder pr. 2 omdrejninger.

Besparelsen kan jeg se ved, at jeg kan sætte mit benzinmap lidt ned, uden at lambdasonden melder en anden værdi.

Inden funktionen blev mulig på styringen, var jeg nødt til at overmætte med benzin for at få bilen til at holde op med at rykke. Det er naturligvis en yderligere besparelse.

\Alex


Lige netop den med kun at sprøjte 1x pr 720 grader er lidt interessant.

Hvis du antager at luften er en stang i konstant bevægelse(husk:HVIS man antager!) så får du en 100% lang stang af ren luft, som du tilsætter bensin til.

1 omdrejning v. 800rpm er 13omdrejninger i sekundet, eller 75mS pr omdrejning.
Der skal to omdrejninger til for en indsugning, så stangen af luft er billedligt talt 150mS lang. Det ene dyseskud er måske 2,5mS lang, eller 1/60del af den samlede mængde(baseret på tid). Nu er det vist tydeligt at de 1/60del skal indeholde ret så meget brændstof for at trække de sidste 59/60dele luft op på bare støkiometrisk blanding.(14,7)

Hvis vi bestemmer at den teori ikke passer, men alene er baseret på volumen, så lad os sige vol er 450ccm/cyl.
Hvis porten er 12,25cm2 i areal, så er det en "stang luft" på 36cm.
De 36cm luft hives ind på ~250 kkrumtapsgrader, eller 150mS x (250/720), ellers ca. 52mS
Af de 52mS er der brændstof i kun 2,5mS. Dvs. under 5% af luften, indeholder al bensin til at nå korrekt blanding i hele mængde.
Hvis vi nu går lidt amok, så skal blandingsforholdet i de 5% være 20x højere end slutforholdet, og er det feks 1:13, så er blandingen i de 2,5mS så fed som 1:0,65.

Ingen af de to scenarier er 100% korrekte, virkeligheden ligger et sted imellem, tilsat en volumetrisk virkningsgrad.

Hvad ved vi nu?

Vi ved at tiden er lang, dysetiden kort, blandingen noget besynderlig.

Vi skal også stille spørgsmål ved at levere det hele i et "langt" skud.
Vi kan omvendt ikke dele skuddet op som var det feks en karburator(som nok ikke er så dum endda!)

Så kompromis må der til.

Det er min påstand at man kommer mindst ligeså langt ved at dele skuddet op i feks 2 skud, som man gør ved at time det.
Der er mange faktorer der spiller ind, men jeg har altid set markante forskelle på 1 vs. 2 skud. Sjældent forskel mellem 2 vs 4 skud.
Som rpm stiger, så går hastigheden også op, og alt ændrer sig.

Jeg vil være tilbøjelig til at lade vinklen være, og få bensinen blandet i mere af luften, allerhelst via feks 4 skud, men straks når ca. 1500rpm var nået gå ned på de 2 igen. Jeg tror ikke rigtigt på at vinklen alene kan konkurrere med den tilgangsvinkel, ellers har jeg til gode at se det endnu.

Den ultra koncentrerede bensin/luft blanding har alle forudsætninger for at smide sig der hvor den ingen gavn gør.

Men er vi ikke ved at gøre det lette ufatteligt svært nu?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: vems
Indlæg: 06 sep 2010, 19:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
peter_jensen skrev:
Hej Henrik

Ja vi bruger fem dysse udgange (5cylinderet) til denne S2 motor og der sprøjtes en gang pr. cylinder.

Funktionen kan ses på billedet til højre www.vems.dk/billeder/inj_angle.jpg

Noget helt andet er hvis man har problemer med sin trigger,følere mm. Så tilbyder vi nu at kunne se fejlen visuelt. Dette gælder både for krumtap og knast sensor.
Alle signaler bliver læst af Vemsen/processoren og der efter generet et scoop billede af de målte data. Dette vil give et 100 % nøjagtigt billede af hvad styringen ser af signaler og nemt at se hvor fejlen er. Funktionen kan ses her http://www.youtube.com/watch?v=KKuEEH7w ... re=related
Nå dette var et lille sidespring fra den oprindelige tråd.

/Peter


Prøv at sætte den op til 2x eller 4x per cylinder, og fortæl så hvad den gør.

