Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 23:31

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2010, 17:10 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Dykkerdahl;

Jeg er frivilligt på PF og lægger kun kræfterne her fordi det PF beskæftiger sig med interesserer mig. Nul økonomisk binding til PF.

Det er selvf. bekymrende vis folk betragter mig som lyseslukker, for det er bestemt ikke hensigten. Nok nærmere at forsøge at få folk til at træffe færre forkerte beslutninger, baseret på min egen erfaring. Vi kan kalde det vidensdeling om du vil.

Når folk snakker om smarte automatiske motorstyringer, så siger min erfaring mig at de læner sig hårdt op af WB sensorer. Den sensortype er et fantastisk værktøj, men ikke ligefrem klippestabil(så overdriver jeg da ikke). Derfor advarerjeg folk om at det måske er lige godt nok til at være helt sandt når et system erklæres self-tuning. Det er ihvertfald ikke mere risikofrit, end at trimme det selv. Det er MIN erfaring, som jeg deler ud af.

Selvf. skal folk starte et sted. Personligt startede jeg med at bygge MS på det tidspunkt det hed efi332, og det så herrens ud. Kørte dyserne med rimelig succes, men så hellerikke mere. Idag er DIY mulighederne afsindigt meget mere avancerede, på alt fra rene byggesæt og hele vejen op til highend motorstyringer.

Jeg tror ikke på at de motorstyringer der er nævnt i disse tråde adskiller sig voldsomt. Langt de fleste af lidt nyere dato bygger på samme principper, og hvis der eller ikke er ligefrem bugs eller fejl så er det mere monteringen og indkøringen der gør forskellen.

Du bliver bestemt ikke uvenner med mig pga sådan et indlæg, der skal mere til.

Jeg ved ikke hvor aktivt Kass følger tråden, og vi ved ikke hvad udgangspunkt han har. Vi ved feks ikke om han har manifolde, og alt omkring til EFI, eller om han kommer fra en karburatorbil med mekanisk tænding. Rådet afviger en del. Vi ved hellerikke om han tilhører budgetklassen, eller om det er money-no-object.
Et sæt EFI manifolde med bensinsystemet på, samt en styring og et ledningsnet kan bringe ham i mål billigt, hvis han kan/vil lidt selv. Omvendt, så kan han også komme i mål med et komplet kit i een eller anden grad af plugnplay, men til en noget højere pris.
Det kan også være han gør det for udfordringens skyld.

Det er vist ingen hemmelighed at jeg selv er drevet af udfordringen, og det i sig selv kan forårsage et timeforbrug langt ud over det sædvanlige for at løse noget der egentligt kan købes billigt. Sådan er vi så forskellige.

Jeg starter typisk meget slavisk:

Spænding på MS først. Naturligvist også en stel.
Tjeck at com virker.
2ledninger på VR sensoren. Ud med tændrørerne. Cranke motoren, se der er RPM. Sætte triggerdelen på(fortælle MS hvor mange tænder, etc.)
3 ledninger på TPS. Tjekke MS ser signalet, og at det går den rigtige vej, bytte to ledninger hvis den går forkert. kalibrer TPS.
2ledninger på vandtemp,
osv.osv.

Når skiftet starter, så lader jeg den ganske enkelt blive varm, og ser at den er tæt for olie og vand(ufatteligt mange nybyg er væsentligt mere utætte end før de blev renoverede fordi der bliver glemt en prop, eller et spændebånd!)
Når den er varm kigger jeg AFR. Søger at ramme der hvor motoren går bedst, dvs skrue op indtil den går ringe, ned igen indtil den går ringe, og så ligger jeg den midt i som udgangspunkt. Faktisk ikke anderledes end når man stiller blandingsskruen på en plæneklipper, blot skal man ikke bruge en skruetrækker, men Q og W og piletasterne.
AE slået fra selvf.
Med AFR aktiv, så triller man en tur(2mand). Kig på mappet. Se hvor pletten kører hen. Hvis den viser FED på AR, så skru den ned, hvis den viser magert, så skru den op.
Det lyder vældigt simpelt, og lidt arrogant af mig at forsimple det sådan, men jeg viser det tit til folk. Der er ikke noget mystisk, hemmeligt, eller nogen guddommelig kraft der gør forskellen.

