Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:31

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2006, 16:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
HenrikGM skrev:
FALFA skrev:
extra sensor ja det kan godt være det bliver løsningen måske.
havner --- precis og da jeg logger en rigtig temp så var min første tanke jo at det måtte være sw.


Det er ikke software, men din PTC der ødelægger det for dig.

Din fine halvleder dims kan du godt få til at vise temp rigtigt, men ADC vil give en anden værdi(0-255). Når du vælger en PW til cranking pulse, så kan du ikke regne med den viste temp i kolonnen, og derfor kan cranking pulse være forkert. Kolonnen kigger vistnok på ADC og ikke på temp direkte.(det gjorde den for nogen tid siden)

Samme problem på visse 740Turbo (også en &%%#& PTC sensor)....

Har aldrigt set det problem, så det er næppe en BUG. Skægt som mange der ser en fejl de ikke forstår STRAKS konkluderer at det er en software fejl, og er det ikke det, så er det megasquirt der er noget galt med. Det er meget sjældent tilfældet.

Husk at den værdi du logger jo er "oversat" af din tabel. Reelt skal du ind og se på hvilken ADC værdi du har på din PTC sensor, og korrigere denne værdi i cranking pulse kolonnen. Jeg kan ikke se der er ret mange andre fejlmuligheder.


Man skal passe på med at konkludere noget som helst ud fra ingen ting... Bug eller ej. Det vil ALTID være en mulighed... Fejl programmering - Det vil ALTID være en mulighed.

Hvis hans temperatur i MT viser mellem 10 og 100 grader kold/varm motor - Så vil jeg se der før jeg tror det - At det skulle være sensoren det er galt med... Men igen...

Citat Chr:
"Man skal passe på med at konkludere noget som helst ud fra stort set ingen ting..."

Her under også sensor fejl. Igen... Man skal ikke blindt bare afvise sådan noget blankt.

Jeg mener stadig ikke det er sansynligt... Kunne man se en MSQ fil og gøre op med sig selv at der ikke var noget galt her ville man være et skridt nærmere til at kunne drage den konklusion af det må være sensor fejl.

Min mening...

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2006, 18:51 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
her er min term inc fil.
og har lige sammenlignet den med en std og så står det pludseligt klart for mig at de kun bruger denne tabel til nogle ting og ikke til andre .
min varm wisard virker hellerikke den korigere ihvertfali ikke noget men viser godtnok de orange felter med pil udfor som fløætter sig med tempen og det fungere kanon .

så hvis det ikke er en FEJL i softwaren så ved jeg sgu ikke hvad det er. Du nevner jo også at det ikke virker med volvo 740,
hvad faen skal man så med en lookuptabel hvis man kun bruger den nogle steder.
Nå men i morgen køber jeg nogle sensorer, hvad skal de være fra for at være mest "std".






; Generated using EasyTherm4.exe
;
; Coolant Thermistor Comment Field
;
; ***** CAUTION - NON STD BIAS RESISTOR REQUIRED *****
; File generated for use with 1000 ohm resistor at R7
;
; Steinhart-Hart coefficients: A= 3,660992E-03 B=3,431343E-05 C= -6,954951E-06
;
; Input Data Temp, degC Resistance
; 0 1
; 39 85
; 78 186
;

