xillur skrev:
. Der er så org monteret en VR sensor som tilsyneladende er hadet?? Jeg har ikke personlige erfaringer med brugen af dem endnu, men syns det er påfaldende at de bliver brugt i så stor udstrækning, hvis de er så upålidelige.
Grunden til at den er forhadt er at der findes et veritabelt hav af versioner, der varierer fra hinanden rent elektrisk. Dvs kopierer du triggerdelen fra en BMW induktiv giver, så passer det kredsløb kun til den, og enkelte nært beslægtede. Feks passer den ikke sammen med en induktiv giver fra en volvo.
Derfor bliver det til et mareridt at lave noget universalt der passer 1000 forskellige sensorer. Lige HER dukker en hallgiver løsning op, da den er 100% universal, og utroligt nemt at trække et støjfrit signal ud af.
Bilfabrikkerne bruger induktionsgivere, men har også tid og kræfter til konstruere et kredsløb der vil trigge på deres std. sensor, som de jo sætter i millionsvis af biler, og induktionsgivere er _MEGET_ billige at producere, hvilket utvivlsomt ikke er uvæsentligt.
Den typiske MS bruger er aldeles ikke interesseret i at bruge 15-20 timer på at bikse et kredsløb sammen til en ukendt sensor, med varierende resultat. Det er samme diskussion om med trigger i fordeleren kontra støj: HVIS triggeren i fordeleren støjer, så er signalet ubrugeligt, og det kan man få lov at lege med i dagevis, og det ender ofte med at man alligevel ender på krumptappen. Ligeledes med en induktiv giver med ukendt karakteristik; Man kan slås med det signal i timevis, og løsningen med en hallgiver(eller digital sensor) vil altid stå klar på sidelinien og ER plug-n-play.
Som tiden er gået er der sa..... mange folk der har brændt hele weekender af på at forsøge at spare nogle få hundrede kroner ved at forsøge at bruge ukendte OEM stumper.
På volvomotoren(pallemotoren) tog det knapt 2timer at fikse en krumtapstrigger med en digital giver. Hvor lang tid ville det tage at adskille en fordeler ad, svejse den fast, samle den igen på motoren?
Jo, der er da en lille gevinst, MEN hvis signalet er noget hø, så har du typiskt brændt 14dage af inden du erkender det, og så skal du til den anden løsning alligevel.
Det er min mening. Jeg ved der er nogle få i DK der har fordelertrigger til at fungere, og jeg ved der er nogen der kører med oem induktivgiver, så det kan lade sig gøre. Man skal bare have tid nok, så er alting muligt.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!