Der hvor forskellen er, er den interesse folk viser i det. Er interessen i det, så skal man nok finde ud af det. Ellers er der rige muligheder for at spørge, også selvom man er uheldig og dummer sig(ingen har nogensinde lært noget, uden at kvaje sig nu og da!)

Fidusen er at komme igang, og så ikke gabe mere end man kan overskue. Feks på sådan en V8(som jeg tror er baseret på meget gammel teknik) ville jeg råde ham til at lade tændingen være std til at starte med, og kun køre brændstof via MS. Det skal gå ret så meget galt for at det kuldsejler helt, hvis man har lidt flair for teknik.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2010, 18:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Man kan fint lade en motor auto tune i suge område, men må holde med henrik, i tryk område stoler man ikke på en efter monteret sonde...

Spørg jer selv, stoler i på en sonde 112% til 750kr, efter i har bygget en motor til MANGE penge...

Kører med HKS motorstyring, og kan sagtens lade den køre 100% efter min AEM WB kit.

Men kører efter den orginale sonde i suge område, og kører fast map så snart jeg går i tryk....

Min motor er for dyr til og blindt stole på en sonde til 750kr...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2010, 19:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
dykkerdahl skrev:
For som nybegynder virker alt det her motorstyring meget mystisk og fuld af hemmeligheder......

Hvilket så er det jeg henviser til at flere firmaer i dag mener de har løsningen på. Ved at markedsføre entry-level styringer hvor nødvendigt input fra brugeren er på et så simpelt niveau at de fleste kan være med og hvor det "svære" så er overladt til elektronikken (De samme firmaer har også mere advancerede traditionelle styringer til high-end brugerne). Nogen henviser så til at noget lignende har man kunnet i mange år og at det er forbundet med div. risikoer. Her er jeg så positivt tænkende at jeg tror på at når flere store kendte firmaer sender "smart-EFI" på markedet nu, er det fordi elektronikken og den opbyggede viden i udviklingsafdelingerne er kommet langt nok udviklingsmæssigt, til at de samme firmaer mener de nu kan levere noget der vil give dem tilfredse kunder, også set over en længere horisont. :)


Hvornår mon vi ser den første styring hvor man kan bruge sin iPhone til kommunikation og justeringer? :lol:


Top
 Profil  
 
 Titel: vems
Indlæg: 09 sep 2010, 21:06 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 17:13
Indlæg: 72
At kunne bruge sin mobil telefon til opsætning har man kunnet siden 2005.
Programmet kommunikere serielt via blue tooth.
Problemet er at skærmens størrelse gør det svært at bruge den til støre opsætninger men til små ændringer er den måske fin.
Om der er lavet noget til Iphone ved jeg ikke men det kommer er jeg sikker på.

Platform os. Mobil 5.0
http://www.vems.hu/files/MembersPage/Pe ... obil_1.jpg
http://www.vems.hu/files/MembersPage/Pe ... obil_2.jpg
http://www.vems.hu/files/MembersPage/Pe ... /pda_1.jpg
http://www.vems.hu/files/MembersPage/Pe ... /pda_2.jpg

En bedre løsning er denne da lcd skærme/gps ikke koster meget og man får lidt støre billede.

http://www.youtube.com/watch?v=POd6bdi4LwU

\Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2010, 21:29 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Westmus skrev:
dykkerdahl skrev:
For som nybegynder virker alt det her motorstyring meget mystisk og fuld af hemmeligheder......

Hvilket så er det jeg henviser til at flere firmaer i dag mener de har løsningen på. Ved at markedsføre entry-level styringer hvor nødvendigt input fra brugeren er på et så simpelt niveau at de fleste kan være med og hvor det "svære" så er overladt til elektronikken (De samme firmaer har også mere advancerede traditionelle styringer til high-end brugerne). Nogen henviser så til at noget lignende har man kunnet i mange år og at det er forbundet med div. risikoer. Her er jeg så positivt tænkende at jeg tror på at når flere store kendte firmaer sender "smart-EFI" på markedet nu, er det fordi elektronikken og den opbyggede viden i udviklingsafdelingerne er kommet langt nok udviklingsmæssigt, til at de samme firmaer mener de nu kan levere noget der vil give dem tilfredse kunder, også set over en længere horisont. :)


Hvornår mon vi ser den første styring hvor man kan bruge sin iPhone til kommunikation og justeringer? :lol:


Det er som med alt andet; Det man ikke kender til, er mystisk og hemmelighedsfuldt.

