Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 01:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg vil godt lige tilføje at der er en grund til at jeg har skrevet i overskriften at det er en akademisk diskussion. Det handlede alene om hvor upræcist det bliver med fordeleren og hvordan det giver sig udslag i praksis.
Der er ingen der ikke kan se det ultimative i at trigge på noget på krumbassen - det her var en ren og skær gang hjerneonani omkring hvordan det gik præcisionen og præcisionen alene.

Så ro på rødder ;-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Nu lige en bil som Wilderts VW er det jo ikke et spørgsmål om at svejse et KNALDERT tandhjul i fordeleren... Hvis han vil bruge hallgiveren som allerede sidder i fordeleren er det ren PLUG AND PLAY. Og MEGET nemt at justere ind bag efter ved bare at dreje på fordeleren. Endvidere har det jo den fordel at denne konstruktive ændring ikke kan ses -

Det var bare lig for at nævne de positive sider af det.

I øvrigt har det jo været godt nok til fabrikkerne i en LANG række år i alle mulige forskellige afskygninger. Jeg kører jo selv med det og har ingen skrubler, men jeg knepper jo heller ikke min motor for de sidste 2%... Jeg ligger på den vel sikre side i tænding.

Med en dårlig tændingspistol har jeg ikke kunnet se nogen flakken i tændingstidspunkt ved forskellige omdrejninger (I frigear selvf:)). Jeg vil mene at f.eks. 2 grader burde jeg i hvert fald kunne se.
Dette får mig til at tro at der nok ikke er ret meget... Tja - Måske nok ikke på nogen særlig god baggrund.

V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

Wildert skrev:
Jeg vil godt lige tilføje at der er en grund til at jeg har skrevet i overskriften at det er en akademisk diskussion. Det handlede alene om hvor upræcist det bliver med fordeleren og hvordan det giver sig udslag i praksis.
Der er ingen der ikke kan se det ultimative i at trigge på noget på krumbassen - det her var en ren og skær gang hjerneonani omkring hvordan det gik præcisionen og præcisionen alene.

Så ro på rødder ;-).

Nå ja... Men nu flere led i kæden nu større afvigelser - Jeg kan dog ikke se hvorfor den skulle stå og slå frem og tilbage. JEg kan se at der måske vil være en afvigelse alt efter om omdr er for opadgående eller for kraftig nedafgående. Men hvis den skal stå og slå skal det jo være fordi den "hopper" på tandhjulet og det har jeg ret svært ved at se, hvor den skulle.

Jeg vil mene at afvigelsen skal være nogen nunde konstandt mens omdr. er for opadgående.

V/h Christian

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Ja som sagt, var det en rent teoretisk diskussion om hvor stor betydningen var. Vi er som sagt slet ikke i tvivl om hvad den forkromede løsning er :)

Som havneren ganske rigtig nævner er visse biler ab fabrik udstyret med en eller anden form for giver i fordeleren(aux aksel baseret). Der kan man nemt bruge denne giver og dels slippe afsted med mindre arbejde, samt drage fordel af en org udseende installation. Jeg jagter heller ikke personligt de sidste 2procent, men evt kunder kunne jo være int i dem.. bland andet derfor jeg spør :wink:

mht til idéen om at bruge tiden på at installere et 12-1 knallerttandhjul, i f.eks en bmw vil jeg gi´ HenrikGM ret, Det virker som nonsense.
I det tilfælde, at jeg var forelsket i missingtooth og bare ikke kunne leve uden, ville det jo være nærliggende at benytte sig af det org monterede 60-2 hjul på krumbassen. Der er så org monteret en VR sensor som tilsyneladende er hadet?? Jeg har ikke personlige erfaringer med brugen af dem endnu, men syns det er påfaldende at de bliver brugt i så stor udstrækning, hvis de er så upålidelige.

Titel:
Moderator

xillur skrev:
. Der er så org monteret en VR sensor som tilsyneladende er hadet?? Jeg har ikke personlige erfaringer med brugen af dem endnu, men syns det er påfaldende at de bliver brugt i så stor udstrækning, hvis de er så upålidelige.

Grunden til at den er forhadt er at der findes et veritabelt hav af versioner, der varierer fra hinanden rent elektrisk. Dvs kopierer du triggerdelen fra en BMW induktiv giver, så passer det kredsløb kun til den, og enkelte nært beslægtede. Feks passer den ikke sammen med en induktiv giver fra en volvo.
Derfor bliver det til et mareridt at lave noget universalt der passer 1000 forskellige sensorer. Lige HER dukker en hallgiver løsning op, da den er 100% universal, og utroligt nemt at trække et støjfrit signal ud af.

Bilfabrikkerne bruger induktionsgivere, men har også tid og kræfter til konstruere et kredsløb der vil trigge på deres std. sensor, som de jo sætter i millionsvis af biler, og induktionsgivere er _MEGET_ billige at producere, hvilket utvivlsomt ikke er uvæsentligt.

