Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 jul 2025, 10:17

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 92 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vorbasse
Wildert skrev:
Boostjunkie skrev:
Du mener vel lade hver 3 tand blive og skære resten væk. 8)

Nåh ja - detaljer :-).

Citat:
Mit tandhjul er et "rigtigt" 36-1 hjul, med 12 mm lange 4 kantede tænder. Tror at jeg vil prøve lave det om til 12-1, tror at det er mit krumtaps signal der driller mig lidt...

Lad lige høre hvordan det går :-).

Billede
Billede
En stiksav med bimetal klinge og 5 min, så var det klaret.

Så fik jeg lavet mit 36-1 om til 18-1, det hjalp dog ikke det helt store, fik dog et mere stabilt omd. tal ved ckanking. Fandt dog ud af at det var mit tændings modul der var brændt af igen... :damn:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Wildert søg efter "throttlefactor.inc"

Her får du alle værdier.

Dek kunne være sjovt at se hele loggen.
For lige umiddelbart ser det ud til at du har en dårlig 5 v. forsyning til sensoren.
Det ligner ikke støj syntes jeg.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Morten VJ skrev:
Wildert søg efter "throttlefactor.inc"

Her får du alle værdier.

... det var DER den var :-).

81 til 171 kan jeg se - så 90 punkter.

Citat:
Dek kunne være sjovt at se hele loggen.
For lige umiddelbart ser det ud til at du har en dårlig 5 v. forsyning til sensoren.
Det ligner ikke støj syntes jeg.

Jeg har lige grublet lidt tilbage på det, for det er fra en gammel log (maj), og som jeg husker det, så har det været med det gamle potmeter, som gik hen og gik helt skildt ad fordi det var monteret skævt. Så jeg tror faktisk ikke at den log skal ses som repræsentativ nu jeg tænker nærmere over det. Jeg fik nogle sjooove aflæsninger også på multimeteret.

Jeg burde have nogle nyere logs synes jeg, men jeg kan altså ikke finde dem. Har godt nok også skiftet computer, så måske der er gået noget tabt der?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Wildert skrev:
Ikke at den er ret høj i threshold allerede, men jeg synes at jeg har problemer med kørbarheden hvis jeg sætter den højere... og så bilder jeg mig da ind at den burde være mere stabil...

Jeg kan ikke lige huske hvad den er kalibreret til præcist, og jeg kan ikke mindes at det kan ses i TunerStudio eller MegaTune uden at jeg har laptoppen på... men hvis der er en der ved om det kan ses og hvordan, så kan jeg lige kigge efter.
Som jeg husker det er det over 100 jeg har at gøre godt med.

Det er kontrolleret at den ikke er "vendt", som hvis man får sat forkert til... men er altid åben for forsøg (omend jeg ikke kan forsøge noget de næste par måneder, for alt er splittet ad...).

Jeg har taget et screendump fra en af de nyeste logs jeg har, hvor den står i tomgang lige først, og derefter lige triller lidt afsted.
TP-værdien er -9 (!?) i tomgang, og så snart jeg losser lidt til den og slipper igen - så formår den simpelthen at komme UNDER denne indstilling... og ikke bare lidt...

Som det også kan ses, så har jeg faktisk en minimumsværdi der er -92... hvordan man kommer derned når tomgang er -9... ja det kan kun være støj i min bog.

Skam du bor så langt væk. Det kunne være sjovt at se i virkeligheden.

Kører den ikke som en pose søm??

Bosch nummer på din TPS?
Har du 0 og 5volt?
Hvad varierer 3.benet mellem med tænding på, lukket hhv åben? (volt)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Skam du bor så langt væk. Det kunne være sjovt at se i virkeligheden.

Der er som sagt ikke lige noget at se det næste lange stykke tid - kværnen er pillet ud, skildt totalt ad da den skal have nye lejer, og andet godt.
Motorrummet er ret så adskildt da buret er ved at blive forbundet til forreste støddæmpertårne, og i den anledning er ledningsnettet til MS klippet lidt fra hinanden og trukket ind i kabinen, så.... :).

Citat:
Kører den ikke som en pose søm??

Altså - det er jo en rallybil, med totalt stive motorophæng osv., så tingene kan være liiidt svære at skille fra hinanden. Derudover foregår det meste jo med klampen i bund.
Men jo - transportetaperne med jævn 80 km/t på landevej var gået hen og blevet mere end almindeligt trælse efter at dette her opstod.

Citat:
Bosch nummer på din TPS?

Husker jeg sgu'nte, og det sidder bag et varmeskjold som er sikret med Loctite, så det er ikke sådan liiige at komme til. Som jeg husker det, så var det til en Astra midt-90'erne.

Citat:
Har du 0 og 5volt

Så absolut da!

Citat:
Hvad varierer 3.benet mellem med tænding på, lukket hhv åben? (volt)

Ja det husker jeg jo så ikke lige - og jvf. ovenstående, så lader det sig lige pt. ikke måle :).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Junior Medlem

Selvom snakken er gået lidt over i TPS så vil jeg nu alligevel lige give en ekstra kommentar til problematikken med 36-1 hjul og GT1.
Jeg har selv været hele møllen igennem og blev aldrig helt tilfreds med denne kombination. Jeg prøvede også diverse løsninger med at fjerne tænder osv. som også bliver foreslået her i tråden, men helt tilfredsstillende blev det aldrig.
I stedet købte jeg et hjul fra trigger-wheels.com men ikke deres 36-1 hjul. De har også fine 12-1 hjul til traction control.
http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d24.html

Det er en billig og nem måde at få et 12-1 hjul på og de kan fås i forskellige størrelser osv.

