Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 jul 2025, 13:26

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Westmus skrev:
dykkerdahl skrev:
"selv justerende"

Det jeg kender til det er at på disse bokse starter man med opsætte boksen med div specs omkring motordata og hvilke værdier boksen skal arbejde ud fra. Derefter starter du motoren på et "grund" program som automatisk opsættes ud fra de indtastede specs og boksen begynder straks at finpudse VE tabellerne ved hjælp af wideband lambda'en . Et arbejde der fortsætter uendeligt og hver gang motoren stoppes bliver nyeste indlæring automatisk gemt. Således kan man til en hver tid ændre på noget og boksen vil så justere op mod det. Det er simpelt hen en 100% automatiseret udgave af det du beskriver og noget som går i gang hver gang motoren startes.

Den feedback jeg har set er at selv motorproffer er imponerede over vor godt og hurtigt det her "selvjustering" er kommet til at virke i dag. Men det er vist også noget der er brugt store kræfter i div udviklingsafdelinger på at få til at spille.

Man får en simplificeret 98% løsning, som er hurtig og super let at arbejde med. De "rigtige" mere advancerede bokse kan selvfølgeligt give et mere perfekt slutresultat, men det kræver så også en helt anden indsats med hensyn til tid brugt på indjustering og viden omkring emnet. Så i mange tilfælde er 98% løsning sikkert alligevel det der giver en del garagetunere det bedste slutresultat. :)

Bare lige et tilfældigt eksempel på et "Easy" system der er kommet på markedet her for nyligt:
www.youtube.com/watch?v=Pc-BDt1dj9U

Een warning der bør stå med fede typer på disse "automatiske" systemer:

Når Lambdasensoren står af, så går det helt fint med at få motoren til at gøre det samme!
So watch it!

Lige så smertefrit den autojusterer den, ligeså smertefrit gør den det stik modsatte. Jeg vil kraftigt anbefale at man ikke læner sig op af en halvskrøbelig sensor på den måde du beskriver der.
Kun et godt råd, det kan man høre efter, eller lade være.
Autotune er fint, men gør ejeren "dum". Den dag WB sensoren står af, der autotuner den sig ud på et skråplan på stedet.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:

Når Lambdasensoren står af, så går det helt fint med at få motoren til at gøre det samme!

Ok så det mener du ikke store velrenomerede firmaer med mange års erfaringer i indsprøjtningsystemer i det mindste skulle have forsøgt at tage højde for i deres opbygning af programmet? Det ville da være at ligge en bombe under firmaets renome. Skal ikke kunne sig hvad der sker, men ved at den FAST som JBO linker går i nødprogram vist der registreres følerfejl.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
HenrikGM skrev:
Westmus skrev:
dykkerdahl skrev:
"selv justerende"

Det jeg kender til det er at på disse bokse starter man med opsætte boksen med div specs omkring motordata og hvilke værdier boksen skal arbejde ud fra. Derefter starter du motoren på et "grund" program som automatisk opsættes ud fra de indtastede specs og boksen begynder straks at finpudse VE tabellerne ved hjælp af wideband lambda'en . Et arbejde der fortsætter uendeligt og hver gang motoren stoppes bliver nyeste indlæring automatisk gemt. Således kan man til en hver tid ændre på noget og boksen vil så justere op mod det. Det er simpelt hen en 100% automatiseret udgave af det du beskriver og noget som går i gang hver gang motoren startes.

Den feedback jeg har set er at selv motorproffer er imponerede over vor godt og hurtigt det her "selvjustering" er kommet til at virke i dag. Men det er vist også noget der er brugt store kræfter i div udviklingsafdelinger på at få til at spille.

Man får en simplificeret 98% løsning, som er hurtig og super let at arbejde med. De "rigtige" mere advancerede bokse kan selvfølgeligt give et mere perfekt slutresultat, men det kræver så også en helt anden indsats med hensyn til tid brugt på indjustering og viden omkring emnet. Så i mange tilfælde er 98% løsning sikkert alligevel det der giver en del garagetunere det bedste slutresultat. :)

Bare lige et tilfældigt eksempel på et "Easy" system der er kommet på markedet her for nyligt:
www.youtube.com/watch?v=Pc-BDt1dj9U

So watch it!