Den typiske MS bruger er aldeles ikke interesseret i at bruge 15-20 timer på at bikse et kredsløb sammen til en ukendt sensor, med varierende resultat. Det er samme diskussion om med trigger i fordeleren kontra støj: HVIS triggeren i fordeleren støjer, så er signalet ubrugeligt, og det kan man få lov at lege med i dagevis, og det ender ofte med at man alligevel ender på krumptappen. Ligeledes med en induktiv giver med ukendt karakteristik; Man kan slås med det signal i timevis, og løsningen med en hallgiver(eller digital sensor) vil altid stå klar på sidelinien og ER plug-n-play.

Som tiden er gået er der sa..... mange folk der har brændt hele weekender af på at forsøge at spare nogle få hundrede kroner ved at forsøge at bruge ukendte OEM stumper.

På volvomotoren(pallemotoren) tog det knapt 2timer at fikse en krumtapstrigger med en digital giver. Hvor lang tid ville det tage at adskille en fordeler ad, svejse den fast, samle den igen på motoren?
Jo, der er da en lille gevinst, MEN hvis signalet er noget hø, så har du typiskt brændt 14dage af inden du erkender det, og så skal du til den anden løsning alligevel.

Det er min mening. Jeg ved der er nogle få i DK der har fordelertrigger til at fungere, og jeg ved der er nogen der kører med oem induktivgiver, så det kan lade sig gøre. Man skal bare have tid nok, så er alting muligt.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

HenrikGM: Fin forklaring som jeg egentlig ikke er uenig med dig i! På trods af det har jeg en overvældende trang til, at se om ikke jeg kan få 60-2 hjulet på bimmeren til at spille sammen med et MSnS og GM HEI 7pin, som jeg har nogle stykker liggende af :)

Lidt tankespind:

1. Kunne man kunne ikke erstatte (H)Indu-giveren med en såkaldt "digital" hall-sensor. Kan den ikke trigge stabilt på sådan et hjul 60-2?

2. Jeg skal med flovhed i stemmen (skriften) erkende, at jeg ikke har fulgt så meget med på www.msefi.com ang. 60-2 i de seneste måneder... Er der andre der har det eller måske nogen der har personlige erfaringer med stabiliteten af denne trigger metode i MS? Jeg kan huske at der var noget bugfixing der manglede sidst jeg tjekkede.

Titel:
Moderator

xillur skrev:
HenrikGM: Fin forklaring som jeg egentlig ikke er uenig med dig i! På trods af det har jeg en overvældende trang til, at se om ikke jeg kan få 60-2 hjulet på bimmeren til at spille sammen med et MSnS og GM HEI 7pin, som jeg har nogle stykker liggende af :)

Lidt tankespind:

1. Kunne man kunne ikke erstatte (H)Indu-giveren med en såkaldt "digital" hall-sensor. Kan den ikke trigge stabilt på sådan et hjul 60-2?

2. Jeg skal med flovhed i stemmen (skriften) erkende, at jeg ikke har fulgt så meget med på www.msefi.com ang. 60-2 i de seneste måneder... Er der andre der har det eller måske nogen der har personlige erfaringer med stabiliteten af denne trigger metode i MS? Jeg kan huske at der var noget bugfixing der manglede sidst jeg tjekkede.

Der findes sensorer der kan fikse det problem for dig for håndører ;-)

60-2 er fuldt funktionsdygtigt, men IMO følger der nogle ulemper med ved at gøre det.

60-2 hjulet er en mekanisk måde at lave præcision på, når nu BMWs styring ikke kunne klare det problem elektronisk. MS cpu er ret hurtig, og kan derfor holde en glimrende præcision v. blot 3tænder på en 6er, men jeg forstår godt du vil se om det kan lade sig gøre.
Nogen gange gør man jo noget FORDI MAN KAN, ikke fordi det er fornuftigt.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

"Nogen gange gør man jo noget FORDI MAN KAN, ikke fordi det er fornuftigt."

Uhhhhhhh... Guld...

Den sætning kan bruges rigtig mange steder :)

Titel:
Senior Medlem

HenrikGM skrev:
60-2 er fuldt funktionsdygtigt, men IMO følger der nogle ulemper med ved at gøre det.

hvilke ulemper? nogle kritiske?

Anyway, jeg har købt 2 hall sataner: http://www.sstsensing.com/199-1GT101DC.htm

Den kan nemt monteres i org beslag og så interfacer den nemt til MS.
og jeg har fundet en der har tegnet et tanddiagram på en M30B35: Billede

Så skal jeg bare finde ud af hvad der skal stå i "wheel decoder" dialogboksen. Det virker lidt forvirrende og rodet det, der står på ekstra hjemmesiden om "toothed wheels" :? men der er ikke andet for end at jeg må læse og teorisere :wink:

Titel:
Hej

Ved du om det 60-2 hjul er lavet som et "externt" hjul, der så skal sættes på, eller om de har lavet det i svingningsdæmperen på krumtappen?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time