Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Brædstrup
Ja er lidt i tvivl om det kan sammenlignes direkte. Altså f.eks 70 kpa = 70%, 180 kpa = 180% har læst i manualen, men forstår ikke helt den måde de omtaler det på.

Motoren en en Bmw m20 B25 med turbo, og kører med 1 bars ladetryk (1,2bar i overboost)

Er lidt i usikker på om jeg har sat det rigtigt op, det skal dog sige at bilen kører hammer godt, og er store set lige så "kørbar som helt std motor.

Men lidt kommentare og lidt konstruktiv kritik ville være rart. :D

Billede

Billede

Billede

http://www.jacobjustesen.dk/ms/map.rar

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

er ikke helt sikker på hvad du efter spørger .. men 100 er atmosfærrisk tryk .. dvs 1 atm abs eller 0 bar ladetryk (overgangen fra vacuum til tryk) hvilket svinger lidt fra lidt under til lidt over 1000 milibar (0.95-1.1 bar) ved havniveau afhængig af vejret

Scalaen er i kilo pascal ...Kpa
100 kpa = 1bar eller ca 1 atm ..hvilket igen er absolute .. dvs 0 ladetryk

men da motortyringe "null stiller" sit 100 niveau når der sættes tænding på motoren så betyder 110 kpa bare at trykket i systemet er 0.1 kpa over det omgivende tryk (da motorstyringen fik tænding) .. hvilket kan give et problem hvis du ligger og kører fra havniveau og op i bjergene .. men dem har vi jo ingen af her hjemme.. dog kan man vælge at kører med en ekstra map sensor som kun sidder og måler det reele vejrtryk (ambient air pressure) og som løbende korrigerer manifold map

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Tror mere der spørges til, hvorfor der vises procenter og ikke kpa på aksen i MT, hvilket jeg egentligt også undrer mgi lidt over...
Daniel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Saab-Daniel skrev:
Tror mere der spørges til, hvorfor der vises procenter og ikke kpa på aksen i MT, hvilket jeg egentligt også undrer mgi lidt over...
Daniel.

ah ok.. ja det er nok noget Erik Fahlgren selv må besvarer ..

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Brædstrup
Saab-Daniel skrev:
Daniel.

Jep det er lige nødagtigt det jeg vil frem til. Der står lidt om det i manualen, men det virker som om det ikke er skrevet helt færdigt.

Men hvis det bare er det samme kpa, så må både min benzin og tændings tabel jo være lavet forkert. (Nu jeg tænker over det, så ryger den jo også helt op i toppen af tabellen når den får gas)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
100% er lig med 100 kpa+-2 kpa her i DK.
Men hvis du nu starter motoren på et Bjerg med 90 kpa i atmosfære tryk, så er 100% = 90 Kpa.
Egentligt ganske smart, bare lidt forvirrende, i en tabel, der normalt har absolutte værdier og ikke %
Så regn med 1% = 1Kpa

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time