Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Jeg er SLET ikke bange for at kaste mig ud i opgaven, så jeg laver det meste af det selv... Men det med at finjustere ville være fedt at få hjælp til ihvertfald..

Skal jeg bare skyde billede af selve sprøjt/tænding og fronten af motoren hvorpå jeg vil have triggerhjul?
Skriv gerne hvad du vil se billeder af, så skyder jeg nogle imorgen og smider dem ind samme dag...

Har hørt at det er svært at justere MS ind når man kører med tryk og skarp knast.. Er det bare en and? Jeg mener at det ville være mærkelig at alle med tryk kører uden skarp knast så... hehe...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Helt iorden Finn... Pga dig har jeg jo fået rimelig uddybende besvarelser fra Henrik GM.. Uanset hvad du så siger/mener, så synes jeg ihvertfald at HenrikGM snakker mit sprog.. :D :o

Titel:
Moderator

LionTamer skrev:
Har hørt at det er svært at justere MS ind når man kører med tryk og skarp knast.. Er det bare en and? Jeg mener at det ville være mærkelig at alle med tryk kører uden skarp knast så... hehe...

Billeder af de sensorer du har rundt om. Led efter vand og TPS. Du har næppe nogen lufttemp.

Skarp knast er et vidt begreb. Du kan jo få så vild knast at al bund er væk, plus mapsignal, og SÅ bliver det interessant at justere, men det skyldes jo primært at motordelene ikke rigtigt passer sammen.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Nu kender jeg ikke lige 3.0 CIH'eren, men har erfaringer fra 2.0 og 2.2'eren.
2.2'eren har helt styret tænding, så fordeleren i sådan en er rent faktisk blokeret helt og aldeles fra starten - noget ala den der er i min Digifant-Golf. Aldeles perfekt udgangspunkt :-).
Ku' forestille mig at 3.0'eren har noget af det samme hvis den er født med sprøjt. 2.0 CIH med sprøjt er jeg i tvivl om har låst fordeler - muligvis...

Hvad er det her 0 224 100 200 modul for noget? Hvilke biler sidder det på, hvad gør det? Osv.? Har Googlet, men uden held.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem

3.0 cihéren er jo faktisk en 2.0 bare med 2 ekstra cylindre.. Samme kubik i hver cylinder osv.. Lidt sjovt at stå og sammenligne dem nemlig.. :lol:

Titel:
Mester Medlem

LionTamer skrev:
3.0 cihéren er jo faktisk en 2.0 bare med 2 ekstra cylindre.. Samme kubik i hver cylinder osv.. Lidt sjovt at stå og sammenligne dem nemlig.. :lol:

Så der er bare "hægtet bag på"? I så fald ku' du med fordel - såfremt at 3.0'eren IKKE skulle have det - bare hitte en 2.2 fordeler.

I øvrigt skal du vel egentligt bruge et 3-tands triggerhjul når nu den er 6-benet.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Wildert skrev:
Nu kender jeg ikke lige 3.0 CIH'eren, men har erfaringer fra 2.0 og 2.2'eren.
2.2'eren har helt styret tænding, så fordeleren i sådan en er rent faktisk blokeret helt og aldeles fra starten - noget ala den der er i min Digifant-Golf. Aldeles perfekt udgangspunkt :-).
Ku' forestille mig at 3.0'eren har noget af det samme hvis den er født med sprøjt. 2.0 CIH med sprøjt er jeg i tvivl om har låst fordeler - muligvis...

Hvad er det her 0 224 100 200 modul for noget? Hvilke biler sidder det på, hvad gør det? Osv.? Har Googlet, men uden held.

En CIH motor har til min bedste kendskab fordeler med svingklodser i.

uhh....var det bosch nummer forkert?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
En CIH motor har til min bedste kendskab fordeler med svingklodser i.

Og så er det jeg siger: Ikke dem alle - har skam rodet mere end rigeligt med det skrammel :-).

