Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 21:32

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 14 jun 2016, 13:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Thomas h p skrev:
Sys jeg høre ret mange bøvle med underlige udsætter med ms, men det kan godt være der bare er mange flere i omløb af dem, så man bare generelt bare høre mere om de fejl.


Uden at have skyggen af statistisk grundlag for at sige det, så tror jeg at du rammer hovedet på sømmet her.

MS er nok den mest udbredte eftermarkeds motorstyringsplatform i verden.
Det er samtidig en af de billigste - hvis ikke DEN billigeste (afhængig af model), og en af dem der kan tilpasses til flest ting.
2.2-boardet har vel et par årtier på bagen tror jeg det må være (kan vist dog ikke fås mere).

Alt dette bidrager til en vis tiltrækningskraft hos de mere "budgetorienterede" og generelt "gud og hver mand" der prøver at installere en MS.

I den gruppe er det min påstand at der er en langt større andel af sjuskere/fuskere end der er i publikummet til f.eks. VEMS som nok er relativt (elektronik)nørdet.
Det segment der køber EFI/Wolf/AEM/indsæt andet brand name, er nok gennemsnitligt mere pengestærkt og "tingene skal være i orden"-agtige.

Disse segmenter kommer bare sjældnere i klemme end nogle af de uheldige elementer der tiltrækkes af MS.

Samtidig hører du "aldrig" fra dem der har fucket en MS-installation up, at det er dem der var de dumme. Der er kun én til at fortælle det, og det er dem selv. I bedste fald bliver det forbigået i stilhed...

Jeg siger ikke at MS ikke kan gøres smartere, bedre, ikke er mere følsomt end andre, etc., men lige præcis statistikken (så løs som den nu er) har mange andre forklaringer end at den er gal med produktet.
De forklaringer er jeg ret sikker på som minimum bidrager til det i nogen grad uretfærdige billede af MS.

... og så skal vi lige huske: hvad kan man forvente for de penge?
Jeg monterede i vinteren 14/15 en MicroSquirt v3'er på min Golf, i stedet for den noget bedagede MS1 på 2.2 print.
Sådan en karl med ledningsnet + lidt andre options står i dag i under 3500,- DKK leveret, samlet, osv.
Der er ikke ignition drivers og wideband controller, men det er heller ikke alle der behøver det.

Tilsvarende VEMS får jeg til noget med 5200,- DKK - omend jeg TROR at der er en del flere features i som ikke kan fravælges - så der er også mening med prisforskellen, men det er ikke unikt. For de penge kan man f.eks. også få en EMU hvis man vil, og her er mange af de options VEMS har ekstra ift. MS med.

MS kan desuden gøres billigere hvis man lodder skidtet selv - med hvad deraf følger af risiko for at springe det i luften :D.

Nu er jeg lidt MS-veteran, så det hjalp selvfølglig til at jeg ikke rigtig havde problemer med at komme over på MS2-platformen (som en uSquirt jo er - den er bare pakket anderledes ind og kan ikke tilpasset så mange ting helt så nemt).
Den har ikke slået en forkert prut (som jeg ikke har en forklaring på som ikke vedrører uSquirt), og jeg har dælme ikke skullet bruge lang tid på at montere.

Kort sagt: Jeg er også fascineret af VEMS, men jeg synes altid at sammenligningen er unfair, for prisen og publikummet er et helt andet.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2016, 13:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
Kommer lidt an på hvor man køber sin boks, køber man den udenlands, står den i 3900kr med fragt og alt til dk, men så der heller ingen support fra vems.dk

Sendt fra min D5803 med Tapatalk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2016, 14:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Thomas h p skrev:
Kommer lidt an på hvor man køber sin boks, køber man den udenlands, står den i 3900kr med fragt og alt til dk, men så der heller ingen support fra vems.dk


Det var på shop.vems.hu jeg lige slog ind.

Jeg kan også have lavet min konfiguration forkert/usammenligneligt da jeg ikke lige er inde i forskellene.

Men det er da en god pris - er det inkl. WB-controlleren, 4 ignition drivers, etc.?

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2016, 14:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
Wb controler er vist altid indbygget ja. Og 4 ignition drivere ja :-)

Sendt fra min D5803 med Tapatalk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2016, 17:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Wildert skrev:
Ok, så forstår jeg ikke anken mod autotune.
Jeg har godt nok ikke prøvet VEMS, men jeg har absolut ingen problemer med autotune i TS - det spiller da helt fint. Det filtrerer det fra der skal filtreres fra som WU, AE, etc., og hvis man vil undgå det, så kan man jo slå dem fra - case closed.

Hvis jeg skulle synes noget, så kunne det være snedigt med en feature på autotune-skærmbilledet, hvor man kan slå de mest gængse af den slags ting fra, og derefter til igen. Det kan være lidt noget knald at skulle i en masse forskellige menuer. Men så igen, jeg synes oftest at man bare kan køre efter det, og så er det ikke et problem.