Lige så smertefrit den autojusterer den, ligeså smertefrit gør den det stik modsatte. Jeg vil kraftigt anbefale at man ikke læner sig op af en halvskrøbelig sensor på den måde du beskriver der.
Kun et godt råd, det kan man høre efter, eller lade være.
Autotune er fint, men gør ejeren "dum". Den dag WB sensoren står af, der autotuner den sig ud på et skråplan på stedet.

Helt enig med Henrik...
Autotune skal kun bruges til at komme igang med indkøring.
Jeg har i staten givet Vemstune lov til at rette 25% op og ned under kørsel....
Det har været nødvendigt for at komme ud og køre med en meget grov VE tabel og få min første Vemslog.
Men allerede efter den første tur kunne jeg med hjælp fra
(VE tune by statistics) rette VE tabellen ind så "Autotune" kun har behov for at rette 5% op og ned i mit VE. map.
Nu går man så ind i Vemstune og ændre tiladelsen på 25% justering i VE. map til 5% Justring op og ned i VE. Map
Og allerede nu kan det ikke gå helt galt hvis wideband lambda'en begynder at måle helt forkert...

Jeg ved ikke om den vil gå i nød program og hvordan?

Autotune er kun en kæmpe hjælp til at få de første log så man kan rettet VE. tabellen ind.

Og med turbo køre man jo først med lidt ladetryk og så ind på en tank og rette i VE. Map med (VE tune by statistics)
Lidt mere ladetryk fuld gas og ud og lave et nyt Map.
Ind på næste tank og rette i Ve. map med (VE tune by statistics)
Og igen en smule mere ladetryk og ud at køre igen....

Jeg kan ikke begribe hvordan i har gjort før i tiden.
Jeg er jo ikke nået så langt, men har kørt på motorvejen og lavet log til (VE tune by statistics) enten i 3 eller 4 gear om natten.
Det går fint...

Senest rettet af dykkerdahl 08 sep 2010, 23:26, rettet i alt 3 gange.

Titel:
Mester Medlem

hvor længe går der, før noget bliver registreret som en følerfejl?
hvad bestyr nødprogramet af? gamla safe værdier...? eller?

MVH søren

Titel:
Senior Medlem

En styring kunne vel godt sættet til at gå i nødprogram hvis en føler begynder at give for høje eller lave værdier.

Men det er vist ikke noget jeg kan stille på i mit
(EGO Closed loop Crontrol)

Se billede:

Vedhæftede filer:
Filkommentar: EGO Closed loop Crontrol
Unavngivet.jpg
Unavngivet.jpg [ 193.63 KiB | Vist 4505 gange ]

Titel: vems
Junior Medlem

Autotune ja det ser fint ud. Vems har kunnet det siden 2004 og Ms kan også eller har kunnet ved jeg da det var min nabo der skrev programmet/koden. Vi har dog valgt at fjerne dette igen for der var ingen der ville eller brugte det og en anden grund er at det slider på processoren at skal slette og skrive data hele tiden. Det kan være at de gør det på en smartere måde ind vi gjorde.

Som Jens skriver så virker vemstune by statistic rigtig godt og er nemt at bruge selv for Jens som må siges at være nybegynder. Defekt lambdasonde kan vi spore ved at sætte en grænseværdi for hvor meget lambda tallet må svinge set i forhold til lambda tabellen og hvis differensen er for stor kan vi sætte en udgang til motorlampen eller anden indikator. Hvis man mister signalet bliver der ikke reguleret.

Jeg køre med +- ca. 20 % lambda regulering i hele området op til 1.6 bar og ca. 7000 rpm. Det har virket fint og stabilt siden Vems ver.3.3 i 2004. Grunden er at vi skal teste de nye tiltag der kommer i styringen så der bliver skiftet firmware ca. hver anden måned. Man skal selvfølgelig lave sin Ve tabel ordenligt og ikke som jeg.