THERMFACTOR:
; ADC Temp, degF
DB 210T ; 0 Sensor Failure - use 170 degF as default
DB 68T ; 1 28,12
DB 71T ; 2 30,70
DB 75T ; 3 34,75
DB 79T ; 4 39,10
DB 83T ; 5 43,49
DB 88T ; 6 47,83
DB 92T ; 7 52,10
DB 96T ; 8 56,29
DB 100T ; 9 60,40
DB 104T ; 10 64,44
DB 108T ; 11 68,41
DB 112T ; 12 72,32
DB 116T ; 13 76,17
DB 120T ; 14 79,98
DB 124T ; 15 83,74
DB 127T ; 16 87,45
DB 131T ; 17 91,14
DB 135T ; 18 94,79
DB 138T ; 19 98,41
DB 142T ; 20 102,00
DB 146T ; 21 105,57
DB 149T ; 22 109,13
DB 153T ; 23 112,66
DB 156T ; 24 116,18
DB 160T ; 25 119,69
DB 163T ; 26 123,18
DB 167T ; 27 126,67
DB 170T ; 28 130,15
DB 174T ; 29 133,62
DB 177T ; 30 137,09
DB 181T ; 31 140,56
DB 184T ; 32 144,03
DB 187T ; 33 147,49
DB 191T ; 34 150,96
DB 194T ; 35 154,43
DB 198T ; 36 157,91
DB 201T ; 37 161,39
DB 205T ; 38 164,88
DB 208T ; 39 168,37
DB 212T ; 40 171,88
DB 215T ; 41 175,39
DB 219T ; 42 178,92
DB 222T ; 43 182,46
DB 226T ; 44 186,01
DB 230T ; 45 189,57
DB 233T ; 46 193,15
DB 237T ; 47 196,75
DB 240T ; 48 200,36
DB 244T ; 49 203,99
DB 248T ; 50 207,64
DB 251T ; 51 211,30
DB 255T ; 52 214,99
DB 255T ; 53 218,70
DB 255T ; 54 222,44
DB 255T ; 55 226,19
DB 255T ; 56 229,98
DB 255T ; 57 233,78
DB 255T ; 58 237,62
DB 255T ; 59 241,48
DB 255T ; 60 245,36
DB 255T ; 61 249,28
DB 255T ; 62 253,23
DB 255T ; 63 257,21
DB 255T ; 64 261,22
DB 255T ; 65 265,27
DB 255T ; 66 269,35
DB 255T ; 67 273,46
DB 255T ; 68 277,62
DB 255T ; 69 281,81
DB 255T ; 70 286,04
DB 255T ; 71 290,31
DB 255T ; 72 294,62
DB 255T ; 73 298,97
DB 255T ; 74 303,37
DB 255T ; 75 307,81
DB 255T ; 76 312,30
DB 255T ; 77 316,83
DB 255T ; 78 321,42
DB 255T ; 79 326,05
DB 255T ; 80 330,74
DB 255T ; 81 335,48
DB 255T ; 82 340,28
DB 255T ; 83 345,13
DB 255T ; 84 350,04
DB 255T ; 85 355,01
DB 255T ; 86 360,04
DB 255T ; 87 365,14
DB 255T ; 88 370,30
DB 255T ; 89 375,52
DB 255T ; 90 380,82
DB 255T ; 91 386,19
DB 255T ; 92 391,62
DB 255T ; 93 397,14
DB 255T ; 94 402,73
DB 255T ; 95 408,40
DB 255T ; 96 414,15
DB 255T ; 97 419,99
DB 255T ; 98 425,91
DB 255T ; 99 431,92
DB 255T ; 100 438,03
DB 255T ; 101 444,23
DB 255T ; 102 450,52
DB 255T ; 103 456,92
DB 255T ; 104 463,42
DB 255T ; 105 470,03
DB 255T ; 106 476,75
DB 255T ; 107 483,58
DB 255T ; 108 490,53
DB 255T ; 109 497,60
DB 255T ; 110 504,80
DB 255T ; 111 512,12
DB 255T ; 112 519,58
DB 255T ; 113 527,18
DB 255T ; 114 534,92
DB 255T ; 115 542,81
DB 255T ; 116 550,85
DB 255T ; 117 559,04
DB 255T ; 118 567,41
DB 255T ; 119 575,94
DB 255T ; 120 584,64
DB 255T ; 121 593,53
DB 255T ; 122 602,61
DB 255T ; 123 611,88
DB 255T ; 124 621,36
DB 255T ; 125 631,04
DB 255T ; 126 640,95
DB 255T ; 127 651,08
DB 255T ; 128 661,44
DB 255T ; 129 672,06
DB 255T ; 130 682,93
DB 255T ; 131 694,06
