Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:07

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 29 mar 2006, 23:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
bemmer skrev:
Havneren skrev:
Hvis du har været en rigtig skovl til at vælge dine rpm bins (dvs. hele humlet i det at programmere en motorstyring er gået forbi din næse) så er det jo et reelt problem at få knækket kurven rundt ved hurtige retningsændringer, hvis du kun har 8*8 tilrådighed. Men lad os bare blive ved det tal EKSEMPEL, så ja. Men igen er der så også set bort fra ting som normalt også vil spille ind hvis man jagter præcis 14,7. En afgørende faktor som f.eks. lamdasonden.

Og stadig er de 0,3 bare et fiktivt tal grebet ud af den fri luft.

V/h Chr


Først et fjols, så en skovl, der ikke kan programmere en motorstyring, hvad bliver ikke det næste!!!!

Du skriver også, i 16x16 vil det svinge 0,15. Betyder det, at når man øger opløsningen fire gange, halvere man tolerancen?

Bemmer

Nu ikke så hård ved dig selv Bemmer - Du behøver jo ikke læse indlæg som "fanden læser biblen" (Citat bemmer).

Som jeg tidligere har forklare er det kun tal EKSEMPLER som er grebet ud af fri luft - Tag det nu ikke for mere end det er!

Det du så stiller op mod hinanden nu er mit eksempl på at et 8*8 tabel f.eks. har en AFR afvigelse på 0,3 og et 16*16 tabel har en AFR afvigelse på 0,15... Er det det du sprøger om er rigtigt?
Ja... Man ca. halvere AFR afvigelsen på momentkurven ved at gå fra 8*8 til 16*16 tabel.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2006, 17:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
[Beklager,

Betyder det så, at AFR vil svinge ± 0,3 i en 8x8 tabel ved lav last/dellast for samme eksempel?

Bemmer


Nej, Det har jeg ihvertfald aldrigt set.

Hvis jeg har haft et ønske om at køre AFR 15 i dellast, eller 14,7, så har det kunne rammes rigeligt præcist.(dog 12x12).

Kurveformen har jeg sjældent måtte flytte rundt på med 12x12, fordelt "pænt" efter fornemmelse. Kun voldsomt tunede eller dårligt byggede biler med Alpha-N har 12x12 været et problem på, men der er hele dellastsituationen alligevel noget fiktiv hvis det skal baseres alene på alpha-n. Sådanne konstruktioner skal enten have MAF, eller bygges ordentligt. Altså forsøger man at fikse en tåbelig konstruktion ved at tilføre flere punkter, som så tilfører en hulens masse ekstra timer til indkøring. Tit forsøger man at helbrede nogle kørbarhedsproblemer, skabt af uhensigsmæssig konstruktion. IMO ikke den mest snedige fremgangsmåde.


Henrik, hvad er rimeligt præcist?
Jeg forstår ikke helt, hvorfor dellast med Alpha-N er noget fiktivt.
Det setup jeg brugte kørte fantastisk, men var bare lidt tørstigt til at begynde med.
Efter en finjustering var det straks meget bedre, men jeg var ikke helt tilfreds.
Så flyttede jeg lidt rundt på inddelingen og brugte en del tid på at ramme AFR ensartet i hele lavt last området og var jeg under ± 0,015 tilsidst, men det tog tid.
IMO?

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2006, 18:36 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 18:44
Indlæg: 286
bemmer skrev:
IMO?

In My Opinion


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2006, 12:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Morten VJ skrev:
Der er flere måder at se problemet på.
Den første er hvorfor tilsætte mere benzin hvis jeg har maks effekt ved 12,5-1 i AFR.
Hvilket jeg også tidligere har stillet spørgsmåltegn ved.
Men jeg tror at jeg er blevet klogere senere hen.
Vi tilsætter brændstoffet for at gadere os imod en tvivsom kvalitet benzin, of hvis vi en dag skulle kunne komme ud for at køre Wot i en halv time.
Dette er kun for at øge sikkerheds marginen imod en smadret motor, og i sidste ende ved jeg godt hvad jeg vælger.

