Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:31

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 25 apr 2006, 20:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Ved du om betingelserne ikke er opfyldt på den monza.?
Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 apr 2006, 22:12 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Ved du om betingelserne ikke er opfyldt på den monza.?
Finn


Nej, ikke 100%, men den ligner nok de fleste andre gamle opeler(og øvrige europæriske biler), mon ikke.

Du kan jo forklare ham hvordan han skal tjekke det når man "bare lige kan hægte sig på instrumentet", men lok ham nu ikke til at brænde sin MS af !

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 apr 2006, 23:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Henrik nu er det jo ikke alle MS der er opbygget på samme måde som din.
Hvis MS kan laves sådan den ikke behøver div trikkerhjul og temperatur føler(min kører på alle standart følere), kunne det så tænkes det kunne lade sig gøre på denne her?
Dermed ikke sagt det kan lade sig gøre på lige denne her, du skriver bare hver gang der er nogen der spørger, at der skal div. ekstra følere til, og det er altså ikke altid rigtigt.Mange gange kan man køre på de orginale, incl. en ældre ford(europæisk)
Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2006, 09:44 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Det er super med noget respons herinde...Jeg er godt igang med at købe dele ind til den...

Håber ihvertfald at den bliver nem nok at rode med, så den gamle Opel Monza kan skære tænder igen...:D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2006, 17:59 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Henrik nu er det jo ikke alle MS der er opbygget på samme måde som din.
Hvis MS kan laves sådan den ikke behøver div trikkerhjul og temperatur føler(min kører på alle standart følere), kunne det så tænkes det kunne lade sig gøre på denne her?
Dermed ikke sagt det kan lade sig gøre på lige denne her, du skriver bare hver gang der er nogen der spørger, at der skal div. ekstra følere til, og det er altså ikke altid rigtigt.Mange gange kan man køre på de orginale, incl. en ældre ford(europæisk)
Finn


Måske ikke, men da ADC delen er identisk med B&G´s prototype, første generation MS, 2.generation MS, MSII, og den fremtidige UMS, og iøvrigt matcher de originale sensorer der er beregnet til at måle temperatur, og beregnet til at levere signal til motorstyringer, og iøvrgt koster under 200dkr for en ny(brugt fra foræringspris og op!), og HVIS der er tale om en motor der har kørt med et elektrisk sprøjt, så HAR den allerede den sensor. Så det er vel ca. +99.95% af de MS der kører i verden der mht tempsensorindgangen er magen til min.... :!:

I min verden er det galmandsværk at begynde at koble sig på instrumentet til kabinen. Hvis nogen skulle føle sig inspireret til at gøre det, så HUSK at tjekke limits for sensoren, da de gamle sensorer der trækker et bimetalinstrument vil overbelaste ADC delen til tempsensoren på sigt. En sensor der fra ny var beregnet til at levere signal til motorstyringen vil være plugnplay i mange situationer, men der er meget ofte stor forskel på dem der leverer til instrumenteringen, så IMO er det hovedløs gerning at rode sig ud i, ISÆR hvis man som LionTamer skal spørge hvilke sensorer han skal bruge. Pointen er at HVIS man skal spørge, så kan man IKKE få det signal brugbart fra varmemåleren i instrumenteringen. Men når du nu flager op at han kan bruge varmemåleren så kan du vel levere opskriften, så LionTamer ikke spilder et par weekender på at få det til at fungere uden held. :?:

Her i denne tråd skrev jeg sharpt en liste af nødvendige sensorer, og vi kan da gentage den for opfriskningen skyld:

Nødvendige ting til MS:

Ledningsnet(lav helst et nyt!)
Dette ud fra betragtningen om at et fusket ledningsnet ikke medfører andet end frustrationer, Finn, det har du selv set på nærmeste hold!

Triggerhjul på krumptappen(forskellige designs alt efter ønske til tænding)
Dette udfra den betragtning at ingen har støjproblemer på krumptappen, men nogen får det i kraft af støj fra gnistgabet i fordeleren når de bruger hallgiveren. Det er blot hard facts. Triggerhjul eliminerer denne fejlmulighed.

Sensor til krumptappen.
Denne fordi det så er muligt at levere et helt rent signal til styringen. Nul støj, og sharp trigning.

vandtemp(har du måske,nej, den til instrumentet i bilen kan ikke bruges)
Denne fordi ellers fungerer "chokerfunktionen" ikke. Så godt som alle biler har sådan een, og hvis denne monza har elektrisk sprøjt, så har den også. Ellers kan den da også undværes, men IMO en meget dårlig ide!

Lufttemp
Denne for at MS kan regne på luftdensiteten. Den har Monzaen stensikkert ikke.

TPS
Monzaen har nok en kontakt istedet. Den kan undlades, men IMO en særdeles dum ide.

O2 sensor, gerne WB feks LC-1
Nogle kører stadigt ind efter NB sensorer, men IMO spild af tid, og hamrende upræcist. Som tommefingerregel kan den anvendes til grovindkøring, og ikke så meget andet. Det vil jeg iøvrigt ikke diskutere videre i denne tråd.


manifold med elektriske dyser.(passende størrelse)
Uden dyser, nul bensin, nul sjov. Længere er den ikke.

Hvis med fordeler, så et 7pins bosch tændingsmodul(har du måske allerede)
Sidder formentligt allerede på monzaen, men eet eller andet skal trække spolen. MS kan gøre det, men IMO en dum ide at trække store stødstrømme og spændingspeaks ind til en 5voltsforsyning.