DB 255T ; 132 705,47
DB 255T ; 133 717,17
DB 255T ; 134 729,17
DB 255T ; 135 741,48
DB 255T ; 136 754,12
DB 255T ; 137 767,11
DB 255T ; 138 780,45
DB 255T ; 139 794,16
DB 255T ; 140 808,27
DB 255T ; 141 822,78
DB 255T ; 142 837,73
DB 255T ; 143 853,13
DB 255T ; 144 868,99
DB 255T ; 145 885,36
DB 255T ; 146 902,25
DB 255T ; 147 919,69
DB 255T ; 148 937,70
DB 255T ; 149 956,33
DB 255T ; 150 975,60
DB 255T ; 151 995,55
DB 255T ; 152 1016,22
DB 255T ; 153 1037,65
DB 255T ; 154 1059,88
DB 255T ; 155 1082,97
DB 255T ; 156 1106,97
DB 255T ; 157 1131,93
DB 255T ; 158 1157,92
DB 255T ; 159 1185,01
DB 255T ; 160 1213,27
DB 255T ; 161 1242,77
DB 255T ; 162 1273,62
DB 255T ; 163 1305,90
DB 255T ; 164 1339,73
DB 255T ; 165 1375,22
DB 255T ; 166 1412,50
DB 255T ; 167 1451,72
DB 255T ; 168 1493,03
DB 255T ; 169 1536,62
DB 255T ; 170 1582,68
DB 255T ; 171 1631,44
DB 255T ; 172 1683,15
DB 255T ; 173 1738,08
DB 255T ; 174 1796,57
DB 255T ; 175 1858,98
DB 255T ; 176 1925,72
DB 255T ; 177 1997,27
DB 255T ; 178 2074,18
DB 255T ; 179 2157,10
DB 255T ; 180 2246,75
DB 255T ; 181 2344,03
DB 255T ; 182 2449,96
DB 255T ; 183 2565,76
DB 255T ; 184 2692,91
DB 255T ; 185 2833,18
DB 255T ; 186 2988,75
DB 255T ; 187 3162,27
DB 255T ; 188 3357,10
DB 255T ; 189 3577,45
DB 255T ; 190 3828,73
DB 255T ; 191 4118,02
DB 255T ; 192 4454,69
DB 255T ; 193 4851,50
DB 255T ; 194 5326,27
DB 255T ; 195 5904,58
DB 255T ; 196 6624,61
DB 255T ; 197 7545,95
DB 255T ; 198 8767,04
DB 255T ; 199 10463,00
DB 255T ; 200 12978,41
DB 255T ; 201 17097,55
DB 255T ; 202 25074,61
DB 255T ; 203 47112,78
DB 255T ; 204 397266,82
DB 0T ; 205 -61540,88
DB 0T ; 206 -28506,94
DB 0T ; 207 -18526,20
DB 0T ; 208 -13707,97
DB 0T ; 209 -10869,20
DB 0T ; 210 -8997,49
DB 0T ; 211 -7670,25
DB 0T ; 212 -6679,81
DB 0T ; 213 -5912,17
DB 0T ; 214 -5299,57
DB 0T ; 215 -4799,19
DB 0T ; 216 -4382,64
DB 0T ; 217 -4030,36
DB 0T ; 218 -3728,43
DB 0T ; 219 -3466,67
DB 0T ; 220 -3237,48
DB 0T ; 221 -3035,04
DB 0T ; 222 -2854,85
DB 0T ; 223 -2693,35
DB 0T ; 224 -2547,71
DB 0T ; 225 -2415,63
DB 0T ; 226 -2295,23
DB 0T ; 227 -2184,97
DB 0T ; 228 -2083,55
DB 0T ; 229 -1989,88
DB 0T ; 230 -1903,06
DB 0T ; 231 -1822,28
DB 0T ; 232 -1746,89
DB 0T ; 233 -1676,29
DB 0T ; 234 -1609,98
DB 0T ; 235 -1547,51
DB 0T ; 236 -1488,50
DB 0T ; 237 -1432,59
DB 0T ; 238 -1379,48
DB 0T ; 239 -1328,88
DB 0T ; 240 -1280,54
DB 0T ; 241 -1234,22
DB 0T ; 242 -1189,71
DB 0T ; 243 -1146,80
DB 0T ; 244 -1105,29
DB 0T ; 245 -1064,98
DB 0T ; 246 -1025,68
DB 0T ; 247 -987,17
DB 0T ; 248 -949,23
DB 0T ; 249 -911,58
DB 0T ; 250 -873,88
DB 0T ; 251 -835,70
DB 0T ; 252 -796,37
DB 0T ; 253 -754,81
DB 0T ; 254 -708,84
DB 210T ; 255 Sensor Failure - use 170 degF as default

