Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 jul 2025, 20:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Wildert; Af een eller anden grund ser den alt for meget tand og alt for lidt hul.

Prøv at øge afstanden mellem sensor og tand.

Det er bare top suspekt - lige nu kører jeg med måske 1-1,5 mm. afstand - og de første målinger var jeg endda endnu længere ude.

Citat:
"bølgen" på kurven er en stelfejl, enten via din spændingsdeler(pga målemetoden), eller fordi noget trækker i din stel.

Ja jeg må lige lure på den del - tænker lidt at jeg må kunne prøve at re-wire lidt.

Citat:
Det der forårsager "huller" i din kurve på skopet er simpelthen fordi tænderne er for brede, og/eller at sensoren sidder for tæt på hjulet.
Den når at trigge på den næste tand inden den har sluppet den forgående, derfor "hullet".

Mja det kan jeg så sætte mig ind i - men jeg synes at det er vildt suspekt. Lige nu er tandprofilen 110% umodificeret. Jeg fik lavet "koblingen" mellem tandhjulet og remhjulet så godt at den bare sad lige i skabet. Intet skulle rettes af eller noget.
Ydermere drejede jeg af kanten af remhjulet så den nu ligger under kanten af hullerne på tandhjulet.
Det burde slet ikke være et problem mere...

Citat:
Det er det samme der sker når den sætter ud for dig, du har bare ikke udsættet med på skopet(har noget med held at gøre).

Og det synes jeg så er endnu mere suspekt :-).

Citat:
Mere afstand, så vil du se at skopet viser firkant mere 50/50.
Tandprofilen på hjulet er vel nærmest 20/80, men din puls er nærmere 90/10.

Det må jeg prøve. Vil også lige prøve at "zoome ind" på den enkelte puls' facon for at se lidt mere i close up hvad forholdet er mellem spids og hul.

Jeg fandt i øvrigt denne side:
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... ge%2FJuhaK
Hvor der diskuteres et lignende problem som mit. Her snakker man netop om at det muligvis er et problem at tandhjulet sidder klods op ad remhjulet hvilket påvirker magnetfeltet. I mit tilfælde er remhjulet af støbegods og stort og tungt, og tandhjulet sidder lige op ad - derfor kan det selvfølgeligt godt være at jeg sammenlagt har for meget materiale, og at sensorens adaptive kredsløb har "for meget at arbejde med" - ikke ulig det vi snakkede om omkring at montere sensoren i en ordentlig tyk klods jern...

Citat:
Hmm.... :damn: forstår du hvad jeg mener? Eller ring igen....

Jeg forstår det fuldt ud - jeg er bare halvvejs in denial omkring at se realiteterne i øjnene - jeg synes ikke det burde være så svært :D

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Brug scopet til at finde en eventuel stelfejl.
Det er væsentligt hurtigere, end at lave noget om man tror der er defekt.
+ du får mere erfaring i om det er pålideligt eller ej.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Jeg rapporterer live fra værkstedet via wireless om lidt fremgang. Sensoren er kommet yderligere 0,8-1 mm. ud - og det gjorde en stor forskel. Fordelingen er stadig at den ser mere tand end hul, men nu kunne jeg runde ca. 5600 rpm inden den gik i spunk. Der fik jeg så tilgengæld også en mega reset på MegaSquirt'en - det tog den lige 20 sekunder at komme sig over den alt i mens den var helt sikker på at den crankede hvis jeg skal tro min log...

Det der bekymrer mig lidt er at jeg nu er ude på 2,5 mm. afstand (målt med søgerblad) - det er sgu' for vildt hvis jeg skal ud på 3,5 mm.
Jeg hælder fortsat til at jeg har for meget "kød" i selve remhjulet, og jeg tror derfor jeg nu griber til at konvertere tandhjulet til et 12-1 - det er jo i princippet lige så godt omend trigger return ikke kan blive helt i skabet, men så må jeg jo bruge time based cranking.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Hvorfor skal et 12-1 hjul være bedre.
Hvis hjulet har samme tand længde, og har samme afstand fra den klump jern du kalder en remskive.
Vil det ikke give samme problem som før?
Eller et helt andet problem falske signaler.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Wildert skrev:
Jeg rapporterer live fra værkstedet via wireless om lidt fremgang. Sensoren er kommet yderligere 0,8-1 mm. ud - og det gjorde en stor forskel. Fordelingen er stadig at den ser mere tand end hul, men nu kunne jeg runde ca. 5600 rpm inden den gik i spunk. Der fik jeg så tilgengæld også en mega reset på MegaSquirt'en - det tog den lige 20 sekunder at komme sig over den alt i mens den var helt sikker på at den crankede hvis jeg skal tro min log...

Det der bekymrer mig lidt er at jeg nu er ude på 2,5 mm. afstand (målt med søgerblad) - det er sgu' for vildt hvis jeg skal ud på 3,5 mm.
Jeg hælder fortsat til at jeg har for meget "kød" i selve remhjulet, og jeg tror derfor jeg nu griber til at konvertere tandhjulet til et 12-1 - det er jo i princippet lige så godt omend trigger return ikke kan blive helt i skabet, men så må jeg jo bruge time based cranking.

Wildert for pokker; Se nu realiteterne i øjnene. Hvis sensoren stadigt ser alt for meget tand v. dit nuværende afstand, så hæv den dog yderligere. Du kan da skrue den tilbage igen....

Dit mega reset i den størrelseorden skyldes et powerjump et sted. Eet eller andet gør at spændingen flyver op og ned. Hvis dit skop kan logge en event på den ene kanal, så provoker det frem igen, mål pulsen, og hvad 12volt gør samtidigt med dit reset. Den skaber sig garanteret, og det forårsager så et reset.