Det skal siges jeg havde en MS2 kørrende faktisk ret okay, bortset fra et på udsættere som jeg ikke anede hvor kom fra, evt tændspolen evt noget andet.

Min boks er en som er selv bygget, så jeg ved altså ej heller hvor godt den er skruet sammen af ham der har lavet den i sin tid.

har fulgt en del med på Svensk forum omkring selve input kredsen som er bedere på Microsquirt, da den køre kan køre både Hall og Vr ind uden at der skal laves om på HW, så køre det uden om alt HW som MS2 normalt bruger og køre direkte på CPU eller så direkte som muligt.

Da når jeg brugte Autotune til justering over 0.5bar syntes jeg det gik helt i kage, med acceleration enrichments, som forinden havde været 90% af vejen godt.. men op til de 0,5 fungerede det super :)

Det er muligt det har været bedere med andre settings på Autotune funktionen evt ?

Nu er det her også mit første VEms setup, og dens Autotune har bare virket perfekt med de std settings lige fra start af.

Jeg skal heller ikke sige at Megasquirt er noget skrammel slet ikke.

De folk der køber og lodder selv, har efter min erfaring også en større indgangs vinkel til elektronik, og har mere styr på fejlfinding på el delen osv osv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2016, 07:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Wildert skrev:
...
Kort sagt: Jeg er også fascineret af VEMS, men jeg synes altid at sammenligningen er unfair, for prisen og publikummet er et helt andet.



Det var vidst også hovedet på sømmet det der. Noget som også blev sagt for nogle år siden på grassrootsmotorsports forum;

Citat:
The problem with megasquirt is simple. It is the cheapest option. This has two effects.

The placebo effect states that people will assume the most expensive option is always best.

Because it is cheap people who want to put the least into their project will use it. The least refers to money and effort.




Jakobsen - har du haft et uregelmæssigt tps signal siden du har døjet så meget med autotune? Jeg har ikke rørt ve-mappet på min mazda 626 selv, den har kørt en halv time på autotune under større og større belastning før jeg fik et helt ok map, og idag kører den bare med 10% autoritet på widebanden op til 0,5bar og 5% over 0,5bar. Kører super fin afr hele tiden, og jeg bruger mapDot accel tilskud fordi jeg kun har en tomgangskontakt istedet for tps.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2016, 20:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Nej jeg har faktisk ikke haft bøvl med støj - eller andre problemer, og dog har faktisk kunne hive motoren op til 2500rpm uden at min TPS reagerede på det, det skal siges det var med let let pedal føring, der var ingen problemer hvis den blev trykket normalt på den. Dette fik jeg dog rettet ved at dreje TPS en smule

udover det har jeg ikke haft TPS problmer, det skal også siges at jeg efter følgende rev det MS2 ud for at sætte den VEMS boks til jeg havde liggende i stedet.

Så jeg har ikke kigget mere på det siden hen, jeg da da sikker på det nok skal kan løses helt klart, men jeg var kørt træt i MS2 så det blev droppet igen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2016, 19:07 
Offline

Tilmeldt: 28 nov 2014, 17:29
Indlæg: 7
Jeg har lige monteret Vems på min 106 Gti.
Den blev købt som PnP fra DP-engineering i Holland, da jeg ikke havde mod på at stå med det hele selv.

Jeg lavede en prøve montering uden at bruge den indbyggede map sensor og bilen startede i første hug, så endte med at sætte det hele til og installere en wideband også har jeg ellers hygget mig de sidste par dage.

Bilen er relativt simpelt tunet med knaster, filter, udstødning + manifold og var rullet ind af Peter hos JR-Auto til 158hk.
Efter at have roddet lidt med opsætningen og selv kørt den ind går den mere 'rent', selv min kæreste bemærkede at den "kører anderledes" :D Så noget har det hjulpet ud over min placebo effekt...

Jeg døjer dog med et bollet speederkabel så kan kun åbne spjældet 70-80%, men den trækker ganske fint og rent hele vejen til den forhøjede begrænser.


Min lambda tabel ser pt. sådan ud, 130 og 150 er selvf. ikke i brug da det er en sugemotor
Vedhæftet fil:
Lambda.gif
Lambda.gif [ 210.03 KiB | Vist 9610 gange ]


Jeg mangler lidt mine "teenager anti social bang og flammer" når jeg slipper gassen, er det ikke bare at smide en overrun på fra f.eks 5000 og pickup fra 4500 med 10kPa?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2016, 20:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
Vis du nu laver lidt om i den tabel, så kan du justere den lidt bedre ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2016, 17:48 
Offline

Tilmeldt: 28 nov 2014, 17:29
Indlæg: 7
Jeg lod mig fortælle det ikke var nødvendigt, men jeg er selvfølgelig mere end åben for at lære noget mere.
Hvordan ville du stille den op?
20/40/50/60/70/80/90/100?
og skifte 500 til 7500?
Begrænseren er sat til 7800


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team