Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:15

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 12:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Nu begynder jeg at blive lidt bekymret.

Hvis jeg har fundet den riktige pumpe

255 l/t inline high pressure.

Ved 12 spænding på pumpen levere den

255 l/t ved 2 bar
144 l/t ved 6 bar

Ved 13.5v spænding på pumpen
Levere den

255 l/t ved 4,3 bar
og
189 l/t ved 6 bar

Hvis jeg har læst riktigt, og har omregnet riktigt.

Disse mål er lavet i en prøvebænk, som intet med virkeligheden har at gøre.

Prøve bænken ser typisk såddan ud

en stor tank med en slange i bunden,der går til pumpen fra pumpen ca 10 cm rør og så en regulator.

En typisk bil installation vil se såddan her ud

en slange tilstutning i toppen af tanken, typisk længde ca 40 cm og et grov filter.

Ca 1,5 m benzinrør med div. buk for at nå frem til motoren
Og et benzinfilter og samlinger.

Hvis vi antager at systemet har et samlet tryk tab på 1 bar.
Så er pumpen faktisk for lille.

Den enste måde at være sikker på at den er stor nok, er at lave sin egen måling direkte på bilen, for at se hvad den reelt levere.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 15:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Den model jeg bruger er jo en "in-line" pumpe, dvs den originale pumpe føder den store, hvorfra der er ca 25cm slange inden dysebroen, så jeg vil mener der er tryktab tæt på nul mellem pumpen og dysebroen.

Men jeg kan selvfølgelig prøve at se om benzintrykket falder ved høje omdr. Men tro mig, Walbro pumpen er MEGET kraftig for sin størrelse. Folk i USA har kørt 700hk på denne pumpe...

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 17:05 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
efterz skrev:
Den model jeg bruger er jo en "in-line" pumpe, dvs den originale pumpe føder den store, hvorfra der er ca 25cm slange inden dysebroen, så jeg vil mener der er tryktab tæt på nul mellem pumpen og dysebroen.

Men jeg kan selvfølgelig prøve at se om benzintrykket falder ved høje omdr. Men tro mig, Walbro pumpen er MEGET kraftig for sin størrelse. Folk i USA har kørt 700hk på denne pumpe...


Kan du ikke lige forsøgsvist prøve at afmontere returslangen fra din fuelrail, smide den i en passende dunk. Med et par ekstra dysestik og et batteri åbner du alle 4 dyser på fuldt knald i feks 10sekunder. Se så hvad manometeret viser, og se hvor meget der kommer ud af din returslange, og mål det efterfølgende.

Det kan godt være at nogle har kørt 700hk på den pumpe, men den absolut totale mangel på realistiske informationer om ydeevnen på pumper generelt gør nok at man skal tage infoen med visse gran skepsis.
Ikke alt er hvad det ser ud til, og knapperne 7 og 4 sidder jo tæt nok til at man kan ramme ved siden af...;-)

Som Havneren nævner så lever feks bosch pumperne ikke altid op til den værdi de reelt er solgt for at have. Det samme gælder bosch-kopiprodukter. Dermed ikke sagt at det ikke er gode pumper, men opgivelserne er måske lidt "optimistiske"...

225l/h v. 4,3bar er ganske meget. Man kan fundere lidt over hvor meget strøm sådan en fætter bruger.... :roll:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 17:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
HenrikGM skrev:
efterz skrev:
Den model jeg bruger er jo en "in-line" pumpe, dvs den originale pumpe føder den store, hvorfra der er ca 25cm slange inden dysebroen, så jeg vil mener der er tryktab tæt på nul mellem pumpen og dysebroen.

Men jeg kan selvfølgelig prøve at se om benzintrykket falder ved høje omdr. Men tro mig, Walbro pumpen er MEGET kraftig for sin størrelse. Folk i USA har kørt 700hk på denne pumpe...


Kan du ikke lige forsøgsvist prøve at afmontere returslangen fra din fuelrail, smide den i en passende dunk. Med et par ekstra dysestik og et batteri åbner du alle 4 dyser på fuldt knald i feks 10sekunder. Se så hvad manometeret viser, og se hvor meget der kommer ud af din returslange, og mål det efterfølgende.

Det kan godt være at nogle har kørt 700hk på den pumpe, men den absolut totale mangel på realistiske informationer om ydeevnen på pumper generelt gør nok at man skal tage infoen med visse gran skepsis.
Ikke alt er hvad det ser ud til, og knapperne 7 og 4 sidder jo tæt nok til at man kan ramme ved siden af...;-)

Som Havneren nævner så lever feks bosch pumperne ikke altid op til den værdi de reelt er solgt for at have. Det samme gælder bosch-kopiprodukter. Dermed ikke sagt at det ikke er gode pumper, men opgivelserne er måske lidt "optimistiske"...

225l/h v. 4,3bar er ganske meget. Man kan fundere lidt over hvor meget strøm sådan en fætter bruger.... :roll:


Hummm... Det er jo meget benzin sådan lige at kyle ned i motoren -

Et nemmere alternativ uden "bivirkninger" kunne være bare at tage retur slangen af fuel railen. Derefter sidder du lige en løs slange på (måske en meter) og over i en dunk som Henrik siger. Så kortsslutter du pumperne så de kører hele tiden (motor stoppet) og måler den retur mængde der kommer ud. Dyserne levere ingen ting her.

Den mængde du får der er den mængde der er tilrådighed ved det tryk du har på din regulator. Vil du prøve en et højere tryk må du sætte regulatoren under lidt tryk eller skrue på den hvis man kan det.

Det bedste er at måle flowet ved det højeste benzintryk som der forkommer i systemet. Altså som svare til højst ladetryk. Når du så har målt det flow (l/h) er det jo nemt at regne om og sammenligne med dine dyser.

Jeg har selv gjort sådan.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 21:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
HenrikGM skrev:
225l/h v. 4,3bar er ganske meget. Man kan fundere lidt over hvor meget strøm sådan en fætter bruger.... :roll:

Den skal for-sikres med 20amp, så den bruger nok en del..

Tak for jeres forslag, vil lige prøve lidt af hvert...

Til HenrikGM: Jeg har forresten fået den til at lade være med at sætte ud ved høj belastning... 8)

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jul 2006, 01:59 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
efterz skrev:
HenrikGM skrev:
225l/h v. 4,3bar er ganske meget. Man kan fundere lidt over hvor meget strøm sådan en fætter bruger.... :roll:

Den skal for-sikres med 20amp, så den bruger nok en del..

Tak for jeres forslag, vil lige prøve lidt af hvert...

Til HenrikGM: Jeg har forresten fået den til at lade være med at sætte ud ved høj belastning... 8)


Hvis 20A forsikring er tilstrækkeligt og pumpen virkeligt yder det den skal, så er det en ret god virkningsgrad der er tale om.


hvad var den endegyldige forklaring på disse udsættere?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jul 2006, 08:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
HenrikGM skrev:
hvad var den endegyldige forklaring på disse udsættere?


Min IAT/CLT related ignition havde jeg sat lidt for "konservativt" således at når indsugningsluften blev tilstrækkelig varm trak den tændningen så meget at jeg kom udenfor mit trigger område :shock: Så nu har jeg lavet en mere aggressiv grund tændning, og justeret lidt på værdierne for trækning af tændningen, og problemet er pist væk. :D

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team