Jeg kender folk, for hvem en plæneklippermotor er en black box de ikke forstår funktionen af. De har aldrigt prøvet at åbne den, så derfor er den mystisk.
Jeg kender også folk der er gået MS vejen trods betydelig ordblindhed og uden evnen til at læse engelsk på almindeligt niveau, men fordi interessen er der, så går det enddog meget fint alligevel. Nul mystik der.
Der findes folk der ikke kan manøvrere på internettet, eller for den sags skyld bruge en PC, og betragter en PC som et utilregneligt dyr der opfører sig mærkeligt. Ikke mange brugere herinde ser en PC som et problem, men bruger den som et værktøj på linie med et topnøglesæt.

Mystikken er ikke anderledes end det man gør det til.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2010, 21:35 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Westmus, for nogle dage siden. Endda en bosch styring, godt nok diesel.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2010, 23:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
Ikke mange brugere herinde ser en PC som et problem, men bruger den som et værktøj på linie med et topnøglesæt.

Men der er jo også folk der ikke bare kan købe en PC uden at de har sat sig grundigt ind i alle specifikationer, hvorledes den er opbygget og som egenligt helst vil opbygge en selv af løsdele så den bliver 100% perfekt til dem. Mens andre bare skal have en PC der kan det de skal bruge og som de kan hive ud af papkassen, trykker på start knappen og så er de køreklar. Sådan er folk jo så forskellige. Nogle "nørder" ned i tingene, mens andre den anden ende af scalaen kun er ude efter funktionen og skal frem til den på letteste måde. :)

Så et eller andet sted en FAST medarbejder udtale at deres Ez-EFI har været en stor salgsmæssig succes, så der jo åbenbart et marked for de her "lette" løsninger.

Men kan da mht. telefonen se at også inden indsprøjtningsgrej går tingene næsten hurtigere end man kan følge med i. Men det kan vel egenligt ikke overraske når der er tale om noget elektronisk. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2010, 23:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
som den her tråd udvikler sig, er der der fare for at blive udråbt som negativ eller lyseslukker, hvis man anbefaler den nye ejer af en pc at anvende et antivirusprogram!
langt de fleste problemer, med div styrringer skyldes forkert montering. eller manglende forståelse af hvordan man mapper. ting der kan virke selvfølgelige, såsom at montere en mapsensor eller benzintryksregulator,
kan snyde mange. sådan noget som at forstå hvad en lampdasonde egentlig måler.... snyder tit erfarne tunere!
der er masser af faldgruber. men det er spændende at arbejde med.
selv V8 folkene er ved at forstå at det også er vejen frem. mit råd må være, prøv dig frem, men vær ikke bange for at lytte/spørge. vil man have en færdig løsning... så køb den. men tænk dig om mht af hvem/hvor.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 sep 2010, 22:27 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 sep 2009, 19:08
Indlæg: 239
Hej,

Nu er det blevet snakket en del om hvor meget man kan og skal stole på sin WB sensor. Jeg køre selv med en LC-1, kalibreret i fri luft osv.

Var til syn med min Renault 5 GTT med MS, men den blev dumpet på for lidt forurening, ja det findes også.
Den fik lidt mere i området 2000-3000. hvor de tester. Var til omsyn i dag, eller fik lov til at lave en måling inden for at se hvor jeg lå, stadigvæk for mager. Vil ikke lige stå med computeren og mape foran synsmanden, så kørte på et værksted hvor en af mine kammier arbejder. I med deres tester, det viste sig at jeg skulle ned på et AFR på 13,5-13,7 i MegaTune for at ramme lamda 1 ca. Hvor fejlen ligger er svært at siger, eller det ved jeg ikke lige pt, men må prøve at spore mig ind på hvor fejlen er, nogle forslag?

PS. Den blev synet med konstruktive ændringer, hård fødsel, men det lykkes.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2010, 14:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 aug 2008, 19:43
Indlæg: 517
Geografisk sted: KBH
Hvis ikke co% var for høj.og din lamda mager kan jeg virkelig ikke se hvorfor de skulle kunne dumpe på det.
Lyder da mystisk.

_________________
Corolla Gti Turbo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team