Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 feb 2025, 07:16

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 25 feb 2006, 11:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Joker skrev:
Så bearbejdet motor med kompressor og vandindsprøjtning er ikke grund for andet end alm chipning på rullefelt?

Det kommer helt an på hvor afhænig resten af bilen er af den originale motorstyring. Hvis den er med canbus system, så kan man roligt regne med at der er min et par andre styreenheder der går i nødprogram, grundet manglende oplysninger fra motorstyringen.
Det er ikke bare lige. og det gælder begge veje.
Ny motor i gl bil, eller nyt styresystem i ny bil.
Et eftermarkeds styresystem har den fordel at det er utroligt fleksibelt.
Specielt hvis man senere bygger om.
Men det kan på ingen måde kommunikere med resten af bilen, Hvis vi taler en BMW 540.
ABS og gearkasse styring er vel de mest nærliggende.
Omvendt en nyere motorstyring i en ældre bil og motorstyringen mangler informationerne fra gearkassen, og ABS.
Og bliver meget ked af det, og her er en programmerbar den eneste riktige løsning.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2006, 16:04 
Vems kan imodsætning til megasquirt styre cop tænding, hvis du ønsker det, det sidder jo på bilen i forvejen. den kan desuden styre vandingsprøjtning, som du efterlyste, og boost på en turbobil. det skal dog være en turbo da den regulere ved at lukke luft uden om wastegate aktuatoren, men om man kan konvertere det til styring af en kompressor må blive din hovedpine :wink: . derudover er der nogen der arbejder med at få vems til at bruge CAN-bus.
Map signalet til vems bliver opdelt i 2048 samples imodsætning til MS'es 256.
Vems har 2 indgange for O2 wideband, jeg ved ikke hvor mange MS har, men da din er en V8'er er det vel interessant.
begge er diy systemer og ligner hinanden, der er dog mest support for MS herhjemme, samt MS er lidt billigere i indkøb. der er dog en herunder der er ved at samle sammen til et vems gruppekøb.

Gruppe køb:
http://www.vems.frac.dk/viewtopic.php?t=18

for yderoplysning om hvad vems kan:

http://megasquirtavr.sourceforge.net/manual/Basics.Intro.About.html


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2006, 17:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
my5cent skrev:
derudover er der nogen der arbejder med at få vems til at bruge CAN-bus.


Map signalet til vems bliver opdelt i 2048 samples imodsætning til MS'es 256.


]


CAN bus.....jo, det er sgu fint nok, men nu er canbus jo ikke nogen "standard". Bilfabrikkerne har nemligt været så snedige at deres canbus kører deres egen canbus standard, som endda vil være forskellig fra model til model, så medmindre nogen har tænkt sig at sætte sig ned og lave et canbus system til lige præcist denne bilmodel, så er manden ikke så vældigt godt hjulpet af den grund.(medmindre han selv kan, men udfra hans indlæg så kan han IKKE selv)

Hvad er fordelen i at opdele mapsignalet i 2048 i modsætning til 256??
Er det noget man bare gør, eller har man reelt brug for det, og i så fald, hvordan tager man MAP signalet i manifolden, HVIS man har et REELT behov for de 2048?? Jeg ser dit indlæg som om du drager en fordel frem i den 4x så store opløsning.

Hvis der er en fordel her, er der så også en fordel i at have en tommestok af træ, der er inddelt i 1/10 milimeter??

Blot stof til eftertanke. Fint nok med en helvedes præcision, men en tømrer sætter altså ikke vinduer i med 1/10mm nøjagtighed, og da en motors mapsignal typiskt hopper op til adskillige kpa, hvad pokker skal du så med en funktion der kan opdele det signal i 0,1kpa??
All show, no go, eller?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2006, 17:47 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
HenrikGM skrev:
my5cent skrev:
derudover er der nogen der arbejder med at få vems til at bruge CAN-bus.


Map signalet til vems bliver opdelt i 2048 samples imodsætning til MS'es 256.


]


CAN bus.....jo, det er sgu fint nok, men nu er canbus jo ikke nogen "standard". Bilfabrikkerne har nemligt været så snedige at deres canbus kører deres egen canbus standard, som endda vil være forskellig fra model til model, så medmindre nogen har tænkt sig at sætte sig ned og lave et canbus system til lige præcist denne bilmodel, så er manden ikke så vældigt godt hjulpet af den grund.(medmindre han selv kan, men udfra hans indlæg så kan han IKKE selv)

Hvad er fordelen i at opdele mapsignalet i 2048 i modsætning til 256??
Er det noget man bare gør, eller har man reelt brug for det, og i så fald, hvordan tager man MAP signalet i manifolden, HVIS man har et REELT behov for de 2048?? Jeg ser dit indlæg som om du drager en fordel frem i den 4x så store opløsning.

