Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
HenrikGM skrev:
Som udgangspunkt skal skiven gerne dække mindst 50% af enden på sensoren. En ø8mm sensor og en 2mm bred triggerskive er IMO bare ikke nok. 3mm virker dog tilsyneladende fint.

Lige et lidt relateret spørgsmål.. Sådan en "HenrikGM sensor"
Hvordan virker den i grunden? Magnet, lys eller?

Såvidt jeg ved er det en kombi-Hall af en eller anden art. Dvs. der er en hallgiver og en magnet indbygget i sensoren, som så reagerer når det ser et magnetisk materiale. Angiveligt skulle den dog også virke på alu - hvis jeg ikke husker galt så er det også til Henriks overraskelse :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Wildert skrev:
Såvidt jeg ved er det en kombi-Hall af en eller anden art. Dvs. der er en hallgiver og en magnet indbygget i sensoren, som så reagerer når det ser et magnetisk materiale. Angiveligt skulle den dog også virke på alu - hvis jeg ikke husker galt så er det også til Henriks overraskelse :-).

Kombi-hall?

Nu ved jeg ikke om jeg er tabt her.. Men er en Hall-sensor ikke en magnetisk føler?

Men at den så virker på rustfri/alu er mig en gåde.

EDIT: Fandt lidt på www.wikipedia.org - Og nu er jeg først forvirret.
Citat:
A Hall effect sensor is a transducer that varies its output voltage in response to changes in magnetic field density. Hall sensors are used for proximity switching, positioning, speed detection and current sensing applications.

In its simplest form, the sensor operates as an analog transducer, directly returning a voltage. With a known magnetic field, its distance from the Hall plate can be determined. Using groups of sensors, the relative position of the magnet can be deduced.

Electricity carried through a conductor will produce a magnetic field that varies with current, and a Hall sensor can be used to measure the current without interrupting the circuit. Typically, the sensor is integrated with a wound core or permanent magnet that surrounds the conductor to be measured.

Frequently, a Hall sensor is combined with circuitry that allows the device to act in a digital (on/off) mode, and may be called a switch in this configuration. Commonly seen in industrial applications such as the pictured pneumatic cylinder, they are also used in consumer equipment; for example some computer printers use them to detect missing paper and open covers.

Papir er da ihvertfald ikke magnetisk på nogen måde.. Kan ikke lige forstå hvordan.. Men der kommer nok en forklaring ;)

Titel:
Moderator

Den omtalte sensor findes i to varianter:

en "dum" sensor der virker efter induktivt princip, men har et hall element indbygget. Kort sagt en spole med jernkerne, hallelement og en magnet på nakken. Hall elementet registrerer så ændringen i magnetfeltets styrke, og en smule elektronik til at filtrere, og en udgangstransistor, så vupti, så har man en induktiv betinget sensor, der via et hall princip leverer et digitalt signal, der ovenikøbet er lavimpedant=støjimmunt.

Den "anden" sensor er noget mere intelligent, og fikser selv signalet, hvis der skulle være lidt slinger i triggerhjulet. En decideret microprocessor i sensoren gør den adaptiv, og (på et passende hjul) håndterer den 150.000 tænder pr. sekund. Det er nok til de fleste ;-)

Den dumme sensor trigger bedst på jernholdige metaller. Men da sensoren indeholder sin egen magnet, og vi roterer en ledende ring foran(her et hjul i alu) så har vi en roterende leder i et magnetfelt(en generator!), og vupti, så forstyrrer tænderne på skiven skisme sensorens eget magnetfelt nok til at få elektronikken i sensoren til at mene den "ser" noget.

Der er skisme meget "isenkram" inden i sådan en lille sensor. Dont ask ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Jeg takker og bukker for udredningen :D

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
ja der kan man bare se så lærte jeg også lidt i dag.. spørgsmålet har ligget og luret i baghovedet et stykke tid (48) timer og kan nu endelig få lidt ro igen.. godnat!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time