Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 apr 2025, 03:47

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Hej alle.

Jeg har fået lavet mig et DIS/Wasted Spark setup på min MegaSquirt, og det starter - men der er vist nogle ting der ikke er helt som de skal være.

Sammenligner jeg med fordeler-setuppet som kører med samme triggerhjul osv., så starter den væsentligt "tungere", så der må som minimum være noget der forskyder tændingen i starttidspunktet.
jeg tænker at det måske kan være dwell, men ville lige "spille bold".

Setup'et består af et Hella 2-kanals modul - jeg kan desværre ikke finde en krydsreference på det, men det har nummer 006 623-60.
Jeg er RIMELIGT sikker på at det svarer til Bosch's 0227 100 200 - hvis det er sandt, så burde det være uden dwell control.
Jeg baserer mit gæt på at jeg ikke har kunnet finde nogen Bosch 2-kanals moduler med smart dwell/dwell control - nogen der kan bekræfte dette?

Spolen er fra en Peugeot 106/406/ca. alt hvad PSA har lavet med 4 cylindre og DIS. Det er en Bosch spole model 0221 503 007.

Lige pt. kører jeg trigger return på tændingen, dwell control til i MS, med mere eller mindre standardværdier (tror jeg har sat 3.0 ms. på running).
Wheel decoderen er sat til følgende:

Trig pos A: 3
Trig return pos A: 8
Trig pos B: 21
Trig return pos B: 26.

Jeg er noget i tvivl om hvorvidt det er min trigger return indstilling/return pos giver mig en eller anden hovedpine ifm. med start, eller om jeg burde køre spark output inverted.
Grunden til at jeg forledes til at tro at inverted kunne være relevant, er måden som der forbindes til tændingsmodulet på - det skal f.eks. ikke bruge en +12V, hvilket jeg ikke helt forstår (men det virker).

Så spørgsmålene er som følger:

1. Er det rimeligt at antage/korrekt at mit modul er uden dwell control da der ikke findes 2-kanals Bbosch-moduler med dwell?
2. Skal jeg bruge output inverted?
3. Hvad ville være gode dwell settings? Eller hvordan finder jeg ud af det? (jeg har læst noget med at scope det - jeg har et rigtigt oscilloscop men er endnu ret n00b med det :)).
4. Er der noget jeg kan/bør rette ift. trigger return, eller trigger return positionerne?

Andet?

På forhånd tak.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Nåh, så lidt input fra hvad jeg efterhånden selv har fået fundet frem til.

Jeg har ingen sådan endelig afgørelse på om mit modul er uden smart dwell - men jeg føler mig ret overbevist om det. Jeg er fortsat ikke stødt på at der skulle være fler-kanals-moduler med smart dwell, så jeg går efter MS-styring. Den skulle også være bedre synes jeg at forstå, da den netop kan tilpasses pr. spole.

Output inverted skulle ikke være nødvendig. Forvirring opstår fordi teksten i MSExtra-manualen kan læses som at så snart man bruger noget med wheel decoder, så skal man bruge spark output inverted. Hvad de mangler at skrive er at det skal man hvis man driver spolen med en VB921 eller anden igniter, tilsluttet på den måde man anbefaler VB921 tilsluttet på.
Der er i sig selv ikke noget specielt i VB921'eren - den opfører sig akkurat lige som Bosch-modulet med at lægge til stel. Finten er at den måde man tilslutter VB921 på ifølge manualen, i sig selv inverter.
I princippet kunne jeg godt tilslutte og trigge mit Bosch-modul på samme måde som en VB921'er, og så skulle jeg køre inverted. Eller jeg kunne drive Bosch-modulet med en VB921'er - så skulle jeg også køre inverted.

Men BEGGE mine outputs er lavet som den foreslåede måde at drive et single channel Bosch-modul på - og det kræver IKKE inverted i sagens natur.
Lige præcis den konfiguration jeg har, er lavet for år tilbage hvor jeg forberedte min box for DIS-tænding, men er ikke længere beskrevet i MSExtra-dokumentationen nogen som helst steder - derfor forvirringen...

Rent teknisk er mine outputs lavet med LED driveren og en pull-up - men den kunne faktisk også laves med en pull-down sammen med LED-driveren, og så ville jeg faktisk igen skulle bruge inverted :-).

Jaja - det skulle ikke være nemt - men jeg er blevet klogere. Går alt galt så lav det som det er anbefalet i manualen - jeg har bare haft min box så længe at jeg er blevet overhalet af "best practices" uden at vide det :-).

Mht. Dwell settings har jeg haft kontakt med lidt forskellige folk. Canems tilbyder præcis den spole som universal til deres ECU - de anbefaler 3.8ms running. Har talt med andre der har kørt med en nogenlunde lignende Ford spole, og har oplevet at skulle ned omkring 2.5-3.0 ms for at holde Ford-spolen i live, og ikke mindst holde ledningerne fra at smelte af VB921'erne.
I mit tilfælde kører jeg jo netop med Bosch-modulet, og jeg antager (naivt måske) at det kan holde til lidt mere, hvorfor jeg i princippet burde kunne køre med 3.5-3.8 ms. På den anden side har jeg ikke noget trykladning, så det mere gnist jeg får ud af 3.5-3.8 ms er måske mindre vigtigt.
Mht. at skope-værdierne, så står der noget fint på extraefi.co.uk.

Mht. trigger return, dwell, trigger angle osv., så kan jeg læse mig til at jeg nok skal have fintunet først og fremmest min trigger angle på hjulet. Hjulet er monteret "by hand", og der kan sagtens være et par grader eller fem ift. de 60 grader der var målet, da jeg ikke har haft mulighed for præcist at validere hvornår sensoren triggede, etc.
Så jeg skal have sat den på fast 10 grader, frem med tændingspistolen, og så verificere trigger angle.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time