Hvis der er en fordel her, er der så også en fordel i at have en tommestok af træ, der er inddelt i 1/10 milimeter??

Blot stof til eftertanke. Fint nok med en helvedes præcision, men en tømrer sætter altså ikke vinduer i med 1/10mm nøjagtighed, og da en motors mapsignal typiskt hopper op til adskillige kpa, hvad pokker skal du så med en funktion der kan opdele det signal i 0,1kpa??
All show, no go, eller?


Henrik hvorfor er det lige, du ikke stadig køre med platiner og karburator?
Det virker som om, du er nået til et sted i udviklingen, hvor du er godt tilfreds og ikke kan forstå nogen vil mere.

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener dog at CAN-bus er en standard på lige fod med f.eks. Profi-bus og IHC-bus.
At så bilfabrikanterne vælger at sende noget forskeligt igennem bussen, er anden sag.
Her der lidt info omkring CANbus: http://www.interfacebus.com/Design_Connector_CAN.html#e


Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2006, 18:58 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
bemmer skrev:
[Henrik hvorfor er det lige, du ikke stadig køre med platiner og karburator?
Det virker som om, du er nået til et sted i udviklingen, hvor du er godt tilfreds og ikke kan forstå nogen vil mere.

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener dog at CAN-bus er en standard på lige fod med f.eks. Profi-bus og IHC-bus.
At så bilfabrikanterne vælger at sende noget forskeligt igennem bussen, er anden sag.
Her der lidt info omkring CANbus: http://www.interfacebus.com/Design_Connector_CAN.html#e


Bemmer


Jeg kører ikke med platinere og karburator fordi det ikke kan løse opgaven på tilfredsstillende vis. Derfor.

Well, nået et sted i udviklingen fordi jeg var tilfreds....arh, giv mig nu lidt credit....det er nok ikke derfor jeg har lavet wireless communikation mellem MS og laptop, nok ikke derfor jeg har 10kanals EGT/MAP loggergrej, og nok ikke derfor at jeg roder i så meget forskelligt som jeg gør. :(

Ja, de har en "standard" men en MEGET løs formuleret standard. Problemet er at folk tror de kan hægte en CANBUS kompatibel styreboks på en canbus styret gearkasse fra en ny bimmer, eller hvad vi nu vælger, og at den så kan styre den. Dette er LANGT fra sandheden.

Hvis jeg ikke har overset noget ret graverende, så vil den bruger der er i stand til selv at stille canbus kommunikation op, så han kan køre en gearkasse, eller en komplet instrumentering for den sags skyld, slet ikke spørge hvordan/hvorfor, men bare gøre det. Og han vil da SLET ikke spørge herinde.

Det er fint nok at vi udvikler og GØR TING FORDI VI KAN, men "almindelige" mennesker sætter altså ikke bare lige en canbus kommunikation op uden videre. Og da slet ikke når den aktuelle CANBUS kom. ikke er beskrevet i detaljer.

Derfor mener jeg det er at sætte folk blår i øjnene at vifte med fine ord som "man arbejder på at få CANBUS".

Det svarer til at sælge en ultra præcis tommestok til en tømrer, groft sagt. Fint nok den kan måle hundrededele millimeter, men hvad skal han med det?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2006, 19:01 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Hvad er støjforholdet på MAPsignalet der konverteres? kan det overhovedet berettige mere end 8bit (256step) opløsning? og som henrikGM nævner kan det bruges til noget med de relativ store pulsvariationer, der er på trykket i manifolden...

Canbus er en interface std. Dvs en beskrivelse af PHY og bitsekvens samt handshakes. Alt der foregår på lag over, dvs kommunikationsprotokoller er ikke underlagt canbus standarden og kan derfor ikke antages at være universel. Faktisk tror jeg roligt man kan regne med det stik modsatte.

Der skal være en gevinst for at det kan betale sig. Der er himmelvid forskel på, hvad der er en fordel produktionsteknisk for et kæmpe firma som f.eks en bilfabrik og hvilke fordele en hjemmefusker vil drage af samme teknik.

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2006, 19:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Bemmer.
der forskel på hvad vi reelt har behov for af præsision.
Og den præsision vi kan lave, med systemet.
Og det har intet med platiner, og karburatore at gøre.
Det er blot spildt processor kraft, der kunne udnyttes et endet sted.

