Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 mar 2025, 20:26

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 14 jan 2008, 22:21 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2007, 11:14
Indlæg: 66
Da jeg er ved at skulle til at bygge mig et nyt plenumkammer vil jeg lige ha et par ting på plads, så jeg kan tage højde for dem under vejs...

Hvor skal jeg sætte min mapsensor til?
Skal den side i min trykkasse(plenum kammer) eller skal jeg bare ha den efter gasspjæld?

Hvad med lufttemp føleren? i mit plenum kammer på indgangsrøret, så luftstrømmen kommer forbi den?

_________________
King of wheelies:)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2008, 07:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Pga. heatsoake ville jeg placere temp. sensor i en komponent, der ikke har direkte metallisk forbindelse til motoren.

MAP vil "sidde rigtig fint i" Plenium.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2008, 18:33 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2007, 11:14
Indlæg: 66
Mit plenumkammer sidder ikke direkte i metalisk kontakt med motoren!
Der sidder slangestykker mellem plenum og spjældhuse, som iøvrigt sidder i gummi flanger...
Så den kommer sgu bare i plenum også så...
Men skal den sidde lige i luftstrømmen, eller så den ikke får direkte luftstrøm?

_________________
King of wheelies:)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2008, 19:03 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Trækker der varm luft op i dit plenumkammer når du holder på tanken med stoppet motor?

:coffee:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2008, 21:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
Trækker der varm luft op i dit plenumkammer når du holder på tanken med stoppet motor?

:coffee:


Det er vel ikke relavant. Det der er relavant, er hvor hurtigt plenumkammeret er nedkølet igen efter sådan et stop... Er det koldt efter nogle min. med normalt kørsel, evt. tomgang? Eller er det stadige varmt?

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2008, 21:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Tobisen skrev:
Mit plenumkammer sidder ikke direkte i metalisk kontakt med motoren!
Der sidder slangestykker mellem plenum og spjældhuse, som iøvrigt sidder i gummi flanger...
Så den kommer sgu bare i plenum også så...
Men skal den sidde lige i luftstrømmen, eller så den ikke får direkte luftstrøm?


Luftstrøm er ganske udemærket.

I dag ville jeg sætte min temp sensor i min IC eller i røret mod spjæld et sted hvor det normalt ikke vil blive varmet op af motoren ved stop.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2008, 21:53 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
klyfax skrev:
HenrikGM skrev:
Trækker der varm luft op i dit plenumkammer når du holder på tanken med stoppet motor?

:coffee:


Det er vel ikke relavant. Det der er relavant, er hvor hurtigt plenumkammeret er nedkølet igen efter sådan et stop... Er det koldt efter nogle min. med normalt kørsel, evt. tomgang? Eller er det stadige varmt?


Det er relevant nok.

Hvis lufttemp sidder s varmen fra motoren driver op omkring sensoren vil den vise alt for høj værdi, og det kan give vanskeligheder med at starte motoren. Om det er sensorelementet der er 40grader for varmt pga luft, eller om det er hele plenumkammeret er ligegyldigt hvis bilen ikke vil starte på baggrund af alt for varm sensor.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2008, 22:09 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2007, 11:14
Indlæg: 66
I har en pointe der!
Så må jeg prøve at få den sat i icén i stedet...
Der plejer sgu at være pænt lunt under tanken, hvor varmen stiger op fra motoren!

_________________
King of wheelies:)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2008, 22:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
Det er relevant nok.

Hvis lufttemp sidder s varmen fra motoren driver op omkring sensoren vil den vise alt for høj værdi, og det kan give vanskeligheder med at starte motoren. Om det er sensorelementet der er 40grader for varmt pga luft, eller om det er hele plenumkammeret er ligegyldigt hvis bilen ikke vil starte på baggrund af alt for varm sensor.


Kan godt se din pointe der, men min starter fint nok hvergang, og der sidder temp føler i en alu manifold, boltet direkte på motor. Måske manifoldens design gør at luften ik kommer der op?

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2008, 22:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Du kan godt designe dig ud af det, men det er sgu da nemmere at sætte den rigtigt fra starten, end montere den to gange.

Som med så meget andet kan man vælge at tage chancen og skrue den i der hvor akkuboremaskinen nemmest kan bore et hul, eller sætte den rigtigt. Det kan godt være det går at hoppe over laveste punkt på hegnet, men går det ikke, så er hegnet bare det højere næste gang.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team