MVH

Morten


Jeg tror jeg har fundet en billigere løsning.
Istedet for at vi tilsætter benzin for at holde temperaturen i forbrændingskammeret nede.
Hvorfor ikke bruge vand?
Ifølge denne side har det næsten samme funktion.
http://www.waterinjection.info/
Og med MS er det relativt simpelt at implementere.
Man burde vel kunne indsætte en timer således at vandet først blev aktiveret efter x sek med x tryk i manifolden.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2006, 16:16 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
[Jeg tror jeg har fundet en billigere løsning.
Istedet for at vi tilsætter benzin for at holde temperaturen i forbrændingskammeret nede.
Hvorfor ikke bruge vand?
Ifølge denne side har det næsten samme funktion.
http://www.waterinjection.info/
Og med MS er det relativt simpelt at implementere.
Man burde vel kunne indsætte en timer således at vandet først blev aktiveret efter x sek med x tryk i manifolden.

MVH

Morten


Hvis målet er at holde temperaturen i forbrændingskammeret nede, så mangler man en ildslukker. Vand er et fortræffeligt slukningsmiddel, der egner sig glimrende til at slukke ild med.
Man kan jo også montere en pulverslukker der sigter ind i turboladeren. Den kan også skrue ned for blusset, som vand kan, dog er den nok lidt sværere at dosere.

Morten; jeg ved du er stor fortaler af vandindsprøjtning, og det er vist tydeligt at det er jeg ikke. Jeg glæder mig utroligt meget til at se om du kan få volvoen til at vise noget mere grynt med vand, end uden vand.

Der er lige præsenteret en litereffekt herinde der ligger langt langt over 300hk/liter (3L, R6) uden vand. På en std motor. Altså en forøgelse på over 200hk/liter. Uden brandslukningsmidler.

Jeg vil stadigt meget meget gerne se hvordan man kan få mere effekt=(mere forbrændingstryk,jævnt) ved at putte vand i motoren. Nu er det jo ikke nogen dampmaskine du har, og satse på at opnå fraspaltningen vand+ over3000 grader celcius= ilt og brint er nok lidt rigeligt optimistisk, så det er vældigt interessant at se nogle hard facts. En søgning på internettet genererer en hulens masse hits på vandindsprøjtning, men ingen dokumentation overhovedet.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2006, 16:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
[Beklager,

Betyder det så, at AFR vil svinge ± 0,3 i en 8x8 tabel ved lav last/dellast for samme eksempel?

Bemmer


Nej, Det har jeg ihvertfald aldrigt set.

Hvis jeg har haft et ønske om at køre AFR 15 i dellast, eller 14,7, så har det kunne rammes rigeligt præcist.(dog 12x12).

Kurveformen har jeg sjældent måtte flytte rundt på med 12x12, fordelt "pænt" efter fornemmelse. Kun voldsomt tunede eller dårligt byggede biler med Alpha-N har 12x12 været et problem på, men der er hele dellastsituationen alligevel noget fiktiv hvis det skal baseres alene på alpha-n. Sådanne konstruktioner skal enten have MAF, eller bygges ordentligt. Altså forsøger man at fikse en tåbelig konstruktion ved at tilføre flere punkter, som så tilfører en hulens masse ekstra timer til indkøring. Tit forsøger man at helbrede nogle kørbarhedsproblemer, skabt af uhensigsmæssig konstruktion. IMO ikke den mest snedige fremgangsmåde.


Henrik, hvad er rimeligt præcist?
Jeg forstår ikke helt, hvorfor dellast med Alpha-N er noget fiktivt.
Det setup jeg brugte kørte fantastisk, men var bare lidt tørstigt til at begynde med.
Efter en finjustering var det straks meget bedre, men jeg var ikke helt tilfreds.
Så flyttede jeg lidt rundt på inddelingen og brugte en del tid på at ramme AFR ensartet i hele lavt last området og var jeg under ± 0,015 tilsidst, men det tog tid.
IMO?

Bemmer


Ikke rimeligt præcist. jeg skrev RIGELIGT præcist.
Rimeligt præcist er en gummiudtalelse. Rigeligt præcist er at forstå som mere end rigeligt til at det kan mærkes, eller ses på en effektkurve, trods en meget bedre opløsning end den rulletest du leverede tidligere.

Så skriver du at du holder AFR ensartet på +/- 0,015.
Alle alarmklokker ringer her. Hvem har du fået til at måle dette, med hvilket instrument, og hvor er det grej kalibreret henne siden du kan måle med den præcision, og opstille en +/- tolerance der ligger langt langt under hvad købegrej kan håndtere??