Canbus systemet er kun interssant. Hvis det er ekstra kort man kan koble til styreenheden. eks koble en ekstra prosessor ind for at tage sig af mere underordnede funktioner.
Ala. hvad MS2 forsøger at gøre.
At tro man kan koble det på det originalt monterede canbus system. er utopi. Medmindre man har tilgang til fabrikskoden, og ved hvornår den enkelte kode skal sendes. en lille fejl i coden, og det indvirker på mange systemer.

Et lille eksempel.
Sensoren for ratudslag er defekt på en Range Rover.
Dette bevirker at 8 andre styreenheder går i nødprogram.
Og kommer med fejlmeddelser.
Hvor starter man lige henne for at finde fejlen. :?:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel: canbus
Indlæg: 06 mar 2006, 21:46 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2006, 17:53
Indlæg: 24
Det der bla. har været på tale var at buge bilens G sensor til at måle Hk/Kw med og få signalet overført med Canbus
Kunne det ikke være fedt at aflæse det som man kører og justere? effektiviteten i motoren HK jo det ville være fedt og så lad da de vems folk gøre det hvis de kan. Kunne jo være vi fik råd til en bil med Canbus ENGANG……..
Jeg hører mange gange hvad vi ikke har brug for??? Men er der nogen der kan se ti år frem i tiden og hvorfor bremse alle de dygtige unge mennesker der brænder eks. For Canbus. Vems er open source hvor alle kan deltage og hvor der hele tiden bliver udviklet noget nyt, nyt forbinder jeg med spænende, nyt var da VEMS introducerede intrigeret elektronisk wideband kontrol som de første.

Regards
Peter


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: canbus
Indlæg: 06 mar 2006, 22:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
peterjensen skrev:
Det der bla. har været på tale var at buge bilens G sensor til at måle Hk/Kw med og få signalet overført med Canbus
Kunne det ikke være fedt at aflæse det som man kører og justere? effektiviteten i motoren HK jo det ville være fedt og så lad da de vems folk gøre det hvis de kan. Kunne jo være vi fik råd til en bil med Canbus ENGANG……..
Jeg hører mange gange hvad vi ikke har brug for??? Men er der nogen der kan se ti år frem i tiden og hvorfor bremse alle de dygtige unge mennesker der brænder eks. For Canbus. Vems er open source hvor alle kan deltage og hvor der hele tiden bliver udviklet noget nyt, nyt forbinder jeg med spænende, nyt var da VEMS introducerede intrigeret elektronisk wideband kontrol som de første.

Regards
Peter


Ja nyt er spændende, men som regel også efterfulgt af småproblemer.
Om ti år så har vi ikke det problem, da forbrændings motoren som vi kender den, bliver umulig at modeficere for simple Amatører.
Det er mit bud.
Vi er faktisk der idag. et stand alone system på en moderne bil er umuligt, hvis man vil bibeholde andre elektronisk styrede funktioner.
Open source, og dyktige programmører. er ikke altid en god kombination.
Feks.Msns ekstra coden har nogle meget tvivlsomt nyttige indstillings muligheder vedrørende start.
Til gængæld går udviklingen uhyggelig stærkt med et opensource system.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2006, 22:14 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
xillur skrev:
Hvad er støjforholdet på MAPsignalet der konverteres? kan det overhovedet berettige mere end 8bit (256step) opløsning? og som henrikGM nævner kan det bruges til noget med de relativ store pulsvariationer, der er på trykket i manifolden...

Canbus er en interface std. Dvs en beskrivelse af PHY og bitsekvens samt handshakes. Alt der foregår på lag over, dvs kommunikationsprotokoller er ikke underlagt canbus standarden og kan derfor ikke antages at være universel. Faktisk tror jeg roligt man kan regne med det stik modsatte.

.



Tilsæt så en udefineret længde slange, et mapsignal taget et udefineret sted, og så er der een der finder på at indskyde et gammelt bensinfilter for at få pulserne ned. +2000 step opløsning på sådan et signal??
Det er decideret at skaffe en tommestok med en skydelæres præcision for at korte en lægte op med en sløv kædesav....

Det er fint at man gør det fordi man kan, men det er ikke noget plus på nogen måder.

Yeps, CANBUS er nemligt en jungle af dimensioner, og protokollerne er vidt forskellige, derfor vil den mand der KAN gøre det, ikke spørge om hvordan, og ikke herinde.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Senest rettet af HenrikGM 06 mar 2006, 22:34, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team