Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:44

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 okt 2008, 10:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Ja er lidt i tvivl om det kan sammenlignes direkte. Altså f.eks 70 kpa = 70%, 180 kpa = 180% har læst i manualen, men forstår ikke helt den måde de omtaler det på.

Motoren en en Bmw m20 B25 med turbo, og kører med 1 bars ladetryk (1,2bar i overboost)

Er lidt i usikker på om jeg har sat det rigtigt op, det skal dog sige at bilen kører hammer godt, og er store set lige så "kørbar som helt std motor.

Men lidt kommentare og lidt konstruktiv kritik ville være rart. :D

Billede

Billede

Billede

http://www.jacobjustesen.dk/ms/map.rar


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 okt 2008, 21:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
er ikke helt sikker på hvad du efter spørger .. men 100 er atmosfærrisk tryk .. dvs 1 atm abs eller 0 bar ladetryk (overgangen fra vacuum til tryk) hvilket svinger lidt fra lidt under til lidt over 1000 milibar (0.95-1.1 bar) ved havniveau afhængig af vejret

Scalaen er i kilo pascal ...Kpa
100 kpa = 1bar eller ca 1 atm ..hvilket igen er absolute .. dvs 0 ladetryk

men da motortyringe "null stiller" sit 100 niveau når der sættes tænding på motoren så betyder 110 kpa bare at trykket i systemet er 0.1 kpa over det omgivende tryk (da motorstyringen fik tænding) .. hvilket kan give et problem hvis du ligger og kører fra havniveau og op i bjergene .. men dem har vi jo ingen af her hjemme.. dog kan man vælge at kører med en ekstra map sensor som kun sidder og måler det reele vejrtryk (ambient air pressure) og som løbende korrigerer manifold map


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 okt 2008, 22:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Tror mere der spørges til, hvorfor der vises procenter og ikke kpa på aksen i MT, hvilket jeg egentligt også undrer mgi lidt over...
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 okt 2008, 22:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Saab-Daniel skrev:
Tror mere der spørges til, hvorfor der vises procenter og ikke kpa på aksen i MT, hvilket jeg egentligt også undrer mgi lidt over...
Daniel.


ah ok.. ja det er nok noget Erik Fahlgren selv må besvarer ..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 okt 2008, 15:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Saab-Daniel skrev:
Tror mere der spørges til, hvorfor der vises procenter og ikke kpa på aksen i MT, hvilket jeg egentligt også undrer mgi lidt over...
Daniel.


Jep det er lige nødagtigt det jeg vil frem til. Der står lidt om det i manualen, men det virker som om det ikke er skrevet helt færdigt.

Men hvis det bare er det samme kpa, så må både min benzin og tændings tabel jo være lavet forkert. (Nu jeg tænker over det, så ryger den jo også helt op i toppen af tabellen når den får gas)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 okt 2008, 20:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
100% er lig med 100 kpa+-2 kpa her i DK.
Men hvis du nu starter motoren på et Bjerg med 90 kpa i atmosfære tryk, så er 100% = 90 Kpa.
Egentligt ganske smart, bare lidt forvirrende, i en tabel, der normalt har absolutte værdier og ikke %
Så regn med 1% = 1Kpa

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team