Den med at kunne se fejlen visuelt, det brugte jeg første gang på 27liters V12 med MS1 via wireless RS232 for vel ca. 2 år siden. Allerede den gang var det ikke specielt nyt. Der kan man bla se når en har glemt en svejseknast på triggerhjuler(perle af ca. 1mm diameter!), eller at hurtigsliberen lige havde kysset en anden tand i forsøget på at fjerne "missing". :gnaek:
Ja, det er korrekt det er et sidespring.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2010, 21:16 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 17:13
Indlæg: 72
Nå øv det er nok bare mig der er lidt bagefter. Jeg har ønsket at kunne finde trigger fejl via datalog i og så få det vist grafisk lang tid.
Henrik hvilket software har du brugt til dette?

Vh. Peter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2010, 21:41 
Offline

Tilmeldt: 06 sep 2010, 14:52
Indlæg: 3
Citat:
Men er vi ikke ved at gøre det lette ufatteligt svært nu?


Jeg synes ikke, at det er særligt svært. Jeg kan konstatere, at jeg kan få bilen til at gå roligere og bruge en smule mindre benzin ved at sprøjte ind på åben ventil i de områder, hvor ventilens åbningstid er MEGET længere end dysens åbningstid.

De interessante steder er 0-2500 omdrejninger ved mindre end 0 bar boost (dvs. op til atmosfæretrykket), og der er absolut ingen problemer i at nå at komme af med benzinen på én gang. Hvis jeg deler op i flere impulser, sprøjter jeg jo ikke længere ind på den åbne ventil, og problemet bliver det samme som før, dvs. at noget af benzinen fiser ud igennem udstødningsventilen.

Jeg har ikke lovet noget om, at blandingen bliver perfekt og regelmæssig. for det kan jeg ikke sige noget om, men bilen går i hvert fald bedre og har bedre speederrespons.

Der må formodes at blive dannet et lokalt undertryk, når ventilerne åbner, og hvis man først forstøver benzinen, når det undertryk er til stede, og holder op igen, inden stemplet går opad igen, må der være optimale forudsætninger for at undgå, at benzinen undviger alle mulige andre steder hen eller sætter sig på vægge i indsugningsrøret og danner dråber.

Citat:
1 omdrejning v. 800rpm er 13omdrejninger i sekundet, eller 75mS pr omdrejning.
Der skal to omdrejninger til for en indsugning, så stangen af luft er billedligt talt 150mS lang.


Det er nogle mærkelige ventiler, du har? Luftstangen bliver da klippet over, hver gang ventilerne lukker igen. En cylinder befinder sig i indsugningstakt en fjerdedel af tiden, og lidt afhængigt af knastakslernes profiler vil det sige, at der er åbent en fjerdedel af tiden. I realteten er det nok en smule mere, da der først lukkes igen, når stemplet er kørt forbi nederste dødpunkt, men lad os bare sige 1/4.

Det betyder, at vi ved 800 omdrejninger har 400 indsugningstakter i minuttet pr. cylinder eller 6,66 i sekundet. Da vi har indsugning 1/4 af tiden, må det betyde, at vi har 250 ms til de 6,66 takter, der så kan være over 37 ms lange, så medmindre det er en myre med astma, der skal transportere benzinen i en spand, er der ingen problemer med at holde indsprøjtningen inden for åbningstiden.

Citat:
Nu er det vist tydeligt at de 1/60del skal indeholde ret så meget brændstof for at trække de sidste 59/60dele luft op på bare støkiometrisk blanding.(14,7)


Så er det jo heldigt, at benzinen er flydende og luften gasformig. Dyseskuddet er ganske rigtigt omkring 2,5 ms langt (2,9 i tomgang), men der bliver jo ikke brug for to skud på 2,5 ms fordi du vil sprøjte ind 2 gange. Det med den samlede mængde baseret på tid holder ikke. Motoren suger ganske vist luft ind hele tiden, men det gør den enkelte cylinder ikke, så din 1/60-del holder ikke i byretten.

Mine dyser giver 0,01547 ml i løbet af de 2,9 ms, og cylinderen har et volumen på ca. 0,44 liter. Der er 0,45 bar tryk i tomgang, og hvis vi går ud fra mellemhøj effektivitet, kommer der så ca. 0,15 liter luft ind pr. cylinder. Luften vejer 1,2 kg pr. kubikmeter (1,2 g/liter) ved normal temperatur, dvs. 0,18 gram for luften i 1 cylinder. Benzin vejer 750 g/liter, dvs. 0,01547 ml benzin vejer 0,0116 gram ... hvis du ganger det med 14,7, får du 0,17 gram luft i forhold til de skønnede 0,18 gram ovenfor. Det passer sgu meget godt.

\Alex


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team