Thomas h p skrev:
Sys jeg høre ret mange bøvle med underlige udsætter med ms, men det kan godt være der bare er mange flere i omløb af dem, så man bare generelt bare høre mere om de fejl.
Uden at have skyggen af statistisk grundlag for at sige det, så tror jeg at du rammer hovedet på sømmet her.
MS er nok den mest udbredte eftermarkeds motorstyringsplatform i verden.
Det er samtidig en af de billigste - hvis ikke DEN billigeste (afhængig af model), og en af dem der kan tilpasses til flest ting.
2.2-boardet har vel et par årtier på bagen tror jeg det må være (kan vist dog ikke fås mere).
Alt dette bidrager til en vis tiltrækningskraft hos de mere "budgetorienterede" og generelt "gud og hver mand" der prøver at installere en MS.
I den gruppe er det min påstand at der er en langt større andel af sjuskere/fuskere end der er i publikummet til f.eks. VEMS som nok er relativt (elektronik)nørdet.
Det segment der køber EFI/Wolf/AEM/indsæt andet brand name, er nok gennemsnitligt mere pengestærkt og "tingene skal være i orden"-agtige.
Disse segmenter kommer bare sjældnere i klemme end nogle af de uheldige elementer der tiltrækkes af MS.
Samtidig hører du "aldrig" fra dem der har fucket en MS-installation up, at det er dem der var de dumme. Der er kun én til at fortælle det, og det er dem selv. I bedste fald bliver det forbigået i stilhed...
Jeg siger ikke at MS ikke kan gøres smartere, bedre, ikke er mere følsomt end andre, etc., men lige præcis statistikken (så løs som den nu er) har mange andre forklaringer end at den er gal med produktet.
De forklaringer er jeg ret sikker på som minimum bidrager til det i nogen grad uretfærdige billede af MS.
... og så skal vi lige huske: hvad kan man forvente for de penge?
Jeg monterede i vinteren 14/15 en MicroSquirt v3'er på min Golf, i stedet for den noget bedagede MS1 på 2.2 print.
Sådan en karl med ledningsnet + lidt andre options står i dag i under 3500,- DKK leveret, samlet, osv.
Der er ikke ignition drivers og wideband controller, men det er heller ikke alle der behøver det.
Tilsvarende VEMS får jeg til noget med 5200,- DKK - omend jeg TROR at der er en del flere features i som ikke kan fravælges - så der er også mening med prisforskellen, men det er ikke unikt. For de penge kan man f.eks. også få en EMU hvis man vil, og her er mange af de options VEMS har ekstra ift. MS med.
MS kan desuden gøres billigere hvis man lodder skidtet selv - med hvad deraf følger af risiko for at springe det i luften
.
Nu er jeg lidt MS-veteran, så det hjalp selvfølglig til at jeg ikke rigtig havde problemer med at komme over på MS2-platformen (som en uSquirt jo er - den er bare pakket anderledes ind og kan ikke tilpasset så mange ting helt så nemt).
Den har ikke slået en forkert prut (som jeg ikke har en forklaring på som ikke vedrører uSquirt), og jeg har dælme ikke skullet bruge lang tid på at montere.
Kort sagt: Jeg er også fascineret af VEMS, men jeg synes altid at sammenligningen er unfair, for prisen og publikummet er et helt andet.