Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 23:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
zky skrev:
@Brian du bruger stadig det tandhjul med 36-1 ikke ?

Lige nu bruger jeg original fordeler med hall-sensor - så jeg er i "distributor mode". Jeg fik aldrig 36-1 eller 12-1 for den sags skyld, til at virke med mit knallerttandhjul. Meget muligvis på grund af at min svingningsdæmper er ret tæt på tandhjulet, og i øvrigt er en ordentlig klods jern.
Det var det vi skulle have undersøgt på boremaskine-maner, men den ene dag var min kammerat syg, og den næste dag var han tiltænkt at være MegaTune-fører når der skulle trimmes. Han endte dog med at være moralsk opbakning da jeg ikke var heeelt klar med kværnen.
Han har dog selv haft bøvl med den på et 60-2-hjul, så han er også lidt nysgerrig. Der er lagt an til det helt store psykopat 'skop og det hele når vi en gang får genoptaget forehavenet.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Wildert skrev:
zky skrev:

Lige nu bruger jeg original fordeler med hall-sensor - så jeg er i "distributor mode". Jeg fik aldrig 36-1 eller 12-1 for den sags skyld, til at virke med mit knallerttandhjul. Meget muligvis på grund af at min svingningsdæmper er ret tæt på tandhjulet, og i øvrigt er en ordentlig klods jern.
Det var det vi skulle have undersøgt på boremaskine-maner, men den ene dag var min kammerat syg, og den næste dag var han tiltænkt at være MegaTune-fører når der skulle trimmes. Han endte dog med at være moralsk opbakning da jeg ikke var heeelt klar med kværnen.
Han har dog selv haft bøvl med den på et 60-2-hjul, så han er også lidt nysgerrig. Der er lagt an til det helt store psykopat 'skop og det hele når vi en gang får genoptaget forehavenet.

Okay - jeg har nemlig lige rodet med en alfa, der er født med 60-2, den skulle også køre med gt1 sensor - det blev noget rod - endtil jeg lavede hjulet om til 30-1 og siden har det bare spillet (da vi fandt afstanden, som er 6-7mm)

Alt under 800Nm burde være 2 takt

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
zky skrev:
Wildert skrev:
zky skrev:

Okay - jeg har nemlig lige rodet med en alfa, der er født med 60-2, den skulle også køre med gt1 sensor - det blev noget rod - endtil jeg lavede hjulet om til 30-1 og siden har det bare spillet (da vi fandt afstanden, som er 6-7mm)

forhåbentelig er de 6-7mm mellem tænderne på tandhjulet ?

gt-1 sensoren er ikke glad for 60-2 hjulet som er std på pegøj citron osv..
så vi har monteret et 36-1 hjul og så kom der signal.. men sensoren kan så ikke gøre ved at der var støj fra ledningerne til tændspolerne..

wildert: svingningsdæmper ? hvordan kan den komme i vejen for dit signal ?

Titel:
Mester Medlem

grydesvamp skrev:

Det er ren spekulation - men sagen er at tandhjulet var monteret på bagsiden af svingningsdæmperen (remhjul til generator osv.). Det var fastgjort til den inderste del af remhjulet, så det kunne ikke slå sig. Men teorien går lidt på at fordi at remhjulets diameter er nogenlunde den samme som "bunden" af tænderne på tandhjulet, så bliver sensorens adaptive kredsløb "forvirret". Der er simpelthen så meget jern i svingningsdæmperen (stor støbejernsfætter) at sensoren ikke rigtigt kan "slippe" magnetfeltet.

Jeg var selv ude på noget med 3,5 mm. hvor jeg kunne tage ca. 6200 rpm. Men da jeg gik fra 2,5 til 3,5 gjorde det lige præcis ingen forskel. Jeg ku' også tage deromkring med 3,5 - og det synes jeg var underligt.
Så nåede jeg så ikke at rumstere yderligere med det.

Det var i øvrigt også heromkring at jeg gik fra 36-1 til 12-1 (knallerthjulet fik slebet en stak tænder væk) - men det var same-same.

... og jeg understreger endnu en gang: Det er ren spekulation - omend der også er nogle VEMS-folk der har haft samme tanker.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
grydesvamp skrev:
forhåbentelig er de 6-7mm mellem tænderne på tandhjulet ?

