Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:13

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2006, 16:38 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
[Beklager,

Betyder det så, at AFR vil svinge ± 0,3 i en 8x8 tabel ved lav last/dellast for samme eksempel?

Bemmer


Nej, Det har jeg ihvertfald aldrigt set.

Hvis jeg har haft et ønske om at køre AFR 15 i dellast, eller 14,7, så har det kunne rammes rigeligt præcist.(dog 12x12).

Kurveformen har jeg sjældent måtte flytte rundt på med 12x12, fordelt "pænt" efter fornemmelse. Kun voldsomt tunede eller dårligt byggede biler med Alpha-N har 12x12 været et problem på, men der er hele dellastsituationen alligevel noget fiktiv hvis det skal baseres alene på alpha-n. Sådanne konstruktioner skal enten have MAF, eller bygges ordentligt. Altså forsøger man at fikse en tåbelig konstruktion ved at tilføre flere punkter, som så tilfører en hulens masse ekstra timer til indkøring. Tit forsøger man at helbrede nogle kørbarhedsproblemer, skabt af uhensigsmæssig konstruktion. IMO ikke den mest snedige fremgangsmåde.


Henrik, hvad er rimeligt præcist?
Jeg forstår ikke helt, hvorfor dellast med Alpha-N er noget fiktivt.
Det setup jeg brugte kørte fantastisk, men var bare lidt tørstigt til at begynde med.
Efter en finjustering var det straks meget bedre, men jeg var ikke helt tilfreds.
Så flyttede jeg lidt rundt på inddelingen og brugte en del tid på at ramme AFR ensartet i hele lavt last området og var jeg under ± 0,015 tilsidst, men det tog tid.
IMO?

Bemmer


Ikke rimeligt præcist. jeg skrev RIGELIGT præcist.
Rimeligt præcist er en gummiudtalelse. Rigeligt præcist er at forstå som mere end rigeligt til at det kan mærkes, eller ses på en effektkurve, trods en meget bedre opløsning end den rulletest du leverede tidligere.

Så skriver du at du holder AFR ensartet på +/- 0,015.
Alle alarmklokker ringer her. Hvem har du fået til at måle dette, med hvilket instrument, og hvor er det grej kalibreret henne siden du kan måle med den præcision, og opstille en +/- tolerance der ligger langt langt under hvad købegrej kan håndtere??

Du skriver jo reelt at du er i stand til at holde en lambdaværdi på feks AFR 15, med max udsving opefter på AFR 15,015 og nedefter på AFR 14,985.

Min påstand er at det kan du ikke måle. Hverken med LM-1eren, eller med nogen anden WB sensor på markedet. Så jeg er da vældigt interesseret i hvordan du har målt disse værdier, og med hvilket grej.


Der ikke den store forskel i det omtalte, om det er acceptabelt eller mere end godt, men ret skal være ret.
Nu spørger jeg så lige igen, hvad er din tolerance på AFR i dellast?

Bemmer


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2006, 17:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
På Map baserede biler kan MS sagtens holde AFR i tilsvarende eller bedre tolerance end LM-1 kan vise, dvs 0,1AFR, +/-.

På Alpha-N baserede biler er det typisk meget mere tricky at få til at spille. Det skyldes at man ofte ryger i den situation at cruise, lavlast, og tomgang kan ligge ekstremt tæt på hinanden. Så lille forskel som 2-3% speedervinkel kan flytte motorens behov nedefter i AFR med 3-4AFR, og samme spot skal også håndtere motoren når man tøffer rundt i byen, og det giver selvsagt problemer. Dette problem kan IKKE løses med mere opløsning på tabellen, da det stadigt vil være samme punkt(punktgruppe) der er tale om.

Nu er der så den finte ved Alpha-N at det stort set aldrigt er brugt i produktionsbiler. Det er alene udviklet til race, og så længe man blot bruger bilen til race, SÅ kan man sagtens holde fine AFR værdier. Men at gøre en styringsform der er udviklet til race, til en kørbar ting når vi snakker fredags cruse i tæt trafik, det er på de fleste biler ikke særligt nemt. Det skal så siges at nogle motorer er langt mere velegnede til alpha-n end andre.

Det er ihvertfald et problem at trimme ind når bilen vil cruise fint med 50km/t,4.gear, 4%TPS/AFR14.4, og samtidigt vil lave nær max. acc. v. samme hastighed hvis TPS er 5%/AFR13.2,50km/t,4gear.
MAP i de to situationer kan være så forskellige som 45kpa i første situation, og 98kpa i 2.situation.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team