\Peter

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
MS har kunnet det i lang tid også, men syntes egentligt det er lettere at rette i det selv, specielt hvis man lige har en makker bag rattet...
Megalogviewer gør det samme - redigering af VE-tabel via log.
Fungerer aldeles fremragende til finjusteringer og når man er alene mand i bilen...
Har kørt mange log's til og fra arbejde på den gamle vogn...
/Daniel.

Titel:
Moderator

Westmus skrev:
HenrikGM skrev:

Ok så det mener du ikke store velrenomerede firmaer med mange års erfaringer i indsprøjtningsystemer i det mindste skulle have forsøgt at tage højde for i deres opbygning af programmet? Det ville da være at ligge en bombe under firmaets renome. Skal ikke kunne sig hvad der sker, men ved at den FAST som JBO linker går i nødprogram vist der registreres følerfejl.

Ja, forhåbentligt har de det, men en WB sensor kan "drive" så den gradvist viser mere og mere forkert. Den vil jeg godt se dem finde på en sensorfejl.
Problemet er at man sætter et system til at fungere autonomt. Det tænker sig ikke om, men reagerer præcist som det har fået at vide det skal.
Tag feks en MS. Den kan automappe sig ind efter WB direkte. Hvordan? Man fortæller den hvilken AFR man vi have hvor, og så gør den det ud fra WB sensorens oplysninger.

Det er alene et spørgsmål om hvad man vil tillade af autonomitet, og tilsvarende mangel på omtanke.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Moderator

Saab-Daniel skrev:
MS har kunnet det i lang tid også, men syntes egentligt det er lettere at rette i det selv, specielt hvis man lige har en makker bag rattet...
Megalogviewer gør det samme - redigering af VE-tabel via log.
Fungerer aldeles fremragende til finjusteringer og når man er alene mand i bilen...
Har kørt mange log's til og fra arbejde på den gamle vogn...
/Daniel.

Helt enig i at det med et minimum af kendskab, samt en WB sensor er rigtigt rigtigt nemt at mappe det manuelt. Jeg kan gøre det manuelt langt hurtigere end automatikken kan. Helt hurtigt går det, hvis der er en opsætning fra en tilsvarende bil(man kender og har kørt med!) i bagagen.

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

HenrikGM
jeg er ikke i tvivl om at du er en meget meget dygtig MS tuner og mange her på PF. anser dig for et stort lys.
Men når jeg læser mange af dine indlæg virker du ofte som en lyseslukker der ofte indtager en overdrevet negativ holdning til nye ting som andre afprøver, eller bare ikke lige starter med MS.
Det gælder ikke bare denne tråd.

Nu sidder den gode Kass og tænker på om han måske skal sælge sin bil, når man nu ikke kan stole på sådan en WB sensor.

Det tror jeg har en medvirkende årsag til at der mest bliver talt om MS. styringer her på PF, nogle gange virker det som om at du har en økonomisk interesse i MS og Powerforum.

Ofte ender de her oplysnings-tråde som en kamp mellem to motorstyringer, og det giver ikke lige frem nybegynder mod på at kaste sig ud i motorstyringer selv.
Jeg mener ikke folk skal vild ledes til at starte, men alle nybegynder har brug for lidt opmuntring.

Jeg ønsker/håber på ingen måde at blive uvenner med dig ved at skrive det her, og mindre at kaste mig ud i en personlig lang tråd om mine meninger om dine indlæg.
En kamp som jeg på forhånd er dømt til at tabe.

Måske er det bare mig der misforstår dine sikkert gode hensigter, for mange bruger på PF. og BG. taler jo næsten overdrævet pænt om dig og dine evner.

jeg vil meget heller høre hvordan du køre biler ind og hvordan du mapper i dine tabler og får biler ud at køre på en sikker måde.
For som nybegynder virker alt det her motorstyring meget mystisk og fuld af hemmeligheder......

Hvad vil du med 20 års erfaring råde Kass til.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time