Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 dec 2008, 19:52 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 17 maj 2007, 21:14
Indlæg: 38
Hej. Jeg har fået monteret 42mm jenvey spjældhuse samt en omex 600 styring på vores 106 GTI. Jeg synes der er lidt problemer med det, da den er svær at starte når den er helt kold. Den skal bruge alt imellem 4-7 forsøg før den starter, og så lige holdes på gassen det første min. før den går tomgang. Når den skal startes varm, er der ingen problemer. Der er også lagt noget fuel cut ind har jeg fået at vide, noget med at man så kunne spare lidt på benzinen. Når motoren er varm og køre tomgang (1200 omdr.) kan jeg ikke give motoren feks. 2000 omdr. og så holde den stabilt der. Hvis jeg prøver på det, står den bare og køre op og ned mellem de 2000 omdr. og tomgang. Jeg skal over 3000 omdr. før at man kan holde et stabilt omdrejningstal hvor den ikke står og køre op og ned, hvis i forstår. Ved kold motor er der ingenting. Det er på grund af det fuel cut der er lagt ind i mappet, er jeg blevet fortalt. Nogen der kan hjælpe mig lidt med nogle forslag her? Det er monteret ved Bruno Hansen og de har været flinke til at hjælpe, men føler stadigvæk ikke at det spiller helt 100% som vores gamle 306 2,3l som også kørte med spjæld, dog lavet ved agergaard med efi.

Mikael


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2008, 20:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
mikael pug 207 GT skrev:
Hej. Jeg har fået monteret 42mm jenvey spjældhuse samt en omex 600 styring på vores 106 GTI. Jeg synes der er lidt problemer med det, da den er svær at starte når den er helt kold. Den skal bruge alt imellem 4-7 forsøg før den starter, og så lige holdes på gassen det første min. før den går tomgang. Når den skal startes varm, er der ingen problemer. Der er også lagt noget fuel cut ind har jeg fået at vide, noget med at man så kunne spare lidt på benzinen. Når motoren er varm og køre tomgang (1200 omdr.) kan jeg ikke give motoren feks. 2000 omdr. og så holde den stabilt der. Hvis jeg prøver på det, står den bare og køre op og ned mellem de 2000 omdr. og tomgang. Jeg skal over 3000 omdr. før at man kan holde et stabilt omdrejningstal hvor den ikke står og køre op og ned, hvis i forstår. Ved kold motor er der ingenting. Det er på grund af det fuel cut der er lagt ind i mappet, er jeg blevet fortalt. Nogen der kan hjælpe mig lidt med nogle forslag her? Det er monteret ved Bruno Hansen og de har været flinke til at hjælpe, men føler stadigvæk ikke at det spiller helt 100% som vores gamle 306 2,3l som også kørte med spjæld, dog lavet ved agergaard med efi.

Mikael


1) Ved koldstart lyder det som om dine koldstarts parametre ikke er kørt rigtigt ind .. eller prøver du at starte den med gassen trådt helt i bund ?? jeg mener at huske at den har "Flood-Clear" dvs at hvis man har fået oversvømmet motoren med benzin så kan man holde gassen i bund mens man tørner starteren og få tømt motoren (aka hvis den har "flood-clear" og gassen er i bund når du tørner så får den ingen benzin)

2) Ja der er noget der hedder "deacceleration fuel cut off" og der sættes nogle parametre for hvornår det skal være aktivt .. hvis du er utilfreds med dem så prøv at smide en bærbar på den og ændre lidt i dem .. det er blandt andet gasspjældsvinkel og motor omdrejninger ... og jeg tror også den bruger map (load) hvis du har en mapsensor monteret ..
Har du meget skrappe knaster i den ?? (så den står ret ujævnt ved tomgang)

3) det med at din motor ikke kan holdes på 1200 omdrejninger kan også være på grund af tomgangsreguleringen ... hvis du køre med spark-cut tomgangs regulering (altså ingen tomgangsmotor eller spjæld e.t.c.) kan det godt opføre sig som du beskriver


Hvad bruger du bilen til ? hvis det er dagligt så kan det da godt være at det er interessant med "deacceleration fuel cut off" men du kan jo nøjes med at sætte det til at være aktivt over eg. 3000 rpm


