Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 jul 2025, 02:28

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Nu hedder jeg jo ikke Peter.
Men hvis du skal have lidt økonomi er det så ikke bare at starte et sted.
Ex. Ud på motorvejen og hold 110 Kmt med ex. Tps på 20% og map på 0.7
Og så prøve at køre lidt mere magert ex Lambda 1.05 samtidig med at du holder øje med at EGT ikke bliver for høj alt efter hvad indmaden kan tåle.
Her kunne du også prøve med lidt mere tænding ex 27-30 grader mens der lyttes efter knock ex med Skassa T's KLM knock sensor.
Måske kan du og føle lidt fald i trækkraft, det havde jeg dog svært ved og varme var mit problem.
Jeg har selv ligget på minst 16kmL på motorvej med 110-120 målt på lange ture på motorvej med min lavt gearet Ca18det som du selv ved er lidt forslugen.

På den måde skulle det kunne lade sig gøre at lave små "vinduer" i din Lambda tabel hvor du køre meget mageret ex 50-80-110kmt i 5 gear og hvor du ikke skulle kunne lande når motoren får tæsk da du så vil ligge et andet sted i dine tabeller.

Nu er det jo ikke sikket at det er ved max mager din motor går mest økonomisk, men det må være et skridt i den rigtige retning.
Faktisk har jeg selv forsøgt at finde brugbar Info om tuning for økonomi dog uden det store held.

Bedst Speeder respons må være at få indstillet "acceleration enrichment" så din Lambda ligger på ex 0.9 lige meget hvor hurtigt du åbner dit spjæld og tilføre luft til motoren.
Jeg syntes at det for mig føltes som et lille hul i trækkraften hvis den blev for mager eller fed.
Men det kan ses i dit log hvordan aktuel lambda ligger i forhold til den ønsket lambda lige der hvor du åbner spjældet.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Min erfaring med spjældhuse og bedste speederrespons er helt klart tps styret og ikke map.
Været med til og justere em del Toyota 4age 20v

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Hey Dykkerdal, jeg har en rimelig god ide om hvordan jeg skal få trimmet selve brændstof økonomien, men det jeg søger nu er om alpha-n kan trimmes til lige så god økonomi som speed density.

Det man læser om alpha-n på nettet er at det mest er til "racermotor" som jo i sagens natur er rimelig ligeglade med øko ved del gas.

Finn <-- kanon at høre din erfaring, alpha-n = bedste speederrespons

Mvh Mads

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
<PÅSTAND> Du får aldrig en Alpha-N til at være ligeså økonomisk som MAP-sensor eller Luftmassemåler </PÅSTAND>

<ARGUMENT>
Forestil dig at køre en tur på en almindelig landevej, med sving, bakker, op og ned, medvind, modvind osv. Der er meget forskellige belastninger på motoren selv ved konstant fart. Når motorstyringen kun har speeder-stilling og omdrejningstal at forholde sig til, kan den aldrig helt præcist kende belastningen.
Jeg har mappet et par Alpha-N biler (MS), og de var udelukkende til motorsport. Fuldgas er rigtig nemt, men ved delgas er det stort set umuligt at ramme et map, som vil være godt både ved acceleration, konstant fart, påløb og deceleration.

Blot mine erfaringer
</ARGUMENT>

Titel:
Mester Medlem

Nu er vi jo faktisk henne i det med at kombinere alpha-n og map sensor.

Alpha-n for speed respons og map for økonomi, men hvordan skal det sættes op, kan det overhovedet lade sig gøre på en VEMS Box ?

Jeg synes at forstå at megasquit nyeste version har noget de kalder ITB mode, men om den kan klare det ?

Titel:
Mester Medlem

info om ITB mode på ms3
http://www.msextra.com/doc/ms3/ITB_Load_Mode.html

Titel: vems
Junior Medlem

Hej Mads

Jeg kan ikke helt forstå du ikke har prøvet de tidligere forslåede indstillinger.
Der er lavet tusinder af biler med spjældhuse så jeg vil tro det også vil virke på din bil.

Den indbyggede lambda styring vil hurtigt rette på forbrændingen hvis den er for mager eller fed.
Det du gerne skulle opnå er den tager gassen hurtigt og brænder rent dvs. hverken for fed eller mager og der er flere parameter du kan justere på som du nok ved.
Jeg har en Black Top på værkstedet nu og den kører fint med alpha-n og det vil din også komme til men du er nød til at komme i gang og få den startet så er jeg sikker på at mange af de stillede spørgsmål besvare sig selv.

learning by doing

#Peter

Titel:
Mester Medlem

Nu køre "veterankøretøjer" jo ikke så meget på denne årstid ;-) , men det er lige så meget et spørgsmål om at få lavet den rigtig løsning FØRSTE gang, man kan da sagtens prøve sig frem og eks bruge 5timer på speed density for så at smide hele opsætningen væk og lave det om til alpha-n eller omvendt.

Der er kommet rigtig mange gode input til denne tråd, med henhold til speederrespons og/eller økonomi.

Som det ser ud nu bliver det speed density da der ikke umiddelbar er nogen der ved om alpha-n kan kombineres med speed density på en sådan måde at man får det bedst fra begge verdener.

Titel:
Mester Medlem

Hvad med et helt 3. approach - MAF sensor?
Et godt plenum og en stor mafsensor yder ringe begrænsning for luften, og du får 100% præcise belastningsværdier

Titel:
Mester Medlem

Jeg tror det bliver for besværligt med maf sensor på en type 1 motor

http://www.vw-store.com/Images/Offroad% ... Engine.jpg

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time