Dykkerdahl;
Jeg er frivilligt på PF og lægger kun kræfterne her fordi det PF beskæftiger sig med interesserer mig. Nul økonomisk binding til PF.
Det er selvf. bekymrende vis folk betragter mig som lyseslukker, for det er bestemt ikke hensigten. Nok nærmere at forsøge at få folk til at træffe færre forkerte beslutninger, baseret på min egen erfaring. Vi kan kalde det vidensdeling om du vil.
Når folk snakker om smarte automatiske motorstyringer, så siger min erfaring mig at de læner sig hårdt op af WB sensorer. Den sensortype er et fantastisk værktøj, men ikke ligefrem klippestabil(så overdriver jeg da ikke). Derfor advarerjeg folk om at det måske er lige godt nok til at være helt sandt når et system erklæres self-tuning. Det er ihvertfald ikke mere risikofrit, end at trimme det selv. Det er MIN erfaring, som jeg deler ud af.
Selvf. skal folk starte et sted. Personligt startede jeg med at bygge MS på det tidspunkt det hed efi332, og det så herrens ud. Kørte dyserne med rimelig succes, men så hellerikke mere. Idag er DIY mulighederne afsindigt meget mere avancerede, på alt fra rene byggesæt og hele vejen op til highend motorstyringer.
Jeg tror ikke på at de motorstyringer der er nævnt i disse tråde adskiller sig voldsomt. Langt de fleste af lidt nyere dato bygger på samme principper, og hvis der eller ikke er ligefrem bugs eller fejl så er det mere monteringen og indkøringen der gør forskellen.
Du bliver bestemt ikke uvenner med mig pga sådan et indlæg, der skal mere til.
Jeg ved ikke hvor aktivt Kass følger tråden, og vi ved ikke hvad udgangspunkt han har. Vi ved feks ikke om han har manifolde, og alt omkring til EFI, eller om han kommer fra en karburatorbil med mekanisk tænding. Rådet afviger en del. Vi ved hellerikke om han tilhører budgetklassen, eller om det er money-no-object.
Et sæt EFI manifolde med bensinsystemet på, samt en styring og et ledningsnet kan bringe ham i mål billigt, hvis han kan/vil lidt selv. Omvendt, så kan han også komme i mål med et komplet kit i een eller anden grad af plugnplay, men til en noget højere pris.
Det kan også være han gør det for udfordringens skyld.
Det er vist ingen hemmelighed at jeg selv er drevet af udfordringen, og det i sig selv kan forårsage et timeforbrug langt ud over det sædvanlige for at løse noget der egentligt kan købes billigt. Sådan er vi så forskellige.
Jeg starter typisk meget slavisk:
Spænding på MS først. Naturligvist også en stel.
Tjeck at com virker.
2ledninger på VR sensoren. Ud med tændrørerne. Cranke motoren, se der er RPM. Sætte triggerdelen på(fortælle MS hvor mange tænder, etc.)
3 ledninger på TPS. Tjekke MS ser signalet, og at det går den rigtige vej, bytte to ledninger hvis den går forkert. kalibrer TPS.
2ledninger på vandtemp,
osv.osv.
Når skiftet starter, så lader jeg den ganske enkelt blive varm, og ser at den er tæt for olie og vand(ufatteligt mange nybyg er væsentligt mere utætte end før de blev renoverede fordi der bliver glemt en prop, eller et spændebånd!)
Når den er varm kigger jeg AFR. Søger at ramme der hvor motoren går bedst, dvs skrue op indtil den går ringe, ned igen indtil den går ringe, og så ligger jeg den midt i som udgangspunkt. Faktisk ikke anderledes end når man stiller blandingsskruen på en plæneklipper, blot skal man ikke bruge en skruetrækker, men Q og W og piletasterne.
AE slået fra selvf.
Med AFR aktiv, så triller man en tur(2mand). Kig på mappet. Se hvor pletten kører hen. Hvis den viser FED på AR, så skru den ned, hvis den viser magert, så skru den op.
Det lyder vældigt simpelt, og lidt arrogant af mig at forsimple det sådan, men jeg viser det tit til folk. Der er ikke noget mystisk, hemmeligt, eller nogen guddommelig kraft der gør forskellen.
Der hvor forskellen er, er den interesse folk viser i det. Er interessen i det, så skal man nok finde ud af det. Ellers er der rige muligheder for at spørge, også selvom man er uheldig og dummer sig(ingen har nogensinde lært noget, uden at kvaje sig nu og da!)
Fidusen er at komme igang, og så ikke gabe mere end man kan overskue. Feks på sådan en V8(som jeg tror er baseret på meget gammel teknik) ville jeg råde ham til at lade tændingen være std til at starte med, og kun køre brændstof via MS. Det skal gå ret så meget galt for at det kuldsejler helt, hvis man har lidt flair for teknik.
_________________ Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
|