Du skriver jo reelt at du er i stand til at holde en lambdaværdi på feks AFR 15, med max udsving opefter på AFR 15,015 og nedefter på AFR 14,985.

Min påstand er at det kan du ikke måle. Hverken med LM-1eren, eller med nogen anden WB sensor på markedet. Så jeg er da vældigt interesseret i hvordan du har målt disse værdier, og med hvilket grej.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2006, 20:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:
[Jeg tror jeg har fundet en billigere løsning.
Istedet for at vi tilsætter benzin for at holde temperaturen i forbrændingskammeret nede.
Hvorfor ikke bruge vand?
Ifølge denne side har det næsten samme funktion.
http://www.waterinjection.info/
Og med MS er det relativt simpelt at implementere.
Man burde vel kunne indsætte en timer således at vandet først blev aktiveret efter x sek med x tryk i manifolden.

MVH

Morten


Hvis målet er at holde temperaturen i forbrændingskammeret nede, så mangler man en ildslukker. Vand er et fortræffeligt slukningsmiddel, der egner sig glimrende til at slukke ild med.
Man kan jo også montere en pulverslukker der sigter ind i turboladeren. Den kan også skrue ned for blusset, som vand kan, dog er den nok lidt sværere at dosere.

Morten; jeg ved du er stor fortaler af vandindsprøjtning, og det er vist tydeligt at det er jeg ikke. Jeg glæder mig utroligt meget til at se om du kan få volvoen til at vise noget mere grynt med vand, end uden vand.

Der er lige præsenteret en litereffekt herinde der ligger langt langt over 300hk/liter (3L, R6) uden vand. På en std motor. Altså en forøgelse på over 200hk/liter. Uden brandslukningsmidler.

Jeg vil stadigt meget meget gerne se hvordan man kan få mere effekt=(mere forbrændingstryk,jævnt) ved at putte vand i motoren. Nu er det jo ikke nogen dampmaskine du har, og satse på at opnå fraspaltningen vand+ over3000 grader celcius= ilt og brint er nok lidt rigeligt optimistisk, så det er vældigt interessant at se nogle hard facts. En søgning på internettet genererer en hulens masse hits på vandindsprøjtning, men ingen dokumentation overhovedet.

HeHe nu har jeg aldrig påstået at jeg kan fraspalte brinten, og dermed få mere ilt i forbrændings kammeret.
Mine egne forsøg med vand viste mig at jeg kunne køre med samme tryk, og tænding på oktan 95+vand, som på ren oktan 98. Og der var ikke en mærkbar reducering af trækkraften.
Ingen rullefelts målinger. og det var før motoren fik MS.
Efter fik jeg noget større dyser, og mulighed for at give den benzin nok. og har ikke kørt med det i et par år.
Men jeg kører med et blandingsforhold, der er omkring 12-1 ved maks tryk.
I løbet af de par år har jeg fundet, at de fleste bilfabrikker kører med et langt federe blanding omkring 10-1.
For at have en sikkerhedsmargin, eller slukke bålet, inden det gør skade.
Nu sidder lille jeg bare og tænker hvorfor spilde det dyre brændstof på Køling, når vand og sprit har samme egenskaber, og det er noget bedre til at køle.
I dette tilfælde vil jeg ikke bruge det til at forøge effekten, men til at få en større sikkerheds margin imod nedsmeltning, ved længere tids brug af maks effekten.
Og ikke en kort belastning på rullefelt, uanset litereffekt.

Ps SAAB solgte i tidernes morgen et vandinsprøjtningsanlæg til deres turbomotorer, og det gav det samme som de senere intercooler modeller.
Hvilket ifølge min bog er en blåstempling af systemet.
Vand har faktisk været brugt i mange motorer. med god effekt.
Men hvis man foretrække benzin så fred være med det.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2006, 20:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Der er lige præsenteret en litereffekt herinde der ligger langt langt over 300hk/liter (3L, R6) uden vand. På en std motor. Altså en forøgelse på over 200hk/liter. Uden brandslukningsmidler.

