Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 feb 2025, 17:28

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

bemmer skrev:
[The absolute accuracy of the sensors is about +/- 2 percent, which is more than enough for this application.
Det er et klip fra http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html
Så bare her er der mulighed for 4% forskel på to målinger, så hvad er det lige, du undres over? Hvis du gav dig tid til at læse, hvad jeg har skrevet i de sidste par indlæg og ikke bare tro, hvad det er jeg har skrevet, vil du ikke undres så meget, det er jeg sikker på.

Bemmer

Hvordan dælen en +/- 2% absolut nøjagtighed på en sensor motorstyringen kører efter skal kunne give 4% forskel på 2 effektmålinger står jeg noget uforstående overfor. Et godt argument for dette, som ikke blander dieselteori ind i en bensinmotor vil være interessant.

Jeg har skam givet mig tid til at læse hvad der står,(og tager kraftigt afstand fra sætninger som:"Hvis du gav dig tid til at læse..."), og kan kun konkludere at vi ikke er enige. Hverken på teorien eller i praksis. Det behøver vi heldigvist hellerikke være.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
@ Havner - Takker for udredningen af de reguleringer :)

Manglede da bare...

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
[Jo jeg tror nok jeg kender den ligning. Jeg tror også, at jeg formulere mig forkert.
Motorens effekt må være bestemt af den mængde brændstof, som den får tilført.....
Forudsat at forholdet mellem luft og brændstof ikke er helt i skoven, lad os antage Lambda 0,88.
EMS'en korrigere for luftens tæthed ved at kende trykket og temperaturen....
Hvad betydning har så temperaturen i omgivelserne?

Med trykfald ifbm. WG og 1013mbar, og rigtigheden af dette, så er det ikke trykforholdet over kompressoren, men derimod trykforholdet henover topstykket plus trykforholdet henover turbinensiden der vil afgøre om det kan accepteres at sætte mbar til 1013 uanset lufttryk.????? Her faldt kæden vist af for mig. Så skal man da ikke have for kraftig udsugning af udstødsgassen, da lufttrykkket da vil blive meget lavt i enden af det, du siger her(afgangssiden af turbinen).
Ikke kompressorens trykforhold.

Kurven blev vel fremvist som bevis for at 12x12 ikke var nok, som jeg husker det. Det vil jeg mene er alt rigeligt på den fremviste kurve.

e]

Bemmer; Jeg tror skisme du er dieselmand....Har du rodet med hovedmotorer på skibe (store langsomtgående Dieseler), siden du kæder brændstofmængde AFR og ydelse så direkte sammen?

Brændstofmængden er IKKE et udtryk for ydelsen. Slet ikke. Hellerikke om du sætter AFR forhold konstant. Det er bensinmotorer vi piller i her.

EMS korrigerer for luftens tæthed VED AT JUSTERE BENSINMÆNGDEN NED jo højere lufttemp bliver. Ergo, når lufttemperaturen stiger bliver luften tyndere, EMS bruger lufttemp til at trække % ud af PW på dyserne, og blandingen passer stadigt. Så hvis du ruller i frostvejr, så yder motoren mere end den gør i 30graders varme, ALENE fordi du kører flere KG luft igennem motoren. Brug det du ved om tilstandsligningen, så vil du se det.

Tror du har misset et kapitel om ottomotorer. De fungerer lidt anderledes end dieseler.

Det er trykbalancen henover topstykket der afgør om du kan tillade dig at sætte trykkorr. til 1. uanset atmosføretryk. Stadigt tilstandsligningen vi roder med, krydret med motorens/turboen/WG´s virkemåde.

