Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 apr 2025, 00:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Spagme skrev:

En helt anden ting. Er det muligt at lave om i Vemstune så jeg istedet for en Lambda Tabel får en AFR tabel?

Jo :)

File -> Firmwire parameters -> Sæt "USEAFR147" til 1 -> Save -> Genstart Vemstune. Så skulle den gerne vise AFR istedet for lambda i tabellen :)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Behold Lambda!!
Det er meget nemmere.
Afr er en amerikansk ting, som er beregnet ud fra Lambda tallet.
Ift. hvilket brændstof der bliver brugt.
Lambda tallet er ikke afhæningt af hvilket brændstof der bliver brugt.
Lambda 1 er altid lambda 1 uanset om du kører på v power eller E85.
AFR korrigeres der for brændstoffet, så lambda 1 er 14,7 på vpower.
Og noget lavere på E85 omkring de 11,5, hvis jeg husker riktigt ?

Afr tilhører fortiden. Lambda er nutid og fremtid!
Efter min mening!

Desværre er der mange gamle røvhuller som mig, der kører med en
amerikansk styring, og lambda controller, der ikke lig har fulgt med udviklingen, og derfor stadig regner i AFR værdier.

Ps. husk at fjerne accelrations tilskuddet, når du justerer ve tabellen.
Ellers giver det meget hovedbrud.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Nyt Medlem

Jamen så holder jeg mig til Lambda tabellen. AFR er et helt nyt tal for mig at kigge på. Lambda tal er da i det mindste noget jeg er vandt til at kigge på.

Må bare lige regne lidt om på tallene så.

Titel:
Moderator

Holder mig til enhver tid til AFR forholdet så vidt det overhovedet er muligt. Så slet ikke enig i at AFR er forældet, men det er nok et religiøst spørgsmål.

Husk at lambdasensoren ikke måler blandingsforhold, men iltindhold. Ret interessant ifht de sidste indlæg.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Nyt Medlem

Forstår ikke helt det sidste. Hvad skal der så til for at måle blandingsforholdet?

Titel: vems
Junior Medlem

Hej

Henrik: Monter potentiometeret og kalibrer det. Hvis det virker spejlvendt byt da bare om på tallene og ikke ledningerne da Vems styringen er lige glad.

Jeg syntes du skal beholde den lambda tabel du har da den har virket. Jeg er enig med Morten at den fint kan ændres til noget bedre for at spare lidt på benzinen men først handler det om at få bilen til at køre og at du skal lære en masse nye ting ang. motorstyringer.

Det første du gør er la gemme en config fil så du altid kan komme tilbage hvis noget ikke går som det skal. Klik Filer, Save config file

Sæt lambda reguleringen op til +- 100%
Brug programmet VE Live Analyzer i menuen tools.
Klik på settings og sæt Max. Allowed change (pos) til 50
Klik på VE Live Analyzer og Auto Tune
Bilen skal selvfølgelig være startet og over 70 grader varm

Mens bilen holder stille i tomgang gasses der stille og roligt op til ca. 3000 omd. Du kan nu se at tallene har ændret sig i tabellen, hvis der en nogle der mangler prøv da at ramme feltet igen ved at give gas
Sluk nu VE Live Analyzer og Auto Tune og luk programmet.
Tryk nu på knappen med et bål på øverst i VemsTune menuen (burn) eller Alt+B
Gas nu op igen og læg nu mærke til om lambda værdien passer med det der er skrevet i tabellen.

Dette er den første start og når du har lært hvordan programmet virker så er det bare at komme ud og køre men stille og roligt i starten.

Andrey som har skrevet programmet har lavet en film dog på Sønderjysk men jeg håber at man kan se hvad der forgår http://www.youtube.com/watch?v=K8GJJry5 ... er&list=UL

Morten: Du er da ikke så gammel :-)
Jeg kan kun give dig ret AFR dur ikke og er der ikke nogle tankstationer der kommer methanol i benzinen i dag og kan man så stole på sit AFR ur?
Vems har lavet en funktion der automatisk indstiller styringen efter brandstoffet. Via en frekvens moduleret sensor sendes et PWM signal til Vemsen og så ved den om det er E85 eller E10 der er i tanken så man kan frit tanke det man ønsker uden at skulle stille om på noget. Jeg håber snart regeringen kommer i gang (gab) så vi kan få E85 på tanken.

Billede

Peter
Vems.dk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Nej jeg er vel ikke særlig gammel :roll:

Da jeg startede, der var indsprøjtning sort magi.
Tuning af motorer var med karburatorer, og mekanisk fordeler.
Blandingen blev aflæst på tændrørsfarven.
Eller meget avanceret en 12volts co måler.
Lambdasonde det var noget man havde i USA.
I dag er vi blevet langt mere avancerede.

Men hvordan går det med at få justeret, tråd starterens motor?

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Nyt Medlem

Hej igen derude.

Jamen en lille update vil vidst være på sin plads.

Onsdag : Jeg modtog den nye TPS og lufttempføler.
TPS´en passe ikke på spjældet, dvs monteringshullerne passede ikke, og akselen i spjældet var for lang. Så akslen skulle lige kortes af, og der skulle laves en adaptorplade. Så det gik der da et par timer med. Men det blev også rigtig godt. Dog er ledningerne vidst vendt forkert, da 0% hedder 139 og 100% hedder 76. Men det kan Vems boksen jo sagtens finde ud af. Så det får lov at blive sådan.

Jeg prøvede lige at lege lidt med VE tablen inde på værkstedet, og fik den lovlig i tomgang. CO på 0.08 og HC på 60. Bare lige for at prøve at rode lidt med VE tablen inden jeg for alvor går igang.
Senere tog jeg en lille tur med VE analyzer, dog glemte jeg at slå EGO fra, så tabellen blev lidt underlig syntes jeg.

Torsdag : Havde besluttet mig for at mappe lidt Torsdag aften. Så allierede mig med en der ville køre bilen mens jeg sad og mappede ind. Jeg smider lige en Vemslog af resultatet. Den er langtfra færdig, men nu er jeg begyndt. Jeg er ikke sikker på at det er gjort rigtigt, da den køre med noget MAT tilskud. Tror det er grunden til at jeg har lidt svært ved at få det hele til at gå op i en højere enhed.

Fredag : Nu er jeg på vej til Nordjylland, så har tænkt mig at bruge noget af tiden på at kigge Vemstune igennem, og få så meget info om funktionerne som muligt. Da jeg har lidt fuelcut der skal rettes og mangler generelt bare viden omkring det hele.

Så der fik i en lille update. Og hvis i har tid/lyst må i gerne kigge min config og se om der er nogle åbenlyse fejl.

Loggen er fra Torsdag aften hvor jeg har forsøgt at mappe tomgang + dellast mellem 1300 - 3000 rpm.

Vil samtidig også sige tak til jer der følger med og kommer med inputs, det er sgu dejligt med folk som jer der hjælper os nybegynder ordentligt igang.

Titel:
Nyt Medlem

Kan ikke uploade en Vemslog?

Den siger at the extension vemslog ikke kan uploades.

Jeg gør lige sådan her.

http://gratisupload.dk/vis/673627/

Senest rettet af Spagme 10 feb 2012, 18:21, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Senior Medlem

Måske hive den igennem winzip først :)

Ellers send den til jesperh@toyotaklub.dk ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time