HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:
[Jeg tror jeg har fundet en billigere løsning.
Istedet for at vi tilsætter benzin for at holde temperaturen i forbrændingskammeret nede.
Hvorfor ikke bruge vand?
Ifølge denne side har det næsten samme funktion.
http://www.waterinjection.info/Og med MS er det relativt simpelt at implementere.
Man burde vel kunne indsætte en timer således at vandet først blev aktiveret efter x sek med x tryk i manifolden.
MVH
Morten
Hvis målet er at holde temperaturen i forbrændingskammeret nede, så mangler man en ildslukker. Vand er et fortræffeligt slukningsmiddel, der egner sig glimrende til at slukke ild med.
Man kan jo også montere en pulverslukker der sigter ind i turboladeren. Den kan også skrue ned for blusset, som vand kan, dog er den nok lidt sværere at dosere.
Morten; jeg ved du er stor fortaler af vandindsprøjtning, og det er vist tydeligt at det er jeg ikke. Jeg glæder mig utroligt meget til at se om du kan få volvoen til at vise noget mere grynt med vand, end uden vand.
Der er lige præsenteret en litereffekt herinde der ligger langt langt over 300hk/liter (3L, R6) uden vand. På en std motor. Altså en forøgelse på over 200hk/liter. Uden brandslukningsmidler.
Jeg vil stadigt meget meget gerne se hvordan man kan få mere effekt=(mere forbrændingstryk,jævnt) ved at putte vand i motoren. Nu er det jo ikke nogen dampmaskine du har, og satse på at opnå fraspaltningen vand+ over3000 grader celcius= ilt og brint er nok lidt rigeligt optimistisk, så det er vældigt interessant at se nogle hard facts. En søgning på internettet genererer en hulens masse hits på vandindsprøjtning, men ingen dokumentation overhovedet.
HeHe nu har jeg aldrig påstået at jeg kan fraspalte brinten, og dermed få mere ilt i forbrændings kammeret.
Mine egne forsøg med vand viste mig at jeg kunne køre med samme tryk, og tænding på oktan 95+vand, som på ren oktan 98. Og der var ikke en mærkbar reducering af trækkraften.
Ingen rullefelts målinger. og det var før motoren fik MS.
Efter fik jeg noget større dyser, og mulighed for at give den benzin nok. og har ikke kørt med det i et par år.
Men jeg kører med et blandingsforhold, der er omkring 12-1 ved maks tryk.
I løbet af de par år har jeg fundet, at de fleste bilfabrikker kører med et langt federe blanding omkring 10-1.
For at have en sikkerhedsmargin, eller slukke bålet, inden det gør skade.
Nu sidder lille jeg bare og tænker hvorfor spilde det dyre brændstof på Køling, når vand og sprit har samme egenskaber, og det er noget bedre til at køle.
I dette tilfælde vil jeg ikke bruge det til at forøge effekten, men til at få en større sikkerheds margin imod nedsmeltning, ved længere tids brug af maks effekten.
Og ikke en kort belastning på rullefelt, uanset litereffekt.
Ps SAAB solgte i tidernes morgen et vandinsprøjtningsanlæg til deres turbomotorer, og det gav det samme som de senere intercooler modeller.
Hvilket ifølge min bog er en blåstempling af systemet.
Vand har faktisk været brugt i mange motorer. med god effekt.
Men hvis man foretrække benzin så fred være med det.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html