På en motor hvor turboladeren ligger pænt i arbejdsområdet, hvor tryk/temp i manifolden er den samme, UANSET lufttemperatur/lufttryk/luftfugtighed der vil man kunne bruge luftkorr. på 1. Ellers behæfter vi med fejl i een eller anden udstrækning. Jo værre virkningsgraden på turboen er, desto værre vil fejlen blive, (plus et par andre parametre). Tilføjer vi en veljusteret elektronisk WG til motoren er vi ude over fejlen fra P-regulatoren. Så er det kun densitetsfejlen tilbage, men den vil være lille, såfremt turboen er effektiv hvor der måles(hvilket den typiskt ikke vil være, ofte for lille)

Den kraftige udsugning på turbinesiden vil have tendens til at øge motorens ladetryk, eftersom en alm WG vil få en større afvigelse(grundet det er en P-regulator)(ja, jeg ved at PID nogenlunde kan kompensere for dette)
Samme fænomen er ret velkendt, når folk sætter større udstødning på en original trykladet motor, så øges ladetrykket sørme også, og det undres mange over, men det er simpelthen afvigelsen på WG´s P-funktion man ser.

Henrik, vi snakker ved siden af hinanden, det kan jeg se ud fra dit svar her.
Du behøver ikke at tro.
Men der er vist noget, som du må have misforstået.
Den eneste forskel er vist bare at dieselmotoren er mere effektiv, de er begge en forbrændingsmotor.
Hvad med de nye FSI motorer fra VW, er det en folkevognsmotor :-)

Ingen brændstof = Ingen moment på svinghjulet. Det kan vi godt blive enige om ikke?

Køre man benzinmotoren i en given last, skal der bruges en given mængde brændstof for at motoren kan levere det moment, som skal bruges ved den given last, no hokus pokus.
Det har man så justeret EMS ind til, med f.eks. Lambda 1,0 og 35 graders fortænding.

Nu stiger luft temperaturen 25 grader(solen står op), EMS regulere ned på brændstoffet, da der er lagt en korrigerende faktor ind her, det gør den for at optimere AFR til det ønsket setpunkt. Det her er simpel regulering teknik eller hvad?

Nu kan motoren ikke levere det moment, som skal til for at opretholde den given last og man bliver nød til at åbne noget mere op for luften, så registrer EMS en trykændring i manifoldet, så skal der korrigeres igen på brændstoffet, nu leverer motoren igen det moment, som skal til for at opretholde den givne last.
Brændstofmængden som nu bliver tilført, er den samme mængde som da temperaturen var 25 grader lavere.

Ser vi det ud fra gasarternes tilstandsligning stiger T og luftens volumen øges, det medføre større afstand mellem ilt molekylerne i luften, altså mindre ilt ind i motoren. Så åbnes gasspjældet og trykket øges i manifolden, det betyder P stiger og volumen mindskes, ilt molekylerne samles og vi får nu igen den samme mængde ilt ind i motoren og kan så igen tilføre den først tilførte benzinmængde.
Hvis du mener det ikke er sandt, vil jeg vove den påstand, at den formel, som MS bruger til at beregne mængde af benzin, der skal tilføres ikke er korrekt. Og det har jeg i sinde, indtil det modsatte er bevist.

Det kan ikke nytte noget at korrigerer rullefeltet efter omgivelsestemperaturen, hvis luften skal en lang og opvarmende vej for at komme ind i motoren, man bliver nødt til at bruge den temperatur, som den luft motoren får tilført, har, hvis det målte skal bruges til noget sammenligneligt.

Bemmer

Jeg kan nu godt se hvad Bemmer mener... og som JEG læser det skriver han ikke noget forkert bortset fra det sidste om at korregere på forholdene i indsugningsmannifolden som jeg mener der dybt godnat.

Men altså bare lige for at slå det fast med syv tommer søm - Det er ikke benzin mængden der er alt afgærende for ydelsen på en benzin motor, men der i mod luften.

Bemmer kunne vel lige så godt bare have skrevet, "Hvis temperaturen uden for stiger skal du trykke lidt hårdere på speederen for at lave samme effekt"?

Ramte jeg helt ved siden af kernen i diskusionen?