1.6, 1.9 og muligvis visse 2.0'ere med karburator, har platiner, centrifugal- og vakuumavancering. Dutter ikke rigtigt til så meget her (eller dvs. - platiner kan jo ret beset godt bruges på MS'n'S, men det er livet sgu' for kort til :-)).

2.0 karburator har Hall-giver og centrifugal- og vakuumavancering (altså Hall-versionen af ovenstående) - sad bl.a. på Rekord'er.

2.2'eren med et-eller-andet-Jetronic har en helt låst fordeler kun med Hall. Præcis som min Golf med Digifant-styring (oprindeligt :-)).
Så vidt jeg husker bruger den endda også et "dumt" modul - altså uden dwellstyring. Avancering sidder i hvert fald i motorstyringen et eller andet sted.

Og jeg ved det på den hårde måde - byggede min gamle Opel GT om fra platiner da jeg mokkede en 2.2'er i den som jeg konverterede til karburatorer. Først rev vi 2.2-fordeleren i (den havde jeg jo lissom da jeg havde købt en hel motor) med 2.2 tændingsmodul. Det fik vi aldrig til at virke - hvilket vi opdagede ved at vi fandt ud af at pin-layout var et andet, og muligvis den med dwell.
Undervejs nåede vi at stege tændingsmodulet og hallsensoren - så det blev skiftet. Her nappede vi et modul fra en Rekord med dwell osv. Kom til at virke med 2.2-fordeleren, men det var så som så med at få noget fornuftigt tænding ud af det, da der INGEN avancering er what so ever.
Skaffede en fordeler fra en Rekord 2.0'er - i med den. Eksperimentede lidt frem og tilbage med vakuumavanceringen - kan ikke heeelt huske hvad jeg endte med at gøre permanent, men sådan en vakuumdåse lyder meget skæg i tomgang når den kun tager vakuum fra en enkelt kanal i manifolden med sådan to dobbelte Weber DCOE 45 :-).

Og så skulle den ged vist være barberet....

Citat:
uhh....var det bosch nummer forkert?

Hehe - dunno - you tell me ;-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Årh ja - jeg husker jo at min gamle GT'er er på disse sider :-).
Kig:
http://www.powerpage.dk/tuningshistorie ... %E5rg%2069

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Altså - Svingklodser eller ej. Så forkert er det jo altså ikke bare at låse dem, hvis de er der.

Jeg vil nærmere mene at argumentet for ikke at bruge fordeleren skal være at man gerne vil undgå de løse led som en evt. tandrem og lignenede kan give. Vi er nok ude i noget med at lave et triggerhjul fordi man kan og ikke fordi det er nødvendigt - Som jeg ser det.

Fordelene ved at bruge fordeleren er jo helt klart at det er så pokkers nemt. Det er jo altså bare at sidde stikket på. Der ud over ser det hele stadig originalt ud.

Fordele ved at bruge triggerhjulet på krumtappen. Der er ikke de har løse led som en tandrem f.eks. giver.

Hvis man tror at trikkerhjuls løsning er en sikker løsning i første omgang har det jo vist sig for flere at være forkert. Folk for måske ikke lavet et ordentligt beslag til føleren så den sidder og vibrerer og lignende. Ja en anden type fejlkilde, men stadig reel. Ved at bruge fordeleren har man jo i hvert flad en absolut holdbar og robust løsning rent mekanisk set. JEg har læst en hel del flere tråde med problemer med trigger systemer på krumtappen end i fordeleren - Måske forde flere går efter krumtappen - det ved jeg ikke.

Husk at forbrikkerne har brugt fordeler trigger i en 20 års tid - Hvis der var nævneværdige problmer med fordeleren tror jeg ikke på den havde været her så længe.

Jeg selv trigger jo i fordeleren uden problemer, har lavet en anden bil som også gør og har kendskab til flere andre.

Der er mange fordele ved at trigger i fordeleren og mange fordele ved at trigger direkte på tappen. Begge ting kan sagtens lade sig gøre og begge ting med gode resultater - Man gør som man lyster og har mulighed til.

Vi har jo snakket om det tidligere - Hvis man gad kan man finde gamle indlæg frem.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time