Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Henrik nu er det jo ikke alle MS der er opbygget på samme måde som din.
Hvis MS kan laves sådan den ikke behøver div trikkerhjul og temperatur føler(min kører på alle standart følere), kunne det så tænkes det kunne lade sig gøre på denne her?
Dermed ikke sagt det kan lade sig gøre på lige denne her, du skriver bare hver gang der er nogen der spørger, at der skal div. ekstra følere til, og det er altså ikke altid rigtigt.Mange gange kan man køre på de orginale, incl. en ældre ford(europæisk)
Finn
Måske ikke, men da ADC delen er identisk med B&G´s prototype, første generation MS, 2.generation MS, MSII, og den fremtidige UMS, og iøvrigt matcher de originale sensorer der er beregnet til at måle temperatur, og beregnet til at levere signal til motorstyringer, og iøvrgt koster under 200dkr for en ny(brugt fra foræringspris og op!), og HVIS der er tale om en motor der har kørt med et elektrisk sprøjt, så HAR den allerede den sensor. Så det er vel ca. +99.95% af de MS der kører i verden der mht tempsensorindgangen er magen til min....
I min verden er det galmandsværk at begynde at koble sig på instrumentet til kabinen. Hvis nogen skulle føle sig inspireret til at gøre det, så HUSK at tjekke limits for sensoren, da de gamle sensorer der trækker et bimetalinstrument vil overbelaste ADC delen til tempsensoren på sigt. En sensor der fra ny var beregnet til at levere signal til motorstyringen vil være plugnplay i mange situationer, men der er meget ofte stor forskel på dem der leverer til instrumenteringen, så IMO er det hovedløs gerning at rode sig ud i, ISÆR hvis man som LionTamer skal spørge hvilke sensorer han skal bruge. Pointen er at HVIS man skal spørge, så kan man IKKE få det signal brugbart fra varmemåleren i instrumenteringen. Men når du nu flager op at han kan bruge varmemåleren så kan du vel levere opskriften, så LionTamer ikke spilder et par weekender på at få det til at fungere uden held.
Her i denne tråd skrev jeg sharpt en liste af nødvendige sensorer, og vi kan da gentage den for opfriskningen skyld:
Nødvendige ting til MS:
Ledningsnet(lav helst et nyt!)
Dette ud fra betragtningen om at et fusket ledningsnet ikke medfører andet end frustrationer, Finn, det har du selv set på nærmeste hold!
Triggerhjul på krumptappen(forskellige designs alt efter ønske til tænding)
Dette udfra den betragtning at ingen har støjproblemer på krumptappen, men nogen får det i kraft af støj fra gnistgabet i fordeleren når de bruger hallgiveren. Det er blot hard facts. Triggerhjul eliminerer denne fejlmulighed.
Sensor til krumptappen.
Denne fordi det så er muligt at levere et helt rent signal til styringen. Nul støj, og sharp trigning.
vandtemp(har du måske,nej, den til instrumentet i bilen kan ikke bruges)
Denne fordi ellers fungerer "chokerfunktionen" ikke. Så godt som alle biler har sådan een, og hvis denne monza har elektrisk sprøjt, så har den også. Ellers kan den da også undværes, men IMO en meget dårlig ide!
Lufttemp
Denne for at MS kan regne på luftdensiteten. Den har Monzaen stensikkert ikke.
TPS
Monzaen har nok en kontakt istedet. Den kan undlades, men IMO en særdeles dum ide.
O2 sensor, gerne WB feks LC-1
Nogle kører stadigt ind efter NB sensorer, men IMO spild af tid, og hamrende upræcist. Som tommefingerregel kan den anvendes til grovindkøring, og ikke så meget andet. Det vil jeg iøvrigt ikke diskutere videre i denne tråd.
manifold med elektriske dyser.(passende størrelse)
Uden dyser, nul bensin, nul sjov. Længere er den ikke.
Hvis med fordeler, så et 7pins bosch tændingsmodul(har du måske allerede)
Sidder formentligt allerede på monzaen, men eet eller andet skal trække spolen. MS kan gøre det, men IMO en dum ide at trække store stødstrømme og spændingspeaks ind til en 5voltsforsyning.
Hvis fordelerløst, så et 0 224 100 200 bosch modul og et sæt egnede dobbeltspoler. (husk at krumptapshjul skal understøtte wasted spark!)
Well, der er flere krav hvis der ingen fordeler er, intet nyt under solen.
Brændstofpumpe og trykregulator(har du måske allerede hvis bilen er født med sprøjt)
Ingen bensin, intet sjov, sådan er det bare.
Så når jeg nu hver gang skriver der skal ekstra følere til, hvilke snakker vi specifikt om? På Monzaen her, mangler manden en TPS(han har formentligt en kontakt nu). Ok, du vil nok køre uden, det ville jeg ikke.
Han mangler helt sikkert en lufttempsensor. Fint hvis du vil køre uden, det kan nemt lade sig gøre, men IMO en usædvanlig dum ide.
Så skal han trigge på eet eller andet. Han kan vælge at svejse fordeleren fast og aldrigt kunne bygge tilbage igen, og risikere støj, som tusindvis før ham har gjort, eller trigge fra krumptappen med to simple tænder, og bolte en sensor på, og aldrigt mere bekymre sig om signalkvalitet.
Hvis LionTamer er klar til at svejse fordeleren fast, klar til at håndtere evt støj fra gnistgabet mellem rotor og fordeler, klar til at undvære TPS sensoren, klar til at undvære indsugningslufttemperaturkorrektionen og kan leve med det, så er det da fint. Så har han ikke brugt en krone på sensorer, men IMO fået dels en længere proces ud af det, og et ringere resultat. Men han genbruger de sensorer han har.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!