Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 jul 2025, 23:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Hvis du bygger det selv så kan du nok ikke undvære det "testmodul". Kun hvis alt klapper i første hug kan du undvære det.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

HenrikGM skrev:
Hvis du bygger det selv så kan du nok ikke undvære det "testmodul". Kun hvis alt klapper i første hug kan du undvære det.

Ok, så er det bare med at få bestilt et byggesæt :D
Mange tak for jeres rigtigt gode svar, lækkert at høre fra folk der har haft fingerene i det :wink:

Titel:
Senior Medlem

hov sidste ?, hvad med det relæ board skal man bruge det ??

Mvh
Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
HenrikGM skrev:
piggyback er ikke altid lige vellykket. Før nævnte colt havde piggyback før MS.

Det er rigtigt, men pas på med at ikke generalisere. Jeg har erfaring med både MS og Piggybacks (konkret SMT6 fra Perfectpower) og kører pt. med SMT. Jeg startede med en SMT installation til at styre tænding og blanding på min gamle Uno Turbo, og havde i den konstellation 144hk og 220 nm. Da min luftmængdemåler integreret med indsprøjtningsboks (LMM) stod af valgte jeg at satse på MS og fik hjælp af Mad Rose som også skriver herinde ind i mellem. Installationen var smertefri og vi fik hurtigt startet bilen. Men trods nemheden i indkøringen af systemet synes jeg aldrig rigtigt jeg fik bilen til at køre ligeså godt som den gjorde med orig. indsprøjtningsanlæg og LMM. Dette trods utallige forsøg på at få kørbarheden tilbage, ligesom prof. trimmer (Kim Bonde) var med til at køre den ind kort inden jeg solgte bilen. (Endte på 138 heste og 198 nm med MS) Den kom til at køre "okay" vil nok være det rette ord, for den kom ikke rigtigt til live på samme måde som den gjorde med det oprindelige setup. Det var ligesom lidt af kørbarheden mellem gearskifte og ved dellast ikke var tilstede på samme måde. Bilen blev stjålet og kort efter solgt, så min erfaring med MS stopper her.

Min nuværende bil tillader ikke en MS installation (læs: det er besværligt af H til og vil kræve en masse af de resterende effekter i bilen heriblandt instrumentering) hvorfor jeg er gået tilbage til en SMT boks som tilskuds og blandingstyring i forbindelse med eftermonteret trykladning. De to ekstradyser sidder pt. desværre lige før gasspjæld, hvilket får omdrejningerne til at blive oppe kortvarigt når jeg slipper speederen, formentligt pga. brændstofrester ved spjældet. Det laver jeg dog om inden for et par uger, så jeg har en dyse siddende i hver indsugningsrør, altså en dyse ekstra pr. cylinder. På den måde vil jeg mene at tilskudssystemet som SMT boksene kan præstere at styre er lavet på den bedste måde, især hvis man som i mit tilfælde ikke kan sætte andre dyser i den orig. manifold uden at gå på kompromisser med en masse kørbarhed. Hvis man dog har en bil hvor den orig. motorstyring er stået af og skal erstatte den mener jeg MS er totalt oplagt at benytte, men hvis ens behov blot er optimering (optimering uden at opnå tændingsbanken selvfølgelig ;) ) af orig. motorstyring og evt. styring af tilskudsdyser så mener jeg MS er overkill at gå i krig med.

Jeg mener i øvrigt at hvis SMT systemet på Colt du skriver om var trimmet ind af en forhandler (du nævner SMT som det benyttede system) ville jeg da KLART kræve at få lavet det hele om så det virker eller få flået systemet af. Det andet er da åbenlyst en mangel i produktet..

Senest rettet af duckstar 28 jun 2005, 12:08, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
En af fiduserne med MS på en sugemotor er at man slipper for den åndsvage LMM som mange Bosch og Bosch-lignende systemer (som f.eks. Digifant) kører med. Det giver en helt anden speederrespons kan jeg hilse og sige - og lyden bliver forøvrigt også meget anderledes.
Jeg har ikke gjort andet på min Golf end at afmontere LMM'en og rykke luftfileret (stort RamAir skumfilter) op på den slange hvor LMM'en normalt sidder. Lyden er HELT anderledes - ved ca. 3000 rpm er der en gurglen af den anden verden :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Er det muligt for en der normalt fatter minus af motorstyrrnger at montere MS? Og er der nogen der ved om det vil være svært at montere på en Nissan Sunny N13 GTI?
Sørger styreboksen ik også for signal til feks. elruder og andet? Eller er det bare noget jeg har fået ind i hovedet?

I took an IQ test and the results were negative.

Titel:
Moderator

duckstardeluxe skrev:
[Jeg mener i øvrigt at hvis SMT systemet på Colt du skriver om var trimmet ind af en forhandler (du nævner SMT som det benyttede system) ville jeg da KLART kræve at få lavet det hele om så det virker eller få flået systemet af. Det andet er da åbenlyst en mangel i produktet..

Ja, enig. Manden prøvede det også af flere omgange, og blev bonget hver gang. Bilen lavede også fin topeffekt, men kørbarhed var mildt sagt noget lort.

Ja, det var et anerkendt værksted, som jeg normalt ikke forbinder med den slags fusk.Ialt blev der lagt små 4000dkr for justering, og resultatet var katastrofalt hver gang.

Ledningsføringen var iøvrigt efter fugleredeprincippet.

Dermed ikke sagt at den aktuelle tuner ikke laver noget godt arbejde i andre tilfælde, og ej heller sagt noget om at SMTen ikke er et brugbart produkt. Det er bare ikke sådan hver gang.

Ang. kørbarheden i MS, så er det meget sjældent jeg har hørt folk beklage sig her. Kritikken bunder tit i manglende indsats, og ofte er problemet at acc.enrich. er sat alt for fedt på "små" motorer, og for magert på store motorer.

Det er korrekt at der ofte er temmeligt meget hentet ved at skille sig af med luftmængdemåleren, ISÆR på turbo hvor der suges gennem en klapmåler.

Hvis man ikke fatter en bjælde af hvad der står på MSEFI.COM så skal man nok holde sig til at montere de tilbehørsdele der kan monteres med sugekop i forruden, og ikke så meget mere. MS er ikke en fupalarm ala blinkende lysdiode der blot kræver en plus og en stel. Der ER tale om et komplet motorstyringssystem, så det vil være smart om man kan lidt selv.
Man kan hvad man vil, hvis man vil det nok..... :wink:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jeg synes selv jeg er "okay" til at trimme motorstyringer og har nogenlunde teorien i orden, men mine erfaringer er ret konkrete hvorfor jeg mener de er respektive i den forstand. Jeg vil dog aldrig anbefale folk at holde sig væk for til de få kroner det koster at lave systemet er det ganske enkelt et lækkert produkt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time