Havneren skrev:
Morten VJ skrev:
Der er flere måder at se problemet på.
Den første er hvorfor tilsætte mere benzin hvis jeg har maks effekt ved 12,5-1 i AFR.
Hvilket jeg også tidligere har stillet spørgsmåltegn ved.
Men jeg tror at jeg er blevet klogere senere hen.
Vi tilsætter brændstoffet for at gadere os imod en tvivsom kvalitet benzin, of hvis vi en dag skulle kunne komme ud for at køre Wot i en halv time.
Dette er kun for at øge sikkerheds marginen imod en smadret motor, og i sidste ende ved jeg godt hvad jeg vælger.
MVH
Morten
Ja... Jeg blev også klogere efter jeg læste den artikkel du linkede til den gang Morten (skide god artikkel!). Han lige snakket med Lqs om det her så sent som i dag faktisk. Jeg tror jeg vil ligge min nye motor omkring 11.8:1. Måske endda endnu federe - 11.6:1. Kan huske han i artiklen nævner 10,x:1 for at være på den sikre side - Det lyder til gængæld vildt syntes jeg.
V/h Chr
som jeg også har skrevet i et inlæg tidligere (hvor jeg også spørger til det her med afr forhold) så fik jeg rullet min bil ved rh efter jeg havde monteret turbo, da jeg så fik min lc-1 og fik den til at køre kunne jeg se at de havde justeret afr forholdet så det lå lige omkring 11,5 - 11,7:1 når den fik noget kniv, det undrede mig at den kørte så fed og det stillede jeg pørgsmål til herinde. Fik så en opfattelse af at det var meget fed den gik og har siden hænd selv kørt min motor ind så den kører nu kører 14,7:1 0p til 100 kpa fra 100 og op til 120 kpa 12,5:1 og fra 120 og op til 190 kpa 12,0:1. det lader til at jeg MÅSKE igen skal gi den en anelse mere oppe på toppen for at være på den sikre side. som morten er lidt inde på så har jeg aldrig endnu jeg kører fuld gas i en halv time og tvivler på at jeg nogensinde kommer til det og derfor skriver jeg MÅSKE.
hvis jeg havde en sugemotor bil ville jeg nok prøve at få den kørt ind så jeg lå omkring 14,7:1 i de områder hvor jeg kørte meget til dagligt til og fra arbejde osv,for at få lidt økonomi i det. og så ville jeg ikke ha de store betænkeligheder ved at ligge omkring 12,7:1 (så vidt jeg husker vil de fleste sugemotore typisk yde max efekt lige her omkring)når den skulle til at bestille noget.
tommy