V/h Chr

Titel:
Medlem

Havneren skrev:
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
[Jo jeg tror nok jeg kender den ligning. Jeg tror også, at jeg formulere mig forkert.
Motorens effekt må være bestemt af den mængde brændstof, som den får tilført.....
Forudsat at forholdet mellem luft og brændstof ikke er helt i skoven, lad os antage Lambda 0,88.

Med trykfald ifbm. WG og 1013mbar, og rigtigheden af dette, så er det ikke trykforholdet over kompressoren, men derimod trykforholdet henover topstykket plus trykforholdet henover turbinensiden der vil afgøre om det kan accepteres at sætte mbar til 1013 uanset lufttryk.????? Her faldt kæden vist af for mig. Så skal man da ikke have for kraftig udsugning af udstødsgassen, da lufttrykkket da vil blive meget lavt i enden af det, du siger her(afgangssiden af turbinen).

Kurven blev vel fremvist som bevis for at 12x12 ikke var nok, som jeg husker det. Det vil jeg mene er alt rigeligt på den fremviste kurve.

e]

Bemmer; Jeg tror skisme du er dieselmand....Har du rodet med hovedmotorer på skibe (store langsomtgående Dieseler), siden du kæder brændstofmængde AFR og ydelse så direkte sammen?

Brændstofmængden er IKKE et udtryk for ydelsen. Slet ikke. Hellerikke om du sætter AFR forhold konstant. Det er bensinmotorer vi piller i her.

EMS korrigerer for luftens tæthed VED AT JUSTERE BENSINMÆNGDEN NED jo højere lufttemp bliver. Ergo, når lufttemperaturen stiger bliver luften tyndere, EMS bruger lufttemp til at trække % ud af PW på dyserne, og blandingen passer stadigt. Så hvis du ruller i frostvejr, så yder motoren mere end den gør i 30graders varme, ALENE fordi du kører flere KG luft igennem motoren. Brug det du ved om tilstandsligningen, så vil du se det.

Tror du har misset et kapitel om ottomotorer. De fungerer lidt anderledes end dieseler.

Det er trykbalancen henover topstykket der afgør om du kan tillade dig at sætte trykkorr. til 1. uanset atmosføretryk. Stadigt tilstandsligningen vi roder med, krydret med motorens/turboen/WG´s virkemåde.

På en motor hvor turboladeren ligger pænt i arbejdsområdet, hvor tryk/temp i manifolden er den samme, UANSET lufttemperatur/lufttryk/luftfugtighed der vil man kunne bruge luftkorr. på 1. Ellers behæfter vi med fejl i een eller anden udstrækning. Jo værre virkningsgraden på turboen er, desto værre vil fejlen blive, (plus et par andre parametre). Tilføjer vi en veljusteret elektronisk WG til motoren er vi ude over fejlen fra P-regulatoren. Så er det kun densitetsfejlen tilbage, men den vil være lille, såfremt turboen er effektiv hvor der måles(hvilket den typiskt ikke vil være, ofte for lille)

Den kraftige udsugning på turbinesiden vil have tendens til at øge motorens ladetryk, eftersom en alm WG vil få en større afvigelse(grundet det er en P-regulator)(ja, jeg ved at PID nogenlunde kan kompensere for dette)
Samme fænomen er ret velkendt, når folk sætter større udstødning på en original trykladet motor, så øges ladetrykket sørme også, og det undres mange over, men det er simpelthen afvigelsen på WG´s P-funktion man ser.

Du behøver ikke at tro.
Den eneste forskel er vist bare at dieselmotoren er mere effektiv, de er begge en forbrændingsmotor.

Ingen brændstof = Ingen moment på svinghjulet. Det kan vi godt blive enige om ikke?

Køre man benzinmotoren i en given last, skal der bruges en given mængde brændstof for at motoren kan levere det moment, som skal bruges ved den given last, no hokus pokus.
Det har man så justeret EMS ind til, med f.eks. Lambda 1,0 og 35 graders fortænding.

