ae86 skrev:
HenrikGM skrev:
Nu skal dette jo ikke blive en MS vs vems tråd, men du kan altså sagtens købe en MS med 6cyl COP, EGT, Antispin, OG powerflyback onboard.... helt uden fuglereder......plus en masse mere.
Sådanne en vil jeg gerne se ..
Det var heller ikke mening at det skulle blive en Ms Vs Vems .. jeg mener bare at hvis man ville hoppe i i den dybe ende så var det noget nemmere med en Vems der næsten er klar (hvis man kan komme over den noget kryptiske wiki..
) og når vi snammer om en max moddet Ms styring så er prisen meget tæt på den samme som en Vems
HenrikGM skrev:
Men for at komme tilbage til tråden; har mandens motor ikke en fabriksmonteret strømfordeler?(hvis ja, hvorfor så snakken om fancy aftermarket skrammel af ukendt herkomst?)
Hvad mener du med
"fancy aftermarket skrammel af ukendt herkomst" Er det Vems boksen eller MSD du snakker om ??
Netop fordi jeg går udfra at manden har fabriks monteret strømfordeler gav jeg ham den mulighed der hedder MSD 6al+blaster coil .. da noget ligende MSD ser ud som om det næsten er standard udstyr når folk begynder at pille ved deres amerikanere V8'ere .. jeg ved godt der er mange andre fabrikanter end MSD (eg. jacobs e.t.c ) men MSD var det der lige sprang ind på lystavlen ... desuden så er her snakke om et turbo projekt og netop derfor er det da interessant med et tændings system upgrade og med nævnte Capasitive Multispark Ignition så burde der ikke være problemer ...
og godt nok kan en Ms meget men du skal ikke fortælle mig at den også nemt kan leverer 4-600volt til spolen pr. tændingspuls (som også skal være bygget til cdi) .. der skal et lidt større fumleboard til .. og inden du har fået bygget det så er det nu noget nemmere at købe et sådanne MSD 6al modul ... men du kunne sikkert sparer små 1000kr hvis du byggede det selv .....
ps. husk at sende billeder/film når du zapper dig selv ..... igen
Start med at kigge på min hjemmeside, der kan du se printet
Tændinganlæg er nærmest hysteri.
Man kan tænde en motor med litereffekter +200hk/liter med en std. strømfordeler, std. bosch 7pins modul, og std tændspole fra feks en 20år gammel volvo. Alle dele kan købes nyt hvor som helst, til ingen penge, og hvis mr.Efterz ellers var hurtigere, så kunne det også foreviges på video når man får fingrene for tæt på.
600volt ladespænding, etc. etc......kom lige med opgivelsen på energi brændt af i spolen istedet.
Jeg er personligt ganske ligeglad med alle de fancy opgivelser der strøes om med i diverse reklameblade/datablade. Mange(RIGTIGT MANGE) tændingsanlæg opgiver ca. 1/3 af de vigtige data der skal til for at evaluere tændingsanlæggets potentiale. Man kunne fristes til at tro det var med vilje for at de ikke kunne kontrolleres?
Men hul nu i det, det kan vi tage et andet sted, i en anden tråd en anden gang.
Til manden med bilen: Du har en strømfordeler. Den ville jeg personligt lade være, og skulle der, meget mod forventning, være problemer med at tænde ild, så ville jeg eftermontere et std. 7pins boschmodul(eller en kopi) plus en alm tændspole.
Evt. rive det af en gammel skrotbil for 100kr hos den lokale hugger, incl stik osv, hvis det rigtigt for alvor skulle være nemt og billigt.
Først når du har revet mekansiske dele i smadder, som std koblinger osv. begynder behovet for andet tænding MÅSKE at vise sig.
Altid designe til det man skal bruge, aldrigt over-engineer noget der ikke er brug for, herunder tændingsanlæg. Ofte har OEM producenten nogenlunde styr på hvad han laver, og det gælder også tændingsanlæg. Samme gør sig gældende på bolte, herunder især aftermarket bolte med manglende info omkring tilspændingsmoment og procedure!!
Ud og kigge på hvad folk går og skruer sammen. Erfaring kommer ikke gratis og uden knubs, men man kan jo suge den info til sig man kan komme til. Læs alt med kritiske øjne. Også reklamer i amerikanske bilblade der sælger kinesisk produceret isenkram som et USA-brand.
Start step by step. Du kan nemt montere en motorstyring på en kørende bil, uden den styrer noget, men bare kigger med. Så kan man tilføje een sensor af gangen, og nyde successen et setp af gangen. Til sidst kører det hele.
Start du med din strømfordeler, og voks med opgaven.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!