Nej det er mellem hjul(toppen af tanden) og sensor

Alt under 800Nm burde være 2 takt

Titel:
Moderator

grydesvamp skrev:
[gt-1 sensoren er ikke glad for 60-2 hjulet som er std på pegøj citron osv..
så vi har monteret et 36-1 hjul og så kom der signal.. men sensoren kan så ikke gøre ved at der var støj fra ledningerne til tændspolerne..

Magnetisk kan sensoren "kortsluttes" således at den ser metal hele tiden.
Hvis en stor svingningsdæmper sidder lige klods op af tandhjulet, og tænderne kun er marginalt over dæmperen, så udgør tanden en forsvindende lille ændring i magnetfeltet, og så ser sensoren ikke tanden, men derimod metal hele tiden.

Samme problem med ultra mange tænder, eller lange tænder. Da diameteren ofte er lille så bliver tænderne jo tætsiddende ved højt tandantal. Sidder sensoren ydermere for tæt på, så når den at "se" næste tand inden den sidste kommer ud. Karakteristisk ved at pulsen bliver meget lang,dvs sensoren er "on" næsten hele tiden.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
et rigtig dårligt fabrikeret sensor besslag hjælper så absolut ikke på sagen.. 5mm fladjern spændt fast med EN 6mm bolt er absolut ikke et hit.. så har sat manden i sving med noget nyt.. 10mm og 2 gode bolter til montering min 8mm.. ell 8mm og et 6mm styr..

Titel:
Mester Medlem

Wildert skrev:
zky skrev:

Hej Brian.

Jeg har jo min vogn ude og køre med 36-1. Jeg bruger nøjagtig samme remhjul (Det med svingningsdæmper i) som dig og jeg bruger også et kreidler tandhjul. Jeg bruger en føler som jeg har fået af en kammerart. Den er fra en Hyundai Sonata og er en hallgiver som vi kender dem.

Mit remhjul + triggerhjul har jeg så lavet lidt anderledes en dig.

Jeg har sadt tandhjulet på indersiden som dig, men jeg så drejes af remhjulet så jeg kunne få triggerhjulet ind og ligge plant med. Der ud over har jeg drejet af diameteren på remhjulet der, hvor triggerhjulet ligger til. Diameteren er drejet af så den flugter med bunder af tænderne.

Inden jeg lave alt dette drejede jeg dog lidt af gummien ud og svejste hjulet sammen. Den ene side er kun punktsvejst mens den anden side er fuldsvejst.

Jeg tog et par billeder af det dengang jeg lavede det, men det er ikke sååååå nemt at se det hele dog.

Men her virker det i hvert fald :).

Vedhæftede filer:
Eft 1-10-06008.jpg
Eft 1-10-06008.jpg [ 45.99 KiB | Vist 2429 gange ]
Eft 1-10-06009.jpg
Eft 1-10-06009.jpg [ 44.72 KiB | Vist 2419 gange ]

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

Hey Christian.

Interessant nok.

Jeg har dog også lavet det således at det ligger helt plant til, og "kanten" er også drejet ned så den passer med bunden af tænderne. Jeg har bare fastgjort tandhjulet på den inderste del af svingningsdæmperen - men det spiller jo ikke den store trille.

Jeg er dog ret sikker på at sensoren er den store forkromede forskel i dette game.... Hvad gav du for den Sonata-sensor?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Wildert skrev:
Hey Christian.

Interessant nok.

Jeg har dog også lavet det således at det ligger helt plant til, og "kanten" er også drejet ned så den passer med bunden af tænderne. Jeg har bare fastgjort tandhjulet på den inderste del af svingningsdæmperen - men det spiller jo ikke den store trille.

Jeg er dog ret sikker på at sensoren er den store forkromede forskel i dette game.... Hvad gav du for den Sonata-sensor?

NÅ... Ok... Jammen så har vi jo stort set lavet det ens :). Mente ellers du havde lavet det mere "simpelt".

Som sagt har jeg fået den her sensorFORÆRET kvit og frit af en god ven... Men jeg ved den originalt koster lidt over 900 plus moms. Det er for krumtapssonsoren.
Jeg har faktisk lige lavet en corsa også - Den fik en KNASTFØLER på fra samme bil og ellers samme setup. Det virker også fint. Jeg vil tro den er lige så dyr.

Det undre mig bare hvis det er den anden type sonsor der. Der er da flere der kører med den, ikke?

Da du legede med det Brian. Havde du der mulighed for at skifte wheeldekoder? Nu er der jo to at vælge i mellem... Jeg havde nogle spikes når jeg kørte på den gamle wheeldekoder valgte så den nye og vupti!!!

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time