Nu stiger luft temperaturen 25 grader(solen står op), EMS regulere ned på brændstoffet, da der er lagt en korrigerende faktor ind her, det gør den for at optimere AFR til det ønsket setpunkt. Det her er simpel regulering teknik eller hvad?

Nu kan motoren ikke levere det moment, som skal til for at opretholde den given last og man bliver nød til at åbne noget mere op for luften, så registrer EMS en trykændring i manifoldet, så skal der korrigeres igen på brændstoffet, nu leverer motoren igen det moment, som skal til for at opretholde den givne last.
Brændstofmængden som nu bliver tilført, er den samme mængde som da temperaturen var 25 grader lavere.

Ser vi det ud fra gasarternes tilstandsligning stiger T og luftens volumen øges, det medføre større afstand mellem ilt molekylerne i luften, altså mindre ilt ind i motoren. Så åbnes gasspjældet og trykket øges i manifolden, det betyder P stiger og volumen mindskes, ilt molekylerne samles og vi får nu igen den samme mængde ilt ind i motoren og kan så igen tilføre den først tilførte benzinmængde.
Hvis du mener det ikke er sandt, vil jeg vove den påstand, at den formel, som MS bruger til at beregne mængde af benzin, der skal tilføres ikke er korrekt. Og det har jeg i sinde, indtil det modsatte er bevist.

Det kan ikke nytte noget at korrigerer rullefeltet efter omgivelsestemperaturen, hvis luften skal en lang og opvarmende vej for at komme ind i motoren, man bliver nødt til at bruge den temperatur, som den luft motoren får tilført, har, hvis det målte skal bruges til noget sammenligneligt.

Bemmer

Jeg kan nu godt se hvad Bemmer mener... og som JEG læser det skriver han ikke noget forkert bortset fra det sidste om at korregere på forholdene i indsugningsmannifolden som jeg mener der dybt godnat.

Men altså bare lige for at slå det fast med syv tommer søm - Det er ikke benzin mængden der er alt afgærende for ydelsen på en benzin motor, men der i mod luften.

Hvis det ikke er benzinmængden som er afgørende for ydelsen, hvad er det så? I får det til at lyde som om, motoren kan køre på luft, energien kommer fra brændstoffet, uanset om det er benzin eller diesel.

Bemmer kunne vel lige så godt bare have skrevet, "Hvis temperaturen uden for stiger skal du trykke lidt hårdere på speederen for at lave samme effekt"?

Det er da også det jeg gør(åbne noget mere op for luften)

Ramte jeg helt ved siden af kernen i diskusionen? Det tror jeg ikke, det godt at se, nogen kommer med et indlæg/kommentar

V/h Chr

Bemmer

Titel:
Medlem

Hvordan dælen en +/- 2% absolut nøjagtighed på en sensor motorstyringen kører efter skal kunne give 4% forskel på 2 effektmålinger står jeg noget uforstående overfor. Et godt argument for dette, som ikke blander dieselteori ind i en bensinmotor vil være interessant.

Jeg har skam givet mig tid til at læse hvad der står,(og tager kraftigt afstand fra sætninger som:"Hvis du gav dig tid til at læse..."), og kan kun konkludere at vi ikke er enige. Hverken på teorien eller i praksis. Det behøver vi heldigvist hellerikke være.[/quote]

Det med MAP sensoren var vist en forhastet sag, beklager. Benzinmotoren vil kun mager ud eller fede op.
Det var nok nøjagtigheden eller mangel på samme, som sprang i øjnene på mig.
Så må jeg jo formulere mig forkert, hvis du læser, hvad jeg skriver.
Det med forskellen på hvad de forskellige rullefelter viser, er bare en konstatering, som beviser det ikke er så nemt at sammenligne resultater.
Så skriver jeg her:
Skal man have noget, man kan sammenligne, skal man få målt det, som skal sammenlignes på samme rullefelt efterfølgende på hinanden, så er der ikke så meget at være i tvivl om. Kan det være anderledes, det er jo konstateret, at der nemt kan være +/-6% Er der målefejl, vil det være den sammen for alle bilerne, som blev testet i den sammenhæng.

