Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 jul 2025, 22:37

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 92 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

K-FINN skrev:
Hov, det havde jeg ikke lige set.
Nogen særlig grund til det ?

Tror han har en ældre MS uden indgangen....

Wildert; Du kan jo sætte en rondel på remskiven, og lægge hullerne ud i rondellen via en fræser.

Hvorfor driller din strømfordeler igrunden?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
K-FINN skrev:
Hov, det havde jeg ikke lige set.
Nogen særlig grund til det ?

Tror han har en ældre MS uden indgangen....

Indeed... det er et 2.2 print - dvs. det er den ene jeg kører med. Ellers har jeg også en HenrikGM-model - men det er en af de allerførste der blev lavet, så den er ikke bedre :).

Derudover har jeg da hørt nogle skrækhistorier om problemer med at justere kredsløbet ind til en given VR-sensor. Men det kan da godt være at det er noget man er ovre.

Men jeg må sige at jeg rigtigt godt kan lide ideen om hall-sensoren - igen: trying to keep it simple... der er allerede for meget på en rallybil som er udsat for skumle påvirkninger.

Citat:
Wildert; Du kan jo sætte en rondel på remskiven, og lægge hullerne ud i rondellen via en fræser.

Øh - mener du... ja hvad mener du? Jeg har drejebænk, men ingen fræser (jo, en overfræser til træ :)).

Citat:
Hvorfor driller din strømfordeler igrunden?

Først og fremmest er rotoren lige gået kold - fjederen der klemmer om akslen var gået slap, og så havde det hele siddet og vibreret. Ingen skade, men ikke fedt. Det kan naturligvis klares med en frisk rotor, og det er bestemt ingen herregård, men færre bevægelige dele ville i min verden værre en gevinst. Igen af hensyn til simpliciteten og stabiliteten.

Det næste er at fordelere til VW 16V rent faktisk er ved at være i høj kurs. De sidder i forlængelse af den ene knastaksel, så den ligger ned, og de er derfor stærkt afhængige af at være 100% tætte, og alle pakdåser skal være i topform. Det er så et problem fordi den lille pakdåse til akslen, er en eller anden helt ustyrligt ukurrant størrelse, som stort set ikke er til at opdrive.
Min er så endnu i god stand, men hvem ved hvor længe...

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Jeg mener du kan lave hullerne i dit hjul i en fræser med et simpelt digitalt read-out på. Nu er ham her god til at få det trukket i langdrag, men noget i denne stil: http://www.youtube.com/watch?v=hUIxeKbf5tI

Med en tilfældig skive svejst på remskiven så tager du center i remskiven, og ligger hullerne ud langs en delediameter. Da skiven nok slår en del, så smider du den derefter i drejebænken, og fjerner de overskydende, herved fremkommer din tandprofil.
Da delecirklen løber på center, uafhængigt at hvordan rondellen er svejst på, så er det faktisk ret enkelt.

Kræver selvf. du kender nogen der har sådan noget grej(fint add-on til din samling ;-))

Vedr. pakdåsen; Der findes voldsomt mange pakdåser, og der er stadigt nogen der stocker alle muligere besynderlige størrelser, men da du har en drejebænk, så har du alle muligheder for at lave den størrelse om til noget gængs.

Fordelertændingen er meget robust og den mest simple at sætte op.

Hvis man kigger den anden ende af skalaen, så er COP på 6cylindret nok den største udfordring at få rigtigt. (mange forkerte opsætningen kan godt "køre")

Hvis du vælger en "kam løsning" med trig 60grader før og drop igen 10grader BTDC så kan du lave det med din drejebænk. Husk du har 3 kløer i patronen, dvs 120grader imellem, det halve af den vinkel kan du finde på modsat klo, altså de 60grader, dvs du kan lave hele hjulet direkte i drejebænken, og mærke det der skal skæres væk op med dit drejestål helt enkelt.
Yderligere vil den starte fint på triggerReturn, også selvom strømmen er lav.
Wheeldecoder er ikke ubetinget smart, men stiller derimod større krav til den der sætter softwaren op.

Hvis du gerne vil den ved, så brug et 36 tandshjul, og med lidt omhu fyld tænderne op.(de rigtige steder!) så du får 12-1 eller noget i den dur. Så kan du få wheeldecoder med gt1 uden det stille alt for høje krav til hvor nøjagtigt det løber.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Hvis du har en drejebænk så ligger du bare hullerne ud på den. Jeg går ud fra du har en.remskive med bolthuller i. Du finder diameteren hullerne ligger i. Spænder for tandhjul op og laver en ridse hele vejen rundt på diameteren. Så kan du lave en gradskive og så bare finde ud af.hvor dine huller ligger i grader. Gradskiven skal du montere på drejebænken og have et fast viser værk.

