Morten VJ skrev:
Rover og motorstyringer
De Har kørt med så mange forskellige variationer, af samme styring.
Så det er umuligt at finde ud af. Hvorfor de lige lavede den ekstra føler til den model, og ikke brugte den på en anden model med samme motorstyring.
Og man skal passe på med at kalde alle systemer med dyserne
opdelt i grupper semisequetielt.
De gamle LH-Jetronic, som fik omdrejnings signalet fra tændspolen, havde i mange tilfælde også gruppe opdelte dyser. der sprøjtede hver for sig. Da de ikke anede hvor cylinder 1 var, må de have fundet nogle fordele ved denne metode. Der ikke var betinget af forurenings krav på denne side af atlanten.
MVH
Morten
Nu var det ikke samme motor i 2 forskellige Rover modeller jeg tænkte på men Rover 600 der benytter begge ovenstående motorstyringer alt efter årgang
Angående mit semisequentiel så står det i "" af selv samme grund
Nu er jeg ikke 100% inde i LH-Jetronics virkemåde, men fordelen på en 4 cyl motor og "Semisequentiel" indsprøjtning (Batchfire

) er jo at du netop ikke behøver at vide hvilken af stempelerne i top der er igang med sin indsugningstakt, du ved bare at det ene stempelpar er i top og herefter skulle det andet gerne følge trop (med mindre der er noget seriøst galt

), og hvis man sprøjter begge gange de er i top (eller lidt før) så rammer man 50% af tiden en åben ventil og 50% en lukket, hvis man skulle nå et få det hele ind på en gang skulle dysen tilslige være noget større, 200% eller derover da du her har under den halve tid til at få sprøjtet benzinen ind
Batchfier kan, såvidt jeg kan se, også bruges på andre motorer med flere stempler hvor man kan gruppere stemplerne i stempel par. jeg tvivler ihvertifald på at det kan virke på en 5-cyl motor
Det er lidt samme princip som wasted-spark tænding, her behøver du jo heller ikke at vide hvilken af de 2 stempelpar der skal til at have forbrænding, du ved bare hvornår gnisten skal fyres af og ved at skyde den af i begge cylindere på samme tid er man fri for at tænke mere over det.
Sequentiel indsprøjtning og cop/cnp tænding minder også om hinanden da man ved cop/cnp tænding også er nød til at vide hvilken af stemplerne der skal have gnisten.
Jeg er derfor næsten sikker på de fleste nyere biler der benytter sig af cop/cnp tænding bruger sequientiel indsprøjtning da sensoren nu sidder der i forvejen (men det er ikke noget jeg vil påstå hvis der er nogen der kan påvise eller give en god forklaring for hvorfor det skulle forholde sig anderledens).
Det vil dog have den fordel at man via motorstyringen kan køre et ballanceprogram der kan fortælle præcis hvilken stempel/cylinder der halter og hvis det kombineres med ion-sense, kan man også se hvordan forbrændingen forløber realtid på hver enkel cylinder.