Hvis man skal sammenligne målinger i en udvikling af en motor, skal man bruge det samme måleudstyr gennem hele forløbet, da vil man læne sig op af de sammen evt. målefejl.
Her skulle måske stå tunings udvikling.
Eller der skulle nok stå, man skal bruge det samme rullefelt, det gør du nok også Henrik, så ved du, hvad der bliver målt og det er noget, du kan forholde dig til. Ret mig, hvis jeg tager fejl.

Grunden til jeg låste AFR fast, var fordi, så var der ingen, som kunne sige, en motor yder mere ved 0.85 end ved 1,0.

Så sætter jeg spørgsmålstegn ved temperaturen på omgivelserne, det kan misforstås, det kom sig bl.a. af Søren skriver, han har en temperatur på +1grad og et lufttryk på 1022mbar pt. Og det betyder der skal korrigeres 4% på rullefeltet efter DIN. Tænker vi os så, vi tester en turbobenzinmotor den aften. Den har en elendig ladeluftkøler så luften er +50graderC, når den når frem til manifolden, hvor EMS måler tryk og temperatur og ud fra det bestemmer luftens densitet.
Så forstår jeg det således, at Søren vil reducere den målte effekt med 4% så den passer efter DIN. Jeg vil dog mene, der skal korrigeres 4% op på grund af de +50graderC.

Tænker vi os en anden bil på rullefelt den aften, en sugebenzinmotor, den har en lang indsugning vej rundt om udstødningen, så det ender med, den har også en luft temperatur på +50graderC i manifolden. Skal den også rettes ned 4%?

Tænker vi os nu har Søren tændt for varmen, samtidig har vi sat et KN koldt luft kit i bilen. Søren har skruet op for varmen, så nu er der +50graderC i værkstedet. Bilen bliver testet, luften i manifolden er nu det samme som omgivelserne. Skal der nu rettet op eller ned?

Hvis vi sætter korrigerer med faktoren 1 ved begge test. Hvad vil forskellen så være på de to målte resultater?

Bemmer

Titel:
Mester Medlem

det sidste spørgsmål først....sandsynligvis ca 50hk forskel!
mærkeligt at alle bilfabriker, tunere mm vælger at rulle i din. eller eøf? eøf tager luftfugtighed med i beregningen. da mange turbomotorer kører med vandindsprøjtning, synes jeg personligt ikke det er relevant at bruge eøf på turbomotorer. en anden ting er at den sjældent giver så høje tal! hvis ikke du vælger den ene eller anden norm. er det umuligt for dig at sammenligne dine målinger fra forskellige dage. selv om de er fra samme felt. blot pga. lufttemp.
lufttryk kan du ved hjælp af klog ladetryksstyring, under visse forhold se bort fra på turbomotorer.
motoren jeg pt. arbejder med er med simpel wg. derfor bliver lufttryk regnet med.
lige et par tal at tænke over.... luft i værksted 1grad..... luft ind i turbo ? grader (åben turbo åben motorhjelm...... luft efter turbo 200grader!..... luft ind i topstykke 5grader...... MVH. søren

