Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 23:27

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 19 nov 2009, 22:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Morten VJ skrev:
Glem alt om de intilligente moduler.
De er smatre moduler der varierer opladningstiden ift spændingen.
Og ikke ift. spolen.

Jeg havde den opfattelse at det var strømmen spolen trak og ikke spændingen der fortalte hvor spolen var henne i opladningsfasen og derfor den modulet brugte til at "beregne" dwell tiden ... alle spoler jeg kender får 12v når styringen steller dens "minus" side ( og vi ser bort for old school spoler med formodstand aka spændingsdeler) og derved oplade's spolen .. hvis den eg. starter med at trække 9 Ampere og efter en kort tid falder til ½-1A så antager modulet at spolen er fuldt opladet (dette burde ske inden for max 4µs) ... denne "tidskonstant" forstiller jeg mig løbende bliver gemt i modulet og brugt til næste "beregning" af dwell som så igen bliver analyseret og dets korrigeredet tids værdi igen gemt til næste tur igennem løkken... denne korrigerede beregning behøver nok kun ske ved for hver 100-300-500 eller mere rpm ændring og hvis det er et rigtigt intelligent modul så kunne den nemt have et lille rpm basseret map med eg 1x10 eller 1x20 bins .. men igen dette er kun max 50% facts og resten en forstilling om hvordan dette modul fungerer..


Morten VJ skrev:
Så medmindre dine spoler har samme elektriske egenskaber, som spolen til et smart modul.
Så er tanken dødfødt.
Indstil din dwell istedet, det kommer du længere med.

MVH

Morten



Det er vidst nok rigtigt at Edis moduler er lidt kritiske med hvilken spole(r) den arbejder med ... men da den jo måler strømmen selve spolen trækker så kompenserer den vel til en hvis grænse for hvilken spole du smider i enden på modulet ... og hvordan bestemmer du via ms hvilken dwell modulet skal bruge ?? det kan godt være at ms, og andre programmerbare motorstyringer der kan bruges sammen med Edis, har en smart måde til at kommunikerer med modulet.. men er Edis klar til bare at få tilsidesat dens interne "dwell funktion" med hvad motorstyringen nu finder på ??

Det skal lige nævnes at jeg ikke har rodet ret meget med Edis da jeg bedre kan lide at min motorstyring tager sig af alt hvad der forgår i, ved & med min motor, så selvom Edis har et velfortjent godt rygte.. så er jeg bare personligt ikke hoppet på Edis "bølgen" .... endnu


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2009, 12:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det er vel egentligt ligegyldigt hvordan det intelligengte/smarte modul begrænser strømmen.
Og hvilket fabrikat det er.

Hvis feks modulet begrænseer strømmen til 5 amp.
Og spolen når sin maks opladning ved 4 amp. så omsættes de 1 ampere til unødig varme i spolen/modulet, og nedsætter levetiden på spolen/modulet.
Hvis spolen kræver 6 ampere for at blive fuldt opladet, så mister spolen noget energi.
Så spolen skal passe til modulet.

Der er ingen motorstyringer mig bekendt, der har mulighed for at styre dwell på et intilligent/smart modul.

Nu har Henrik et dumt modul, og bliver nød til at indstille dwell.
For at opnå den optimale opladning af sine spoler.
Og ikke brænde sine spoler, eller modul af.

Edis anser jeg for en unødig komplikation af et i forvejen kompliceret projekt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2009, 14:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Morten VJ skrev:
Det er vel egentligt ligegyldigt hvordan det intelligengte/smarte modul begrænser strømmen.
Og hvilket fabrikat det er.

Hvis feks modulet begrænseer strømmen til 5 amp.
Og spolen når sin maks opladning ved 4 amp. så omsættes de 1 ampere til unødig varme i spolen/modulet, og nedsætter levetiden på spolen/modulet.
Hvis spolen kræver 6 ampere for at blive fuldt opladet, så mister spolen noget energi.

