Niklaskinn skrev:
hey jeg tar lige et par billeder i morgen af min fordeler og rotor.
nu har jeg læst hva i har skrevet og er blevet lidt nyskerig ang det Wasted spark hva er det?
jeg mener den bedste løsning er at fjerne mit tændningssystem helt og finde dis spolerne fra en V8 også bare dele signalet til de to på samme cylinder.
hva mener i er det bedste?
Wastet spark kan bedst oversættes som spildt gnist.
Dvs. 2 cylindre deler en tændspole. på en række 4 deler cyl 1&4 en spole og cyl 2&3 en spole.
Når en cylinder står til tænding sidst i kompressions takten så står dens tvilling sidst i udstødnings takten. da der skal bruges meget lidt energi for at få gnisten til at springe i udstødnings takten, så får cylinderen i kompressions takten næsten spolens fulde energi til at kunne lave en gnist.
Så derfor vil en doppelt spole der er beregnet til wastet spark ikke kunne bruges til 2 tændrør i samme cyl.
Da det er en spole med 2 tilslutninger til tændkabler.
Det bedste vil helt klart være en spole pr tændrør, men det vil så kræve 8 spoler med tilhørende tændings moduler. en meget dyr løsning.
nr 2 er at man bruger 4 tændspoler i wastet spark konfiguration.
Og den sidste er original systemet.
Hvis original systemet er i god stand, og man kan finde ud af hvordan det virker, så vilde jeg starte med at bruge det.
Ellers vilde jeg bruge wastet spark løsningen.
da coil on plug løsningen er som at skyde gråspruve med kanoner.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html