...bare et forslag hvis du stadig leder efter til 12-1 hjul.

Jeg er dog lidt i tvivl om de meget dybe "huller" er optimale eller det er bedst at tage toppen af tænderne i drejebænken så hullerne ikke bliver så dybe? Måske HenrikGM kan svare på dette? (se evt. billede af hjulet linket længere oppe)

Titel:
Moderator

Det eneste problem jeg har set med GT1 og triggerhjul er:

Hjul der ikke løber.
Ulige lange tænder grundet skæv afdrejning
Svejseknaster.
Forkert tand fjernet, derefter svejst skæv på igen.
35tands hjul, er ikke det samme som 36-1(!)
Sensorbeslag der vibrerer.
Sensorer der er kørt ind i tandhjulet.
Sensor justeret ind til tandbund i missing hullet. Derefter forsøgt startet.
Ledninger viklet ind i hjulet.
For lang afstand
For kort afstand
Store kondensatorer i et dårligt forsøg på at fjerne støj(det fjerner også tænderne!)
Sensor forskudt aksialt, så den ikke kunne se tanden.
Triggerhjul svejst på remskiven, så kanten af remskiven matchede tandtoppen. Sensor så kun remskiven.
Sensor stoppet i et jern hus så dybt at den så huset hele tiden.
36-1 hjul skruet fast med 2x pladeskruer i tyndvægget remhjul. På øjemål. :shock:

36tands pladekædehjul kører fint med 1GT1 sensoren, MEN du skal montere det rigtigt.
Ingen af ovenstående problemer er hverken hjul eller sensor relateret.
Det er dog ofte mere tilgivende med 12-1 og 20% tand 80% hul.
Hvis der er rent RPM signal på et skop, så er der også på MS, medmindre der er andre underholdende momenter, som feks stelfejl, skærmfejl, flere jordingspunkter, osv osv.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Junior Medlem

Jeg har prøvet to 36-1 triggerhjul med forskellig diameter og tykkelse, begge i stål monteret på et alu. remhjul. Hjuleme var centreret så de løb indenfor +/- 0,2 mm ca. Desuden har jeg prøvet to forskellige sensorbeslag (i alu.) og placeret sensoren flere forskellige steder. Jeg har eksperimenteret med diverse forskellige afstande osv.
Uanset hvad jeg gjorde løb jeg mod en mur ved 5-6000 rpm. hvor sensoren begyndte at overse tænder, hvilket selvfølgelig gav udsættere. Både på skopet og i tooth loggen var det helt tydeligt at over 5-6000 rpm sprang sensoren over en tand en gang i mellem. På skopet kunne jeg se at signalet fra sensoren var et fint firkantet signal, men den mangede bare en tand en gang i mellem (og det var ikke den manglende tand jeg så på skopet) :D

Jeg forventer at det 12-1 tandhjul jeg har købt løser problemet, men kan ikke forklare hvorfor GT1 sensoren ikke kunne følge med.

Har det nogen betydning at hullerne mellem tænderne er meget dybe på det 12-1 hjul jeg har købt?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

For en god ordens skyld ...

Her er Honeywell GT1 Series Hall Effect Gear Tooth Sensor Target Application Guidelines
http://content.honeywell.com/sensing/pr ... 5838_1.pdf
og her
http://sensing.honeywell.com/index.php?ci_id=50300

Titel:
Moderator

warp skrev:
Jeg har prøvet to 36-1 triggerhjul med forskellig diameter og tykkelse, begge i stål monteret på et alu. remhjul. Hjuleme var centreret så de løb indenfor +/- 0,2 mm ca. Desuden har jeg prøvet to forskellige sensorbeslag (i alu.) og placeret sensoren flere forskellige steder. Jeg har eksperimenteret med diverse forskellige afstande osv.
Uanset hvad jeg gjorde løb jeg mod en mur ved 5-6000 rpm. hvor sensoren begyndte at overse tænder, hvilket selvfølgelig gav udsættere. Både på skopet og i tooth loggen var det helt tydeligt at over 5-6000 rpm sprang sensoren over en tand en gang i mellem. På skopet kunne jeg se at signalet fra sensoren var et fint firkantet signal, men den mangede bare en tand en gang i mellem (og det var ikke den manglende tand jeg så på skopet) :D

Jeg forventer at det 12-1 tandhjul jeg har købt løser problemet, men kan ikke forklare hvorfor GT1 sensoren ikke kunne følge med.

Har det nogen betydning at hullerne mellem tænderne er meget dybe på det 12-1 hjul jeg har købt?

Ok, den med muren v. 5-6000rpm har (de gange jeg har set det) altid været for lang tand ifht hul på for lille diameter hjul og/eller forværret af en sensor der sad for tæt.

Det er isåfald ikke en tand der MANGLER, men et HUL der mangler.
Let detekteret på skopet, hvis man er obs på det. Kan MEGET nemt snyde.

HVIS det er problemet, så "vokser tænderne sammen" når du kigger på skopet, og det vil typiskt forårsage at motoren render i en mur ala sekundær rpm begrænser.

Hvis tanden derimod forsvinder, så ser MS den som missing(og ikke som en lang tand), og så opfører motoren sig helt vildt, idet den jo så tager nulpunkt vilkårligt. Det kan være tænding 90grader før top, osv!

Er du sikker på det var tanden den overså, og ikke hullet den ikke fangede?

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 92 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Næste

Alle tider er UTC + 1 time