Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 23:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 jun 2011, 14:16 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Hej.

Efter mange år hvor webere og platiner egentlig har dækket mit behov er jeg blevet enig med mig selv i at træde ind i det 21. århundrede og prøve noget af alt det nymodens ;)

Ej, det det drejer sig om er at jeg skal have bygget en Opel motor en X20XE Ecotec om til at køre med dobb webere til at starte med og forhåbentligt spjældhuse senere.

I den forbindelse har jeg valgt EDIS tændingssystemet fra Ford da det er super nemt at konvertere om til , tja næsten hvilken som helst motor og er det til at have med at gøre vil jeg have det på min VW Derby også.

Men EDIS skal bruge en ECU af en slags, og så vidt jeg kan se kan Megajolt og Megasquirt lige præcis klare den del.

Megasquirt er jeg mest interesseret i da det er temmelig billigt, kan fås fra 700 kr hvis man gider lodde det sammen selv (og det gider jeg selvf da jeg har arbejdet rigtig meget med printkort og lodning).

Mit spørgsmål er så, er sådan et Megasquirt til at få til at køre selv, eller skal man have nogen til at programmere det? I første omgang skal det jo bare styre tændingen, og den er jo ikke specielt avanceret?

Håber der er nogen der har rodet med EDIS der kan hjælpe mig lidt i den rigtige retning :)

_________________
Mvh
Ruben


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2011, 05:35 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
Der er et afsnit om det i manualen..
Du skal huske en form for trigger kreidler tandhjul er meget brugt. http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... findedisEu

_________________
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2011, 16:46 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvis bensinindsprøjtningen koster 10timer at få til at køre, så regn med at tændingen er 10x så kompliceret at få til at virke som udgangspunkt.

Min erfaring siger ikke at tænding er nogen let ting, tværtimod at det netop er på tændingsdelen at 95% af alle motorstyringsinstallationer at projektet knækker halsen.

EDIS kan køre din tænding fast på 10grader uden signal fra MS, så sådanset er det idiotsikkert, bortset fra den ikke kommer til at lave ydelse før du får MS til at styre det.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jun 2011, 10:10 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Okay det ser sgu lidt for bøvlet ud med MS, så vidt jeg kan se er MS slet ikke lavet til at køre EDIS og det er derfor man skal udføre lusninger, fjerne komponenter og tilføje nye indtil det virker. Og så er jeg ikke helt sikker på om jeg forstår det korrekt, men jeg forstår det som om at MS ikke både kan styre EFI + Edis ?

Anyways, har fundet et produkt der hedder MegaJolt der er direkte beregnet og produceret alene til at styre Edis tænding, og kun det! Koster 1400.- bobs ca i UK så fragt er også billigere, men tænker at alt det bøvl med MS dårligt kan svare sig for 700 kroner...?

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jun 2011, 00:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
MS er som udgangspunkt ikke lavet til andet end at køre efi, men når det er sagt er det da meget små modifikationer der skal til før det kan køre... Men hvorfor så hook'ed på det skal være Edis? Der er jo andre muligheder derude også, hvor MS måske endnu lettere kan komme til at styre showet...
/Daniel

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jun 2011, 10:49 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 21:51
Indlæg: 66
@r-uldal: Hvor kan du få MS til 700,- kr.? ...så vil jeg da gerne købe en stak for det er da langt under halv pris for selv den billigste model!

@Saab-Daniel: MS er da ikke kun lavet til benzin! Det styrer da både tænding og benzin lige ud af boksen. Det skal først modificeres hvis man vil lave mere advanceret tænding som COP osv, men som du helt rigtigt skriver er det meget små ændringer der skal til og absolut overkommeligt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jun 2011, 14:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Ja, det er rigtigt, du kan bruge F-idle funktionen direkte, men tit skal der lige en pull-up modstand på inputtet fra en evt. hall-sensor.
Jeg benytter mig af LED17 i stedet for, meget simpel mod der beholder F-idle funktionen som jeg finder rart i forbindelse med fremtidige modifikationer.
Men yep, det er alle meget enkle modifikationer :-)
/Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team