Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:08

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2006, 16:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Ja havner, der er sikkert fordele og lemper ved hver metode.
Men kan kun sige de ca. 35 stk. jeg har været med til at justere, kører fint med modificeret strømfordeler.
Nogen skal bygges mere om end andre.
MVH Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2006, 18:23 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Okay, hvordan bygger jeg så strømfordeleren om til at kunne trigge derfra?? Virker det ikke ordentlig, så må jeg jo smide triggerhjul på krumtappen... :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2006, 18:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
LionTamer skrev:
Okay, hvordan bygger jeg så strømfordeleren om til at kunne trigge derfra?? Virker det ikke ordentlig, så må jeg jo smide triggerhjul på krumtappen... :D


Det er en relativt bøvlet fremgangs måde.
Man starter med at splitte hele fordeleren ad, og fjerner vægte, og fjedre.
Dernæst fiksere man akslen med et par skruer eller svejseklatter.
Vacum reguleringen fikseres på samme måde.
Vi har nu kun tilbage at sætte trigger punktet til MS, Hvilket bør være ca. 60 grader, for det kræver min 10 grader mere end den maksimale avancering.
Alt efter om du kan dreje fordeleren frit. så er det et mindre problem.
Men hvis du kun har en slids så skal enten triggerhjul, eller giver flyttes.
Når vi nu har trigger punktet, så kommer problemet med rotorens placering iforhold til dækslet, og det kræver nok en ny slids i akslen for at få det timet.

Det gad jeg simpelthen ikke.
Så jeg valgte den nemme løsning en krumtapsgiver med en gammel standart fordeler.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2006, 18:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Ja så omstændig er det godt nok ikke i en toyota, men måske på en opel.
Kender dem ikke.
MVH Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2006, 19:03 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Krumtaps giver med en gammel standard fordeler? hmm... Hvad? hehe...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2006, 19:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
LionTamer skrev:
Krumtaps giver med en gammel standard fordeler? hmm... Hvad? hehe...


Den gamle platin styrede fordeler, fordeler ganske simpelt gnisterne.
Krumtapsgiveren bestemmer tidspunktet hvor gnisten skal komme.
Fordelen er at den mekaniske regulering i fordeleren flytter rotoren, således at den er mere synkroniseret med dækslet.
Ift. omdrejningerne på motoren.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2006, 19:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Aaaa... Jeg syntes nu det var RET nemt i fordeleren!!!!

Da jeg lavede det på min tag jeg lige hallgiveren ud og svejste svingklodserne fast - 15min. Så savede jeg armen til vacumdåsen af og samlede det hele igen. Så satte jeg en lille skrue i pladen med hallgiveren (Endda i et eksisterende hul) så jeg kunne justere hallgiveren frit i forhold til rotoren. Færdig - Der er dårlig en times arbejde.

På dan anden jeg var med til at lave gjorde vi absolut INTET ved fordeleren. Der var ingen avancering i nemlig og vi besluttede os så for bare at prøve at se om det ikke gik med hallgiveren i forhold til fordeleren.Jeg var faktisk ikke for optimistisk - Men det virkede uden nogen problemer - Monteringstid =3 min til at sætte stik på ledningsnettet og 5 min til at stille fordeleren på de her ca. 60 grader.

Ikke underligt det ikke er nødvendigt at kunne justere hallgiveren i forhold til fordeleren - Hvad er det lige vacum og centrifugal avanceringen gør da? Ja - Ligenetop det samme. Her har man så brug for en ca. 10 KRUMTAPSgrader eksta, men det er ingen problem!

Husk lige i dette sammenhæng på at 60 krumtapsgrader jo kun er 30 grader i fordeleren og 10 grader på tappen kun er 5 i fordeleren...

Kører det på skinner har man altså et trigger system på 10min, hvis man bruger fordeleren - Og der er et hav af eksempler på at det virker upåklageligt og ikke underligt syntes jeg - Det er jo lavet til netop dette formål.

Skulle det mod forventning ikke virke alligevel - Jammen så for at have "spildt" 10 - 30min - Tjaaa... Man har sku nok spildt væsentligt mere tid andre steder...

Bare mit syn på sagen.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 maj 2006, 18:00 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
HenrikGM skrev:
MS
Ledningsnet(lav helst et nyt!)
Triggerhjul på krumptappen(forskellige designs alt efter ønske til tænding)
Sensor til krumptappen.
vandtemp(har du måske,nej, den til instrumentet i bilen kan ikke bruges)
Lufttemp
TPS
O2 sensor, gerne WB feks LC-1
manifold med elektriske dyser.(passende størrelse)
Hvis med fordeler, så et 7pins bosch tændingsmodul(har du måske allerede)
Hvis fordelerløst, så et 0 224 100 200 bosch modul og et sæt egnede dobbeltspoler. (husk at krumptapshjul skal understøtte wasted spark!)
Brændstofpumpe og trykregulator(har du måske allerede hvis bilen er født med sprøjt)

Det er vist lige omkring det du skal bruge.....


mht Dyser... Så regner jeg med at bruge de dyser der sidder på vognen nu, og så et ekstra sæt dyser.. Altså så den kører med 2 dyser pr cylinder.. Det kan MS godt klare ik?

Hvor store skal de ekstra dyser være, og hvilken benzinpumpe skal jeg bruge når vi snakker 400 hk?

Har set flere køre med kompressor uden Intercooler, men jeg skal sgu have intercooler på min, så jeg kan køre med en rigtig temperatur i indsugningen.. :)

OT: Hvilken kompressor vil være god til at levere de 400+hk på min motor?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 maj 2006, 20:09 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
LionTamer skrev:
[
OT: Hvilken kompressor vil være god til at levere de 400+hk på min motor?


Har du en ide til det maksimale det må koste at bygge den motor?
Hvad er du villig til at ofre?
Hvor meget kan du lave selv?

Det er vist ved at være et relevant spørgsmål, som du ihvertfald for din egen skyld skal se at få besvaret.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 maj 2006, 16:49 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
HenrikGM skrev:
LionTamer skrev:
[
OT: Hvilken kompressor vil være god til at levere de 400+hk på min motor?


Har du en ide til det maksimale det må koste at bygge den motor?
Hvad er du villig til at ofre?
Hvor meget kan du lave selv?

Det er vist ved at være et relevant spørgsmål, som du ihvertfald for din egen skyld skal se at få besvaret.


Har ikke nogen desideret max pris på dette projekt, men det er da klart at jeg ikke vil betale mere end bilen er værd... :lol:

Jeg er villig til at lave det meste selv, og så spare på de omkostninger som en rigtig tuner har...

Jeg og/eller nogen af mine venner kan lave det meste selv... Jeg er elektriker, mine venner er smede og mekanikere... Så det er da en del af vejen må man da sige... :D


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team