Hvis fordelerløst, så et 0 224 100 200 bosch modul og et sæt egnede dobbeltspoler. (husk at krumptapshjul skal understøtte wasted spark!)
Well, der er flere krav hvis der ingen fordeler er, intet nyt under solen.

Brændstofpumpe og trykregulator(har du måske allerede hvis bilen er født med sprøjt)
Ingen bensin, intet sjov, sådan er det bare.

Så når jeg nu hver gang skriver der skal ekstra følere til, hvilke snakker vi specifikt om? På Monzaen her, mangler manden en TPS(han har formentligt en kontakt nu). Ok, du vil nok køre uden, det ville jeg ikke.

Han mangler helt sikkert en lufttempsensor. Fint hvis du vil køre uden, det kan nemt lade sig gøre, men IMO en usædvanlig dum ide.

Så skal han trigge på eet eller andet. Han kan vælge at svejse fordeleren fast og aldrigt kunne bygge tilbage igen, og risikere støj, som tusindvis før ham har gjort, eller trigge fra krumptappen med to simple tænder, og bolte en sensor på, og aldrigt mere bekymre sig om signalkvalitet.

Hvis LionTamer er klar til at svejse fordeleren fast, klar til at håndtere evt støj fra gnistgabet mellem rotor og fordeler, klar til at undvære TPS sensoren, klar til at undvære indsugningslufttemperaturkorrektionen og kan leve med det, så er det da fint. Så har han ikke brugt en krone på sensorer, men IMO fået dels en længere proces ud af det, og et ringere resultat. Men han genbruger de sensorer han har.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2006, 19:33 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Det er da lige til at forstå... Super formuleret må jeg sige...

Men hvor finder jeg de forskellige sensorer der? Og hvad render sådan nogle op i?

Jeg vil ikke lave halve løsninger, så hellere finde nogle nye sensorer, og lave tingene ordentlig fra starten af...:)

Sådan et triggerhjul, er der noget tegning over sådan en? for så vil jeg få det lavet på den "lokale" cnc-maskine...

Evt en gut eller to, som yder noget assistance eller hjælpende hånd når det kniber lidt med egen kunnen? :lol:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2006, 19:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Men når du nu flager op at han kan bruge varmemåleren så kan du vel levere opskriften, så LionTamer ikke spilder et par weekender på at få det til at fungere uden held.
Klap lige hesten henrik, jeg sagde ikke noget om han helt sikkert kunne bruge den.
Hvem har snakket noget om at svejse i strømfordeler.Du snakker squ om noget du ikke ved noget om.

Ledningsnet(lav helst et nyt!) Har jeg NOGEN steder modargumenteret det.
Selvfølgelig skal han have Vand og luft temperatur følere.

Faktum er at hver gang du svare på noget, er det ud fra hvis de køber MS hos dig.
Og den mening har jeg squ lov til at have.
Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2006, 19:57 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Hvem har snakket noget om at svejse i strømfordeler.Du snakker squ om noget du ikke ved noget om.

Ledningsnet(lav helst et nyt!) Har jeg NOGEN steder modargumenteret det.
Selvfølgelig skal han have Vand og luft temperatur følere.

Faktum er at hver gang du svare på noget, er det ud fra hvis de køber MS hos dig.
Og den mening har jeg squ lov til at have.
Finn


Ok, Finn, måske jeg snakker om noget jeg ikke har forstand på, men jeg er da glad for at du er een af de få der mener det ;-)

Mandens fordeler har nok svingklodser, og hvis de ikke er spærret, så flytter du triggerpunktet, og viser dermed ikke sand vinkel, men jeg aner jo intet om hvad jeg snakker om....

Selvf. har du lov at have din mening(!) men det jeg svarer på gælder uanset hvor MS bliver købt(forudsat der er holdt ved det originale koncept naturligvist). Det gælder på den nye MSII, det gælder på begge originale MS, og naturligvist på min, men jeg beklager sgu meget hvis det lige præcist ikke gælder for det du har skruet i din starlet. :?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Senest rettet af HenrikGM 26 apr 2006, 20:10, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2006, 20:02 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
LionTamer skrev:
Det er da lige til at forstå... Super formuleret må jeg sige...

Men hvor finder jeg de forskellige sensorer der? Og hvad render sådan nogle op i?

Jeg vil ikke lave halve løsninger, så hellere finde nogle nye sensorer, og lave tingene ordentlig fra starten af...:)

Sådan et triggerhjul, er der noget tegning over sådan en? for så vil jeg få det lavet på den "lokale" cnc-maskine...

Evt en gut eller to, som yder noget assistance eller hjælpende hånd når det kniber lidt med egen kunnen? :lol:


Takker, det er da fint at nogen forstår det.

Find ud af hvad der sidder på motoren nu, tag evt nogle billeder, så skal jeg gerne hjælpe dig med om dine eksisterende sensorer HELT KONKRET kan bruges.

hvad angår triggerhjulet, så lad os lige se billeder først, så kan det være jeg kan finde en tegning af et egnet triggerhjul til dig.

Assistancen er nok ikke det store problem, blot du selv gør en indsats, så er der masser af folk der vil hjælpe.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2006, 20:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Nej åbenbart ikke alle strømfordeler du kender, når du tror der skal svejes i dem.Tager den lige på PM henrik, sorry lion.
Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team