Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 apr 2025, 00:29

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Kigger lige på at få lavet en Vemslog imorgen efter arbejde.

Jeg uploader lige Lambda Target Table da jeg syntes den ser lidt fed ud.

Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Få et tps på, og kalibrer det ordentligt. Kontakter på spjældet duer ikke optimalt til det her.

Grunden til den måske ikke har villet starte før er, at den måske har gået i floodclear fordi den har troet speederen var trykket helt i bund??

Titel:
Nyt Medlem

Vil få et nyt TPS på hurtigst mulig. Tror eller ved du om den TPS inde fra Vems.dk ville fungere på en B230FT?

Under alle omstændigheder skal jeg lige have snakket med stage3 igen. De kan forhåbentlig huske hvilken TPS den er blevet kørt ind med.

Ved ikke lige hvad floodclear er. Syntes ikke jeg er stødt på det udtryk før?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Floodclear, er en funktion hvor dyserne ikke åbner ved starteromdrejninger, og fuldt åbent gasspjæld.
En måde at få en druknet motor tør igen.

Lambda tabellen ser lidt mystisk ud.
lidt mystiske rpm, og map værdier.
Lambda for fed i tomgang og ved lav belastning.
Og lidt mystisk op igennem tabellen, både mager og fed.
Bruger den rent faktisk tabellen til at korrigere efter?
Hvad er der egentligt lavet om på motoren?

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Nyt Medlem

Syntes også den ser lidt for fed ud under 100 kpa.

Hvor syntes du den ser mager ud?

Lige pt. kører den som standard. Altså 0.4 i ladetryk. Den er kørt ind til 0.8 i ladetryk, altså ca. 200 hk. og 350 nm. Men da den pludselig begyndte at lade alt for meget, satte jeg ladetrykket ned til standard, indtil jeg er sikker på hvordan det hele fungerer så den ikke smutter i svinget for mig. Havde tænkt mig at få hele tabellen under 100 kpa til at virke, og derefter hæve den i ladetryk, og tage den øverste del.

Kan det virkelig passe at det kan lade sig gøre at justere ladetrykket med en "bleed" slange på den slange der går ned til aktuatoren? og længden af den bleed slange bestemmer så ladetrykket. Det har jeg fået afvide af stage3 at det er måden de gør det på. Men da jeg begyndte at få problemer med bilen, fik jeg det tjekket, og den bleed slange så ud som om den var kappet over, så alt trykket til aktuatoren bare fes ud i det fri.

Som jeg kunne se, så bruger den lambda tabellen til at regulere ind med, altså i form af EGO. Den ligger stort set altid på 87-95% så den måler sådan set endnu federe blanding end lambda tabellen er sat til. Typisk kører den omkring lambda 0.85 - 0.9 medmindre EGO lige får tid til at regulere den tætte på tabellen. Hvilket altid bliver afbrudt da den ikke må regulere mere end 13%

Så det kunne også tyde på at VE tabellen er sat alt for fed, hvilket nok er forklaringen på det enorme brændstofforbrug bilen har. ca. 340 km på 60 liter.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Ny, rigtigt TPS på, ret derefter din O2 tabel til, derefter slår du O2 fra, og starter med at lave dit VE-map.
For mig virker det som om der skal mappes noget om for at få din motor til at køre som den skal igen...
Hvordan kørte den efter Stage3 havde fingrene i den? Også mht økonomi?
/Daniel

