Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 apr 2025, 03:49

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 17 sep 2011, 17:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Halløjsa.

Jeg er ved at overveje at skulle smide en eller anden form for luftstyring/tomgangsmotor på min VW 1.8 16V-kværn (efter at have undværet i 6 år eller hvor meget det nu er :-)).

Valget står mellem den gammeldags tilskudsventil der fungerer med en bimetalfjeder, og altså er blandet helt udenom motorstyringen, eller den originale tomgangsmotor fra kværnen - en 3-ledningers Bosch.

Umiddelbart ville jeg helst have den originale på, da jeg så forestiller mig at kunne køre med aktiv tomgangsstyring - men så sad jeg og læste på MSnS-Extra manualen, og her står at aktiv styring er for 2-ledningers solenoider.
3-ledningers kan bruges til "warm-up-mode", som i bund og grund er en gradueret udgave af den oprindelige styring der åbner for ekstra luft når motoren er kold.

Og her knækker min film lidt - for hvis man kan køre med warm-up-mode med 3-ledningers - hvorfor kan man så ikke også køre aktivt mode med en 3-ledningers? I begge tilfælde bruger man da noget PWM som jeg har forstået det.

Er det en lidt dårlig formulering af manualen, eller?

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2011, 17:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
I en med en spole sidder der en fjeder der lukker stemplet.
I en med t spoler er der en åbne og en lukke spole, det nemmeste er at bruge en passende modstand til lukke spolen, og bruge den som en med en spole.
Eller lave en kreds der inverterer pwm signalet.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2011, 21:47 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Modstandstriket er ved at være lidt oldschool...

Brug to transistorer, og switch den på både åbne og lukke spolen med PWM fra Fidle udgangen.

Mere elegant end formodstanden.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2011, 22:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Modstandstriket er ved at være lidt oldschool...

Brug to transistorer, og switch den på både åbne og lukke spolen med PWM fra Fidle udgangen.

Mere elegant end formodstanden.


Den er jeg nok nødt til at få forklaret lidt nærmere mht. forbindelser - ellers bliver det med modstanden :-).

Jeg kunne i øvrigt se under hardware-delen at der var masser af info om Bosch 3-wire - inkl. at den sagtens kører under closed loop osv.

Så med mindre at det primære problem er "eleganthed", så tænker jeg at "tried, true and very well documented" falder mig mere interessant.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2011, 07:53 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jeg kan prøve at se om jeg kan finde et diagram et sted hvis du vil prøve det. Det er ikke raketvidenskab.

Det virker på den måde at du sender din pwm firkant ind på indgangen, og så deler den den negative og den positive del op på hver sin udgang. En slag H-bro.

Så når den er negativ er det udgang A der trækker, og når den er positiv er det udgangB der trækker. Så ånber og lukker ventilen med størst mulige kraft(bedst kontrolleret)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2011, 08:00 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
primær problem er at lukkekraften varierer ifht hvor ventilen er. Dvs du skal kompensere for det i settings, aka kan være en "sjov" oplevelse, især hvis man har god tid. :twisted:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2011, 15:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Her er et diagram.
http://www.glensgarage.com/3wire/Idle-C ... ematic.pdf
Ganske simpelt faktisk :)

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2011, 18:28 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Indlæg: 450
Geografisk sted: Sønderjylland
Her som et kit :) http://www.glensgarage.com/catalog/wire ... -p-79.html Har brugt det og det virkede fint efter man havde leget lidt med det :)

_________________
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team