Titel:
Medlem

lqs skrev:
det sidste spørgsmål først....sandsynligvis ca 50hk forskel!
mærkeligt at alle bilfabriker, tunere mm vælger at rulle i din. eller eøf? eøf tager luftfugtighed med i beregningen. da mange turbomotorer kører med vandindsprøjtning, synes jeg personligt ikke det er relevant at bruge eøf på turbomotorer. en anden ting er at den sjældent giver så høje tal! hvis ikke du vælger den ene eller anden norm. er det umuligt for dig at sammenligne dine målinger fra forskellige dage. selv om de er fra samme felt. blot pga. lufttemp.
lufttryk kan du ved hjælp af klog ladetryksstyring, under visse forhold se bort fra på turbomotorer.
motoren jeg pt. arbejder med er med simpel wg. derfor bliver lufttryk regnet med.
lige et par tal at tænke over.... luft i værksted 1grad..... luft ind i turbo ? grader (åben turbo åben motorhjelm...... luft efter turbo 200grader!..... luft ind i topstykke 5grader...... MVH. søren

Så når du korrigere din måling i det ovennævnte tilfælde til DIN. Bruger du så 1grad eller 5grader?
Bemmer

Titel:
Mester Medlem

bemmer skrev:
Havneren skrev:
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:

e]

Du behøver ikke at tro.

Bemmer

Hvis det ikke er benzinmængden som er afgørende for ydelsen, hvad er det så? I får det til at lyde som om, motoren kan køre på luft, energien kommer fra brændstoffet, uanset om det er benzin eller diesel.

Det er da også det jeg gør(åbne noget mere op for luften)

Ramte jeg helt ved siden af kernen i diskusionen? Det tror jeg ikke, det godt at se, nogen kommer med et indlæg/kommentar

V/h Chr

Bemmer

Jooo... Helt sikkert kommer energien fra benzinen! Men stadigvæk er det jo massen af luft der afgører hvor meget benzin der kan brændes af. Det betyder jo at man kan ligge inden for et RET breds AFR område hvor motoren vil lave stort set de samme hk. Det benzin det ikke er luft til at brænde af bliver bare smidt ud igen uforbrændt. Dette er så mit agrument for at det nok sjældent vil være nødventigt med et 16*16 tabel. 8*8 vil AFR måske svinge 0,3... Et 16*16 tabel måske 0,15. Dette vil absolut ingen indfyldelse have på ydelsen. Nu hurtigere retnings ændringer man har på sin moment kurtv nu større er "problemet" jo selvfølgelig, men jeg tror det skal være MEGET bøvlet kurve hvis AFR skal svinge mere end 0,5.

På en diesel motoren hænger brændstof mængden jo DIREKTE sammen med ydelsen - Det gør sig jo ikke gældende på samme måde en benzin motor, overhovedet.

V/h Chr

Titel:
Mester Medlem

BEMMER. bruger 1 grad. nøjagtig som DIN. norm foreskriver.
KREDE..... den der benzin der blot ikke bliver forbrændt..????... pga fed blanding......???? kan man fange den igen? evt ved hjælp af en spand hængt på DTM rørhalen? MVH. søren

Titel:
Mester Medlem

Som jeg ser det handler denne debat jo om simpel egergi bereegning. Man bør derfor betragte motoren og HELE motoren som en lukket kasse der får noget luft ind det ene sted (luftfilteret) og spytter noget ud det andet sted. Hvis man så skal kunne sammenligne rulninger lavet under forskellige vejrforhold skal der korrigeres for de ydre forhold. Dette fordi man rimelig vis kan antage at opvarmningen/nedkølingen af indsugningsluften (Delta P, fra luftfilteret og ind gennem motoren) altid vil være den samme.

NOGET jeg så vil slå på er en faktor der spiller ind er køling af IC... Hvor stor er den blæser der står og med sin energi fjerner luft temperatur fra indsugningsluften. Dette er nemlig en ydre faktor som kommer ind og blander sig.

Vandindsprøjtning - Aaaaa... Det er det samme igen. Dette er en intern faktor (en faktor inde i kassen). Hvis luftfugtigheden så er større vil du bare have vandindsp.+luftfugtigheden... Dette vil også gøre sig gældende alle andre dage, med mindre fugtighed. Jo så kan vandindsp give noget ydelse mål på feltet - Er det ikke også ideen med det? Det ville det jo også gøre på banen.

V/h Chr

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time