Jeg tror du misforstår mig.. Jeg siger ikke at modulet begrænser strømmen.. Men at den måler hvor meget spolen trækker ..

Det er lidt lige som når du kikker på din batteriladers amperimeter for at se om dit batteri er ved at være fuldt ..du er egentligt ret ligeglad on det batteri så er på 60, 90 eller 120Ah for når det ikke trækker ret mange amp så anser du det for fuldt opladet.. Det er det samme med modulet .. Når det ser at spolen er nede at trække x amp så anser det spolen for opladet ....
Jeg syntes at erindre noget med 3x tau i opladningstid hvis vi snakkede om kondensatore


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2009, 14:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Har lige læst tråden igen og kan se at jeg har misset det med at der er tale om et almindeligt Bosch modul :oops: .. Jeg troede egentligt der var tale om et edis modul (som vel også kunne være produceret af Bosch).. Og hvis det bare er et almindeligt tændingsmodul så er det rigtigt at han skal have styr på sin dwell før han får brændt sine spoler af


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 nov 2009, 11:35 
Offline

Tilmeldt: 05 nov 2009, 16:55
Indlæg: 14
Hej

Vi prøver dwell med de moduler vi har.

Jeg har tænkt mig at prøve med disse værdier som start.

CRANKING 5-6
RUNING 2.5-3
MIN DISCHARGE 0.5

Er det ikke ok som en start?

Henrik



Opladningstiden på en kondensator er forresten teoretisk 5tau - i virkeligheden bliver den aldrig fuldt opladt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 nov 2009, 13:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Du har ret i at det er 5tau der er 'fuldt opladt' og ikke 3tau . ..men de 3tau er noget med at kondensatoren er ca 2/3 opladet (igen taget udfra, en nu bevidst, daarlig hukommelse) 'moralen' er/var at ladningen er eksponentielt aftagende ... og da vi desvaere meget sjaeldent har alle info til at beregne os frem... i spolens tilfaelde mangler vi oplysninger om dens induktans mH...er vi enten noed til at prneve os frem eller paa anden maade takle problemet... der er en beskrivelse i megamanualen for hvordan man faar hakket si g ind paa en brugbar dwell...og uden at have chekket saa ser din running dwell(udfra foer omtalte hukommelse) ok ud.. ...Der ogsaa en 3die mulighed for at finde den !Optimale! dwell.. og det er her hvor al den diskussion om tau og edis kommer ind i billedet.. det kraever dog et skop og en der kyndig i brugen heraf.. hvis der saettes en meget lille effektmodstand i serie med spolens primaere kreds saa skulle det paa bedste 'edis' maner vaere muligt at se hvad spolen traekker af amp og her ud fra justere dwell...men den modstand der skal kobles ind i kredsloebet skal vel vaere i stoerlsesorden af 0.1-0.01 ohm og 20-50w ..ikke just en lagervare


Top
 Profil  
 
 Titel: OK
Indlæg: 21 nov 2009, 13:49 
Offline

Tilmeldt: 05 nov 2009, 16:55
Indlæg: 14
Vi prøver de værdier til at starte med. Så må vi se om de stadig bliver varme. Jeg skal selv til at lave det på min VW 1800 16V motor her engang, så det var godt lige at få belyst på dette problem....





Det er osse 100 år siden jeg har læst svagstrøm så er lidt rusten i alt det der udregning.


Mvh. Henrik


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 nov 2009, 16:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Husk paa at vw bokserne koere med odd taending ... hvist noget med at de ellers render varm paa cyl 1... men du er ikke den foerste til at smide ms paa saadan en motor .. der er en del info herom paa nettet


Top
 Profil  
 
 Titel: øøh..
Indlæg: 22 nov 2009, 19:28 
Offline

Tilmeldt: 05 nov 2009, 16:55
Indlæg: 14
Hej


Det er en 1.8 16V motor fra en golf 2 jeg er ved at megasquirt'e. Ikke en boxer. Den skal ligge i min golf 1 når den lige er klar til det.


Mvh. Henrik


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team