HenrikGM skrev:
Westmus skrev:
dykkerdahl skrev:
"selv justerende"
Det jeg kender til det er at på disse bokse starter man med opsætte boksen med div specs omkring motordata og hvilke værdier boksen skal arbejde ud fra. Derefter starter du motoren på et "grund" program som automatisk opsættes ud fra de indtastede specs og boksen begynder straks at finpudse VE tabellerne ved hjælp af wideband lambda'en . Et arbejde der fortsætter uendeligt og hver gang motoren stoppes bliver nyeste indlæring automatisk gemt. Således kan man til en hver tid ændre på noget og boksen vil så justere op mod det. Det er simpelt hen en 100% automatiseret udgave af det du beskriver og noget som går i gang hver gang motoren startes.
Den feedback jeg har set er at selv motorproffer er imponerede over vor godt og hurtigt det her "selvjustering" er kommet til at virke i dag. Men det er vist også noget der er brugt store kræfter i div udviklingsafdelinger på at få til at spille.
Man får en simplificeret 98% løsning, som er hurtig og super let at arbejde med. De "rigtige" mere advancerede bokse kan selvfølgeligt give et mere perfekt slutresultat, men det kræver så også en helt anden indsats med hensyn til tid brugt på indjustering og viden omkring emnet. Så i mange tilfælde er 98% løsning sikkert alligevel det der giver en del garagetunere det bedste slutresultat.

Bare lige et tilfældigt eksempel på et "Easy" system der er kommet på markedet her for nyligt:
www.youtube.com/watch?v=Pc-BDt1dj9UEen warning der bør stå med fede typer på disse "automatiske" systemer:
Når Lambdasensoren står af, så går det helt fint med at få motoren til at gøre det samme!
So watch it!
Lige så smertefrit den autojusterer den, ligeså smertefrit gør den det stik modsatte. Jeg vil kraftigt anbefale at man ikke læner sig op af en halvskrøbelig sensor på den måde du beskriver der.
Kun et godt råd, det kan man høre efter, eller lade være.
Autotune er fint, men gør ejeren "dum". Den dag WB sensoren står af, der autotuner den sig ud på et skråplan på stedet.
Helt enig med Henrik...
Autotune skal kun bruges til at komme igang med indkøring.
Jeg har i staten givet Vemstune lov til at rette 25% op og ned under kørsel....
Det har været nødvendigt for at komme ud og køre med en meget grov VE tabel og få min første Vemslog.
Men allerede efter den første tur kunne jeg med hjælp fra
(VE tune by statistics) rette VE tabellen ind så "Autotune" kun har behov for at rette 5% op og ned i mit VE. map.
Nu går man så ind i Vemstune og ændre tiladelsen på 25% justering i VE. map til 5% Justring op og ned i VE. Map
Og allerede nu kan det ikke gå helt galt hvis wideband lambda'en begynder at måle helt forkert...
Jeg ved ikke om den vil gå i nød program og hvordan?
Autotune er kun en kæmpe hjælp til at få de første log så man kan rettet VE. tabellen ind.
Og med turbo køre man jo først med lidt ladetryk og så ind på en tank og rette i VE. Map med (VE tune by statistics)
Lidt mere ladetryk fuld gas og ud og lave et nyt Map.
Ind på næste tank og rette i Ve. map med (VE tune by statistics)
Og igen en smule mere ladetryk og ud at køre igen....
Jeg kan ikke begribe hvordan i har gjort før i tiden.
Jeg er jo ikke nået så langt, men har kørt på motorvejen og lavet log til (VE tune by statistics) enten i 3 eller 4 gear om natten.
Det går fint...