Bonde løsningen er lave et sæt bolte der er spidse på.drejebænken så spidsen ligger i center, montere dem i remhjulet, rullen i tandhjulet skal så bare passe på alle punkter, så er det bare en dap med en hæmmer så har du dine kørnerprikker.

Nu kan det nemt være jeg har misforstået hvad der skal laves, men du kan lave alt på din bænk.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vorbasse
jeg har luret lidt med på sidenlinjen.

Jeg har sammen setup, 36-1 og GT1.
Og jeg kan se på scopet at den slår en lille smule.

Så er mit spørgsmål: kan man ikke bare skære hver anden tand af, så man ender på 18-1? eller er det ikke et godt antal tænder at ha?

Titel:
Mester Medlem

Boostjunkie skrev:

Så er mit spørgsmål: kan man ikke bare skære hver anden tand af, så man ender på 18-1? eller er det ikke et godt antal tænder at ha?

I værste fald kan du skære hver 3. af, og så lave 12-1... længere er den sådan set ikke.
Spørgsmålet er hvad dit udgangspunkt er. Jeg har haft forsøgt dette med Kreidler-tandhjul, men det er nogle korte, spidse tænder, som ikke er så "tydelige" for sensoren.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Du mener vel lade hver 3 tand blive og skære resten væk. 8)
Mit tandhjul er et "rigtigt" 36-1 hjul, med 12 mm lange 4 kantede tænder. Tror at jeg vil prøve lave det om til 12-1, tror at det er mit krumtaps signal der driller mig lidt...

Titel:
Mester Medlem

Boostjunkie skrev:
Du mener vel lade hver 3 tand blive og skære resten væk. 8)

Nåh ja - detaljer :-).

Citat:
Mit tandhjul er et "rigtigt" 36-1 hjul, med 12 mm lange 4 kantede tænder. Tror at jeg vil prøve lave det om til 12-1, tror at det er mit krumtaps signal der driller mig lidt...

Lad lige høre hvordan det går :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Wildert skrev:
Lad lige høre hvordan det går :-).

Skal nok gi lyd når jeg får prøvet det. bliver nok først sidst på ugen.. :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Boostjunkie skrev:

Antallet af tænder på dit trigger-hjul skal kunne deles med antallet af din motors cylindere ... så 18-1 vil ikke virke med en 4 cyl .. men på en 3, 6 eller 12 cyl så skulle det kunne fungerer ..

deraf også oem´s forkærlighed for 36 og 60 tands-hjul .. samme setup dækker ret bredt

12 fungerer fint på en 4 cyl motor (og 6 cyl) ... toyota "bruger det std" med deres 24 tænder i strømfordeler (knast køre 1/2 hastighed så ecu er ideelt set ligeglad om signalet kommer fra knast eller krumtap .. hvis vi ser bort fra harmoniske svingninger etc.. styringen ser kun 12 per motor rev)

@wildert
"...jeg har tændspole til DIS (Peugeot/Citroen fætter - noget Bosch værk) og Bosch dobbeltspole modul med indbygget dwell styring."

Dis spole kan også være noget Sagem..
..spole med indbygget dwell ... kører du med EDIS ? for så er du vel låst til et 36 tands hjul

Men hvis du skal have laserskåret et tandhjul og ikke kan få det tegnet / skåret kan jeg nok hjælpe hermed .. at tegne det tager ikke mange minutter ... skæringen plejer at være rimelig nemt hos min kontakt .. det sure er at han ikke gider sende hvilket gør at at et sådanne hjul løber op i en 3-400 kr.. heraf er ca halvdelen brændstof .. men så er det også smidt af i roskilde

ellers ville jeg nok prøve med før omtalte 12 tands hjul .. eventuelt med en sensor på knasten for et 12+1 setup ... det har jeg kørende på en turboladet m-series 4 cyl 2l rover hvor rytmeboksen er en vems .. den køre med seq inj og 600+ml dyser og står snor lige i tomgang .. indtil videre har den strømfordeler men der er yderligt trukket 4 ign/power ledninger op til et cop eller cnp setup hvis jeg finder tiden/ lysten herfor .. ellers kan de to af dem bruges til en dis spole

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 92 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Næste

Alle tider er UTC + 1 time