LAD VÆRE med at fjerne tænderne før du har prøvet den afstand som skopet forsøger at fortælle dig, "Total Denial" eller ej...

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

@Morten:
Min logik - så kan den være sær eller ej - siger mig at eftersom at problemet er at sensoren er for længe om at "slippe" tanden, så vil det jo løse problemet hvis der er længere til næste tand.
Det er jo ikke fordi jeg som sådan får fejltrigninger - det er fordi tænderne "løber sammen" for MS'eren.
Det er vel - for mig at se - ikke anderledes end at GT1 ikke kan bruges på de typiske Bosch 60-2 hjul fordi deres tandprofil er forkert. Der læses perfekt op til et vist antal RPM, og derefter går det i ét med hinanden.

@Henrik:
Nu har jeg muligvis misforstået noget, men vi snakkede da i telefonen sagde du selv at 2-2,5 mm. egentligt var for langt ude hvis det nu skulle være helt rigtigt. Hvis jeg skal ud på 3,5 for at få det til at virke, så er det i min bog at forsøge at få sensoren til at virke udenfor det den er designet til = held om det virker, og en lappeløsning.
At fjerne tænder derimod mener jeg er at tilpasse tandhjulet til at kunne trække sensoren på en måde hvor den kan følge med.

Ang. at fremprovokere den fejl så kan det efterhånden ikke nytte noget. Jeg har ligget vandret i flere dage, og naboerne er direkte trætte af at høre på mig - der skal ske noget der virker NU.

Jeg har fjernet tænder så det nu er et 12-1 hjul, og det hjalp helt gevaldigt. Jeg har stadig udsættere der begynder omkring 6200 rpm, og det er altså ikke langt nok til den motor, så der skal ske lidt mere. Det er muligt at jeg forsøger at forøge afstanden (selvom jeg er lidt i mod det :-)) i første omgang. Det er så tvunget af omstændighederne at jeg ikke rigtigt kan tillade mig at drøne frem og tilbage, holde i tomgang i garagen, osv.

12-1 er der da for mig at se ikke noget i vejen med som sådan - den kan jo køre på 4-1 hvis det skulle være. Den kører i hvert fald bedre nu end den gjorde bare med mit 2-tands hjul - og hvis 2-tands er nok, hvorfor skulle 12-1 eller 4-1 så ikke være det?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Wildert skrev:
@@Henrik:
Nu har jeg muligvis misforstået noget, men vi snakkede da i telefonen sagde du selv at 2-2,5 mm. egentligt var for langt ude hvis det nu skulle være helt rigtigt. Hvis jeg skal ud på 3,5 for at få det til at virke, så er det i min bog at forsøge at få sensoren til at virke udenfor det den er designet til = held om det virker, og en lappeløsning.
?

Bestemt uenig.

Ja, normalt passer 2-2,5mm fint. Jeg har også set nogen der skulle lidt tættere på.

Dit skop siger helt tydeligt at sensoren ser for meget tand, så i min verden ville jeg fikse det ved at trække sensoren lidt mere tilbage indtil afstanden passer.

På min egen bil har jeg sat sensoren på som det absolut første. Startet motoren, og justeret tiggerafstanden til den viste en puls der sagde 50/50.
Tog 15minutter at justere og har aldrigt pillet siden.

Jeg ville have gjort som skopet fortalte mig jeg skulle gøre....;-)

;-)
Bruger du også kun bilen som den var designet til??
;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Wildert skrev:
Det er vel - for mig at se - ikke anderledes end at GT1 ikke kan bruges på de typiske Bosch 60-2 hjul fordi deres tandprofil er forkert. Der læses perfekt op til et vist antal RPM, og derefter går det i ét med hinanden.

Jeg har lige lavet en Alfa, hvor jeg lavede 60 -2 om til 30-1 ved at fjerne hveranden tand - det spiller fint op til 6500omdr. ihvertfald, med GT1 sensor

Alt under 800Nm burde være 2 takt

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Wildert skrev:
@@Henrik:
?

Bestemt uenig.

Ja, normalt passer 2-2,5mm fint. Jeg har også set nogen der skulle lidt tættere på.

Dit skop siger helt tydeligt at sensoren ser for meget tand, så i min verden ville jeg fikse det ved at trække sensoren lidt mere tilbage indtil afstanden passer.

På min egen bil har jeg sat sensoren på som det absolut første. Startet motoren, og justeret tiggerafstanden til den viste en puls der sagde 50/50.
Tog 15minutter at justere og har aldrigt pillet siden.

Jeg ville have gjort som skopet fortalte mig jeg skulle gøre....;-)

Nu synes jeg jo mest af alt at skopet fortalte mig at jeg skulle reducere antallet af tænder ;-).
Anyway så prøvede jeg faktisk også yderligere 1 mm. så vi var ude på 3.5 mm. - det gjorde rent faktisk ikke rigtigt nogen forskel.
Nu er det så efterhånden også temmeligt lige meget for motoren havarerede til vores lille testrun i går - måske på grund af fejltænding - det skal jeg ikke kunne sige. Men lige nu er det svært at gøre ret meget ved.

Citat:
Bruger du også kun bilen som den var designet til??
;-)

Den er homologeret af VW til motorsport, så umiddelbart ja ;-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Har du et billede af det trigger hjul du har lavet??...

sidder og tænker på om det kan være mellem rummet der ikke er firkantet nok... (bare en tanke)

Billede

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time