_________________
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2006, 19:09 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
hvilken pumpe tror i der levere mest af disse havde tængt mig at købe 2 i morgen skal være inline, er lidt på bar bund da jeg ikke ved hvilke biler der køre med "i tank pumpe".

det er godtnok billigt...............

Billede

_________________
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2006, 19:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
FALFA skrev:
extra sensor ja det kan godt være det bliver løsningen måske.
havner --- precis og da jeg logger en rigtig temp så var min første tanke jo at det måtte være sw.



Samme problem på visse 740Turbo (også en &%%#& PTC sensor)....
.

Hvilken type motorstyring er der tale om på denne 740 turbo :?:
Da der findes 2 typer tempfølere,
en til motronic, og en til L-jetronic, med setarat tændings computer.
Motronicen er en ganske konventionel temp sensor,
Men den sensor der sidder på Ljetronic, er t sensorer bygget sammen i en.
Dvs. ben 1 til tænding, og ben 2 til sprøjt, og stel fra huset.
så hvis man måler imellem de 2 ben i fri luft så giver det nok lidt underlige værdier.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2006, 20:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg personligt vilde aldrig købe noget der kan forårsage et motorhaveri fra ovennævnte forretning, selvom det er billigt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2006, 22:13 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
morten vj ....
tror du de laver dem i baglokalet.

_________________
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jun 2006, 00:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Saab kører med pumpen i tanken...
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jun 2006, 07:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
jeg har prøvet at købe bundpakninger og bremsebakker der til en ascona, det gør jeg aldrig igen, hvad nu hvis de har samme "høje" tollerence på de pumper der? skal lige siges at intet passede, og da først bakkerne var blevt modoficeret lidt så de passede bremsede de ad helvede til...

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jun 2006, 07:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
FALFA skrev:
morten vj ....
tror du de laver dem i baglokalet.


Ja jeg tror de bliver lavet i et baglokale, der ligger i KINA.
prisen på pumperne er under halvdelen af hvad en org. Bosch pumpe koster.
Et eller andet sted må de have sparet, da forskellen i produktions omkostninger umuligt kan være på 500 kr.

At købe for billigt, kan blive meget dyrere end at købe rigtigt første gang.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jun 2006, 17:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
FALFA skrev:
her er min term inc fil.
og har lige sammenlignet den med en std og så står det pludseligt klart for mig at de kun bruger denne tabel til nogle ting og ikke til andre .
min varm wisard virker hellerikke den korigere ihvertfali ikke noget men viser godtnok de orange felter med pil udfor som fløætter sig med tempen og det fungere kanon .

så hvis det ikke er en FEJL i softwaren så ved jeg sgu ikke hvad det er. Du nevner jo også at det ikke virker med volvo 740,
hvad faen skal man så med en lookuptabel hvis man kun bruger den nogle steder.
Nå men i morgen køber jeg nogle sensorer, hvad skal de være fra for at være mest "std".

ult


Præcist. Tabellen bruges ikke til ALT.

At det skulle være en softwarefejl at du som een af meget få har valgt at bruge et andet sensorprincip end gængs teknologi(i automotiv sammenhæng!) er IMO en noget aggresiv udlægning.

Jeg er ikke bekendt med nogen motorstyringstype der kan acceptere NTC sensorer, PTC sensorer, PT100,PT1000, LM35 sensorer, og for den sags skyld 5-10 forskellige slags termokoblere til at måle vand/luft temp med, men de har jo så også en software fejl... :idea:

Se i øjnene at du har været smart at vælge en LM35 sensor, men som du ikke kan få motorstyringen til at fungere optimalt med(uanset valg af styring!) og som kunne have været erstattet af en gemen std. sensor til under 200 alt incl.
Det er ikke MS der har en softwarefejl fordi du vælger en meget utraditionel løsning.

Som du skriver i din egen signatur:
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.
:wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team