Hvis det er en 2jzgte motor du tænker på, så tror jeg nok der bliver tilført noget andet en benzin også.
MVH Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2006, 20:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
[Beklager,

Betyder det så, at AFR vil svinge ± 0,3 i en 8x8 tabel ved lav last/dellast for samme eksempel?

Bemmer


Nej, Det har jeg ihvertfald aldrigt set.

Hvis jeg har haft et ønske om at køre AFR 15 i dellast, eller 14,7, så har det kunne rammes rigeligt præcist.(dog 12x12).

Kurveformen har jeg sjældent måtte flytte rundt på med 12x12, fordelt "pænt" efter fornemmelse. Kun voldsomt tunede eller dårligt byggede biler med Alpha-N har 12x12 været et problem på, men der er hele dellastsituationen alligevel noget fiktiv hvis det skal baseres alene på alpha-n. Sådanne konstruktioner skal enten have MAF, eller bygges ordentligt. Altså forsøger man at fikse en tåbelig konstruktion ved at tilføre flere punkter, som så tilfører en hulens masse ekstra timer til indkøring. Tit forsøger man at helbrede nogle kørbarhedsproblemer, skabt af uhensigsmæssig konstruktion. IMO ikke den mest snedige fremgangsmåde.


Henrik, hvad er rimeligt præcist?
Jeg forstår ikke helt, hvorfor dellast med Alpha-N er noget fiktivt.
Det setup jeg brugte kørte fantastisk, men var bare lidt tørstigt til at begynde med.
Efter en finjustering var det straks meget bedre, men jeg var ikke helt tilfreds.
Så flyttede jeg lidt rundt på inddelingen og brugte en del tid på at ramme AFR ensartet i hele lavt last området og var jeg under ± 0,015 tilsidst, men det tog tid.
IMO?

Bemmer

De her 0,015% sving i AFR dem er jeg som Henrik også interesseret i at høre om hvordan, og med hvad de er blevet Målt.
Kun af interesse.
Ikke forde jeg kan se at denne mål afvigelse kan bruges til noget som helst fornuftigt.
I motorsammenhæng.
Med mindre man var totalt controll freak.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2006, 10:13 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Morten VJ skrev:
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
[Beklager,

Betyder det så, at AFR vil svinge ± 0,3 i en 8x8 tabel ved lav last/dellast for samme eksempel?

Bemmer


Nej, Det har jeg ihvertfald aldrigt set.

Hvis jeg har haft et ønske om at køre AFR 15 i dellast, eller 14,7, så har det kunne rammes rigeligt præcist.(dog 12x12).

Kurveformen har jeg sjældent måtte flytte rundt på med 12x12, fordelt "pænt" efter fornemmelse. Kun voldsomt tunede eller dårligt byggede biler med Alpha-N har 12x12 været et problem på, men der er hele dellastsituationen alligevel noget fiktiv hvis det skal baseres alene på alpha-n. Sådanne konstruktioner skal enten have MAF, eller bygges ordentligt. Altså forsøger man at fikse en tåbelig konstruktion ved at tilføre flere punkter, som så tilfører en hulens masse ekstra timer til indkøring. Tit forsøger man at helbrede nogle kørbarhedsproblemer, skabt af uhensigsmæssig konstruktion. IMO ikke den mest snedige fremgangsmåde.


Henrik, hvad er rimeligt præcist?
Jeg forstår ikke helt, hvorfor dellast med Alpha-N er noget fiktivt.
Det setup jeg brugte kørte fantastisk, men var bare lidt tørstigt til at begynde med.
Efter en finjustering var det straks meget bedre, men jeg var ikke helt tilfreds.
Så flyttede jeg lidt rundt på inddelingen og brugte en del tid på at ramme AFR ensartet i hele lavt last området og var jeg under ± 0,015 tilsidst, men det tog tid.
IMO?

Bemmer

De her 0,015% sving i AFR dem er jeg som Henrik også interesseret i at høre om hvordan, og med hvad de er blevet Målt.
Kun af interesse.
Ikke forde jeg kan se at denne mål afvigelse kan bruges til noget som helst fornuftigt.
I motorsammenhæng.
Med mindre man var totalt controll freak.

MVH

Morten


Det kan jeg godt forstå, der kom vist et nul for meget med :-)
Der skulle stå ± 0,15
Beklager

Bemmer


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team