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Først og fremmest så skal motoren have den benzinmængde den vil have.
Ikke hvad man tror den vil have.
Denne Afr tabel har jeg kørt med længe.
Og er kun ment som et eksempel.
Billede
Du må selv dividere med 14,7 for at få lambda tallet.
Der der undrer er hvorfor en map på 260 kpa.
Og er mapsensoren ikke på 250 kpa som maks?
Når maks trykket er på 180 Kpa.
Og et maks rpm på 7000, når en standart ft motor dør over 5500 omd.
Hvis man flytter lidt på maks værdierne, så får man lidt mere tabel at lege med.
Fra 70 kpa og ned der ville jeg sætte target til Lambda1
90-100 uden tryk der ville jeg fede op for maks trækkraft.
I økonomi området 70-130 km/t Op til 120 kpa.
Der ville jeg forsøge at ramme lambda 1, du brænder ikke noget af, da det er dellast området, og motoren er ikke presset.
Når den så ser tryk så skal der fedes op. Lambda 0,8 kan være et start punkt fra 140 kpa og op.
Den har behov for en hel del bensin ved maksmoment, for ikke at tændingsbanke.
Derefter kan den magres ud til maks effekt.
Men ikke for meget, efter sigende så vil denne motor have en fed blanding for at yde sidt bedste.
Omdrejningerne er valgt efter.
Tomgang moment og effekt, Det er de 3 hoved tal.
Og 2500 omd. hvis den har en katalysator
Under tallene er.
begyndene ladetryk, maks omdrejninger, og hastighed imellem 70 og 130 km/t
Map værdierne.
Er styret af:
maks ladetryk, og min map ved 3000. omdrejninger på en ubelastet motor.
En mere fornuftig indeling kunne se således ud
180, 150, 120, 100, 90, 70, 50, 35 kpa.
Lambda reguleringen slåes fra over 100 kpa, og 4000 omdrejninger.
Kun som sikkerhed for at hvis sensoren får et flip, så brændes motoren ikke af.
Dette er blot min mening, og er ikke den eneste måde, at gøre tingene på!!
Som daniel skriver slå reguleringen fra under justering, den forvirre bare det hele.
Den med slangen som trykregulering, det troede jeg forsvandt i firserne. :damn:
Vems har mulighed for at styre trykket efter speederstilling, hvorfor ikke udnytte den??

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Glemte lige hoved regel nr.1
Hvis motoren begynder at hugge hakke, tændingsbanke, eller køre underligt.
Så slip speederen!!
Find ud af hvorfor, lav en justering, og prøv igen.
Det nytter ikke noget at førsøge at køre igennem problemet med strakt højre fod :wink:

MVH

Morten

Titel:
Nyt Medlem

Ved godt jeg lovede at smide en log i aften. Men skulle lige have monteret serial stikket ordentligt, og under denne operation valgte ledningen til krumptaps sensoren at knække. Så den skulle også lige reppes.

Har herefter været ude og køre lidt. Men der er stortset ikke noget brugbart jeg vil lave om lige pt. da den mildest talt kører ad helvede til efter jeg har rodet lidt rundt med tps calibration. Har bestilt nyt potentiometer der forhåbentlig er her imorgen. Og så må jeg tage den derfra.

Titel:
Nyt Medlem

Morten VJ tak for den yderst velbeskrevede guide du har skrevet.

Den vil jeg lige prøve at lægge ind i en ny config jeg vil forberede til når den nye TPS er blevet monteret.

Kan sagtens følge og forstå hele den afr target du har sat op. Den giver god mening.

Planen Pt. er at få monteret og kalibreret den nye TPS. Derefter vil jeg prøve at køre en tur og se hvordan det hele spiller. Regner derefter med at den stadig får alt for meget at leve af, og vil så slå EGO fra og begynde at mappe ind med en afr target der minder meget om den Morten VJ har postet.

Lyder det helt forkert?

Saab-Daniel : Efter den kom tilbage fra Stage3 kørte den faktisk nogenlunde. mappet ind til 0.8 bar og 200 hk. Dog med en ringe økonomi (ca. 360 km på 60 L)

Et kort stykke tid efter begyndte den så på at hakke under acceleration. Har senere fundet ud af at det var overboost protect vems boksen aktiverede. Men inden jeg fandt ud af det, kom bilen til en mekaniker der monterede en original TPS. Derefter skulle speederen i bund for at starte, og den hakkede stadig.

Da jeg gik igang med bilen satte jeg den tilbage til standard ladetryk, da jeg kunne høre at turboen arbejde alt for meget under acceleration, og bilen trak som en gal. Så det gjorde jeg for ikke at brænde noget af. Nu står jeg så og skal have rettet op på TPS, derefter økonomien, til sidst skal den hæves i ladetryk igen (når jeg er klar til det). En anden ting jeg også vil have lavet er at Vems boksen skal styre ladetrykket.

En helt anden ting. Er det muligt at lave om i Vemstune så jeg istedet for en Lambda Tabel får en AFR tabel?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time