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2008, 00:38 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 17 maj 2007, 21:14
Indlæg: 38
ae86 skrev:
mikael pug 207 GT skrev:
Hej. Jeg har fået monteret 42mm jenvey spjældhuse samt en omex 600 styring på vores 106 GTI. Jeg synes der er lidt problemer med det, da den er svær at starte når den er helt kold. Den skal bruge alt imellem 4-7 forsøg før den starter, og så lige holdes på gassen det første min. før den går tomgang. Når den skal startes varm, er der ingen problemer. Der er også lagt noget fuel cut ind har jeg fået at vide, noget med at man så kunne spare lidt på benzinen. Når motoren er varm og køre tomgang (1200 omdr.) kan jeg ikke give motoren feks. 2000 omdr. og så holde den stabilt der. Hvis jeg prøver på det, står den bare og køre op og ned mellem de 2000 omdr. og tomgang. Jeg skal over 3000 omdr. før at man kan holde et stabilt omdrejningstal hvor den ikke står og køre op og ned, hvis i forstår. Ved kold motor er der ingenting. Det er på grund af det fuel cut der er lagt ind i mappet, er jeg blevet fortalt. Nogen der kan hjælpe mig lidt med nogle forslag her? Det er monteret ved Bruno Hansen og de har været flinke til at hjælpe, men føler stadigvæk ikke at det spiller helt 100% som vores gamle 306 2,3l som også kørte med spjæld, dog lavet ved agergaard med efi.

Mikael


1) Ved koldstart lyder det som om dine koldstarts parametre ikke er kørt rigtigt ind .. eller prøver du at starte den med gassen trådt helt i bund ?? jeg mener at huske at den har "Flood-Clear" dvs at hvis man har fået oversvømmet motoren med benzin så kan man holde gassen i bund mens man tørner starteren og få tømt motoren (aka hvis den har "flood-clear" og gassen er i bund når du tørner så får den ingen benzin)

2) Ja der er noget der hedder "deacceleration fuel cut off" og der sættes nogle parametre for hvornår det skal være aktivt .. hvis du er utilfreds med dem så prøv at smide en bærbar på den og ændre lidt i dem .. det er blandt andet gasspjældsvinkel og motor omdrejninger ... og jeg tror også den bruger map (load) hvis du har en mapsensor monteret ..
Har du meget skrappe knaster i den ?? (så den står ret ujævnt ved tomgang)

3) det med at din motor ikke kan holdes på 1200 omdrejninger kan også være på grund af tomgangsreguleringen ... hvis du køre med spark-cut tomgangs regulering (altså ingen tomgangsmotor eller spjæld e.t.c.) kan det godt opføre sig som du beskriver


Hvad bruger du bilen til ? hvis det er dagligt så kan det da godt være at det er interessant med "deacceleration fuel cut off" men du kan jo nøjes med at sætte det til at være aktivt over eg. 3000 rpm


Hej, og tak for dit svar. Bilen bliver kun brugt for sjov fra forår til efterår.
Jeg har ikke selv styr på indkøring, og har heller ikke nogen mulighed for selv at gå ind og kigge på det, så er 100% afhængig af en der har styr på det. Knasterne er ikke så vilde, topper lidt over 7000 omdr. Og den køre ikke med mapsensor, kun på spjældvinkel. Jeg kommer selv fra lolland. og det er lidt dyrt med færge hver gang der skal prøves/rettes noget i boksen, så hvem på sjælland køre omex bokse ind, og som kan sit kram?
Bilen køre forøvrigt fint nok når man bare køre afsted, og trækker også helt rent med gassen i bund. Men køre man i kø, eller efter en traktor, skal den have et gear lavere end man ellers ville vælge så ikke den hugger. Og så ville jeg gerne have den til at starte første gang ved kold motor.

Mikael


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2008, 04:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Så du køre Alpha-n .. det kan godt være lidt mere tricky at justere end Speed-dencity men ofte nødvendigt på en motor med spjældhuse og skrappe knaster..

Jeg vil anbefale dig at du selv læser lidt om hvad din styring kan og henter Omex Map software og manual (Map1000 .. Map2000 & MaP3000) det har lige været oppe og vende så brug søge funktionen herinde..

Til og starte med kan du hente configurationen fra din styrebox over på din komputer og pille boxen fra igen så du ikke får ændret ved noget.. og så kikke lidt på hvordan de forskellige parametre er sat op

De små ændringer du skal lave ved fx. om deacceleration fuel cut-off skal være tændt eller slukket .. eller flytte rpm for hvornår det skal være aktivt er ikke særligt svært og ofte er det rarer for dig selv at du lige kan gå ind og ændre i det hvis du efter en tid lige synes at fuel cut skal hæves eller sænkes et par 100 rpm

Derudover er Koldstart ret svært og fin indstille da motoren jo skal nå at blive kold imellem man har ændret lidt i parametrene og uden tilgang til et af bilfabrikanternes køleanlæg til at lave koldstartsmap fra eg. -30 grader til +10 så er det noget man selv må gå og finpudse over tid .. hvis du eg. har en laptop med MAP 1-2-3000 installeret og bruger din bil til at køre på arbejde i så kan du hver morgen få mulighed for en min 2-3 forsøg før motor temperaturen er blevet for høj (så den går ud af koldstarts fasen) .. når det er sagt så syntes jeg at de guestimates vi lavede på vores koldstarts map til AE86'eren da den kørte som NA med en Omex500 var ret anvendelige.. der skulle næsten ikke tørnes før den sprang i gang .. men jeg tror aldrig vi nåde at teste den i koldt vejr så det kan godt være den har været håbløs


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team