Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Er det en fordel eller ej med en dansk MS manual?
Den engelske manual er at foretrække, da alt andet alligevel er på engelsk. 29%  29%  [ 10 ]
En dansk manual ville være et godt værktøj, og gøre det nemmere at komme igang og arbejde med MS 69%  69%  [ 24 ]
Jeg er ligeglad om den er på dansk eller engelsk 3%  3%  [ 1 ]
Afgivne stemmer : 35
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2009, 06:52 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
Grunden til denne debat, er fordi jeg spurgt de tre forfattere om lov til at oversætte deres manual til dansk. Det har jeg fået skriftlig tilkendegivelse på er i orden.
Problemet med manualerne er at de samlet fylder ca. 300 sider. Det tager meget lang tid at oversætte, og det er et større arbejde end jeg imiddelbart havde forventet. Fritid har ingen af os jo for meget af, derfor har man heller ikke lyst til at lave et stykke arbejde, som alligevel ikke er helt godt.

Som Henrik siger er det primært udtrykkene, der kan volde problemer.

Men måske kunne det være en idé at lave sig en lille liste over de teknisk udtryk, så man fik deres betydning på plads. Dwell er jo en udmærket ting at starte med.

Grunden til at jeg gik og rodede med idéen om at oversætte manualen var fordi at jeg har lavet nogle fejl, som har skyltes at jeg ikke har læst manualen ordenligt.
Jeg tror de fleste af os vil gå igang med at skrue osv førend vi har læst hele manualen. Så det er nok mere et spørgsmål om at man tager sig sammen og får læst den originale manual. Step by step og får det overstået.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2009, 12:41 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
det bliver jo hardcore med det samme.

Dwell er ladetid på spolerne. Det fatter de fleste ikke en bønne af, før de graver mere i emnet. Kommer helt an på hvilken detaljeringsgrad der forventes.

Man kunne vælge at sige at Dwell er 2-4x spolens primærmodstand i sekunder, med det forbehold at det nogle gange skal være mere andre gange mindre. Og så ganske enkelt stoppe der med forkaringen.

Hvis der skal mere til, så bliver det straks teknisk, (med flere fagudtryk!) for hvorfor skal en tændspole oplades? Alle ved da at man ikke kan oplade strøm i en ledning...Kan du se hvad retning det kan tage?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: ..
Indlæg: 09 jan 2009, 16:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006, 19:24
Indlæg: 784
Geografisk sted: Sønderjylland
lqs skrev:
BANDIT skrev:
lqs skrev:
BANDIT skrev:
fortrækker den engelske, den er jo udarbejdet af producenten , og der er ingen evt fejloversættelser med mindre man selv misforstår den :)
hvad er det for en producent?


Der må vel næsten være en der har lavet den i sin tid.
jaså.... og der er så ikke noget der ændret/forbedret eller lignende siden? lige som der heller ikke er forskel på de forskellige udgaver.... se lige her er vi nok fremme ved både styrken og snupletrådene omkring MS. gad vide hvor mange der egentlig hver uge, prøver at kontakte HENRIK ang hjælp til en MS de har skaffet et eller andet sted. uden manual eller uden livliner... MVH søren


Grundmodellen og pricippet er vel stadig det samme , kunne da forestille mig at en manual til de tidlige modeller ikke er helt ubrugelig til de nye

_________________
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: ..
Indlæg: 09 jan 2009, 17:24 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
BANDIT skrev:
[
Grundmodellen og pricippet er vel stadig det samme , kunne da forestille mig at en manual til de tidlige modeller ikke er helt ubrugelig til de nye


Hmm, nja.

Grundmodellen var kun brændstof, kun fordeler baseret, 8x8 tabel.

Idag er de bedste MS med dual trigger, både VR og digital,6x tændspoler, understøtter alt fra fordeler tænding over "auditrigger" til V12 wastedspark, 8x brugerkonfigurerbare udgange der kan lave alt fra shiftlight til tacho-out eller nos, understøtter 12x+ lavohmsdyser, har EGT, dual mapsensor, for+bagakselsensor til antispin, og mere endnu.

Manualerne er selvsagt vidt forskellige, alene baseret på ovenstående.

Men man kan jo slå alle de smarte ting fra, og starte med kun brændstof.
MS kan jo helt enkelt handikappes til kun at bruge mapsensor og RPM til at udmåle brændstof efter. Så er det blot et avanceret MF2 anlæg. Mere simpelt bliver det ikke. Så kan alle vokse med opgaven i takt med at der kommer flere og flere sensorer på, og man bliver mere og mere erfaren.

Jeg tror da iøvrigt ikke der er mange der bruger den originale primitive code fra dengang MS var barn, og tror da hellerikke du kan finde den orignale manual længere, men jeg har ikke ledt efter den.

Principperne er dog ens, men brugen er blevet helt anderledes.

Som dengang en autoradio havde 2 knapper, en til lydstyrke og en til kanal, imodsætning til et multimediesæt med GPS i en nyere bil. (groft sagt)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2009, 18:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006, 19:24
Indlæg: 784
Geografisk sted: Sønderjylland
okay. :mrgreen:

Men nu vi er ved det , hvor stammer MS så fra oprindeligt. Sys ikk jeg kunne finde noget :reading:

_________________
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2009, 18:11 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
Hmm med mine lektier og eksamener har jeg ikke tid til at fuldføre projektet...

Man bliver til tider nødt til at priotere tingene.

Derfor stopper jeg med oversættelsen, men såfremt en eller flere skulle have lyst til at forsætte vil jeg med glæde sende bolden videre. Hvis man er nogle stykker om at lave det, er det jo naturligvis også hurtigere overstået.
Det kan jo også være at der er nogle som er hurtig på tasterne som har lyst :D

Jakob


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team