Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 okt 2008, 16:40 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 jul 2008, 11:44
Indlæg: 103
Jeg har LÆST om motorstyringer der har en feature hvorved man den på egen hånd kan tilrette mappet ud fra mapperens ønskede værdier. Jeg forstår det som at man sætter nogle ønsket værdier (gætter på f.eks et afr tal på 14.7) i et bestemt område, og så kører man en/flere ture indtil man accepterer.

Er det korrekt forstået??

Er det sikkert nok ( man kigger jo selv med hele tiden) ???

Syntes at have forstået det osse kan gøres problemfrit med ladetryk ???

_________________
Med venlig hilsen
Jan


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 okt 2008, 17:15 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Se, nu bliver det jo ikke mere præcist end lambdasensoren fortæller den, + den AFR værdi du bestemmer den skal have.

Da en VE tabel er ganske tæt knyttet op af det AFR forhold du vil ende med, hvori består så forskellen om du vælger et AFR forhold ved en given belastning, ELLER om du vælger en bestemt VE ved en given belastning?

"autotune" funktionerne er sjældent så intelligente at de faktisk kan finde det forhold motoren skal køre efter. De finder istedet det forhold BRUGEREN har bestemt de skal finde, og hvori består så gevinsten?

Har ved flere lejligheder bevist at man kan indkøre en motor manuelt LANGT hurtigere end du kan bestemme AFR forholdet og "autotune" dig til resten.

Nok det største problem med autotunefunktionerne er at folk ikke længere får følingen med hvad der sker, og bare tuner efter en AFR tabel de har downloadet på nettet, fra en motor der var "næsten" magen til.
Burn Motherfucker synger motorstyringen til mekanikken, imens brugeren piller ved sin PC.....

Sikker?
Start fra bunden, og få en fornemmelse for hvordan det virker, og glem autotune til at begynde med. Trim lidt af gangen, voks med opgaven, og start med at få motoren til at fungere i tomgang, dernæste i alm. tøffe-til-bager tempo, og gradvist mere og mere effekt, altimens du timmer VE til en værdi der giver det AFR forhold du skal bruge.

En motorstyring er ikke en universal blackbox der ukritisk kan tæskes på hvadsomhelst og ved et tryk på autotune lige programmere sig selv på 10km. Det er langt det bedste for både ejer og bil at man har fået lov at vokse med opgaven.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 okt 2008, 08:05 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 jul 2008, 11:44
Indlæg: 103
Nu er jeg ikke SÅ velbevandret i mapning, og pt er min motorstyring ikke programmerbar, så jeg har slet ikke rodet med det :D (fanataserer dog meget om det), så uden jeg skal have undervisning i motorstyringsprogrammer :wink: hva er en VE tabel???

Når min tid kommer.. og det gør den :reading: så skal der læses mere om det end jeg gør nu.

Alt det du skriver lyder jo mere end logisk, og ja netop voks med opgaven istedet for at lade den gøre det automatisk (hvis den kunne) tilmed hvis det så osse går hurtigere manuelt!!

Jeg blev bare nysgerrig om såen noget "self learning" engine management var til noget.. eller det bare er lidt poppet. Men som jeg forstår dig kan det godt virke(bare ikke hurtigt og præcist) hvis man ikke har mod på at hive bærbaren med ud i bilen, dag efter dag for at ramme det ønsket afr tal HELT præcist???

_________________
Med venlig hilsen
Jan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 okt 2008, 13:58 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jandk skrev:
Nu er jeg ikke SÅ velbevandret i mapning, og pt er min motorstyring ikke programmerbar, så jeg har slet ikke rodet med det :D (fanataserer dog meget om det), så uden jeg skal have undervisning i motorstyringsprogrammer :wink: hva er en VE tabel???

Når min tid kommer.. og det gør den :reading: så skal der læses mere om det end jeg gør nu.

Alt det du skriver lyder jo mere end logisk, og ja netop voks med opgaven istedet for at lade den gøre det automatisk (hvis den kunne) tilmed hvis det så osse går hurtigere manuelt!!

Jeg blev bare nysgerrig om såen noget "self learning" engine management var til noget.. eller det bare er lidt poppet. Men som jeg forstår dig kan det godt virke(bare ikke hurtigt og præcist) hvis man ikke har mod på at hive bærbaren med ud i bilen, dag efter dag for at ramme det ønsket afr tal HELT præcist???


VE tabel: VolumetriskEffektivitet. Mere VE= mere effektiv motor=> højere luftfyldning og (SOM REGEL) også et højere forbrug(for en given størrelse cylinder)

Autotune: Nu skal vi lige snakke om det samme;
Snakker vi om at finpudse på et grundmap der stort set passer, altså korrektion fra feks 14,6 til 14,7?
Eller snakker vi om at tage en motorstyring på default opsætning, uden mapning overhovedet, klikke på autotune, og så drøne afsted?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 okt 2008, 06:55 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 jul 2008, 11:44
Indlæg: 103
HenrikGM skrev:
Jandk skrev:
Nu er jeg ikke SÅ velbevandret i mapning, og pt er min motorstyring ikke programmerbar, så jeg har slet ikke rodet med det :D (fanataserer dog meget om det), så uden jeg skal have undervisning i motorstyringsprogrammer :wink: hva er en VE tabel???

Når min tid kommer.. og det gør den :reading: så skal der læses mere om det end jeg gør nu.

Alt det du skriver lyder jo mere end logisk, og ja netop voks med opgaven istedet for at lade den gøre det automatisk (hvis den kunne) tilmed hvis det så osse går hurtigere manuelt!!

Jeg blev bare nysgerrig om såen noget "self learning" engine management var til noget.. eller det bare er lidt poppet. Men som jeg forstår dig kan det godt virke(bare ikke hurtigt og præcist) hvis man ikke har mod på at hive bærbaren med ud i bilen, dag efter dag for at ramme det ønsket afr tal HELT præcist???


VE tabel: VolumetriskEffektivitet. Mere VE= mere effektiv motor=> højere luftfyldning og (SOM REGEL) også et højere forbrug(for en given størrelse cylinder) Ahaa. tak
Autotune: Nu skal vi lige snakke om det samme;
Snakker vi om at finpudse på et grundmap der stort set passer, altså korrektion fra feks 14,6 til 14,7?
Eller snakker vi om at tage en motorstyring på default opsætning, uden mapning overhovedet, klikke på autotune, og så drøne afsted?Pas!! aner det ikke..det fortæller artikler/reklamer osv ikke noget om, men jeg går ud fra vi snakker finpudse et grundmap, og at det er det der er ideen i det.

_________________
Med venlig hilsen
Jan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 okt 2008, 07:27 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jandk skrev:
[?Pas!! aner det ikke..det fortæller artikler/reklamer osv ikke noget om, men jeg går ud fra vi snakker finpudse et grundmap, og at det er det der er ideen i det.
[/quote]

Se, så snakker vi jo om en motor der er 99% perfekt indkørt, og for at trimme de sidste variationer væk, feks ændring i massefylde på bensin, etc. SÅ kan du bruge autotune, meeen medmindre du laver en bil der skal køre efter en euronorm, så er det ikke så interessant for langt de fleste.
Step by step. Start med at komme til de 99% indkørt bil, så er jeg ret sikker på resten giver sig selv.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 okt 2008, 08:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 jul 2008, 11:44
Indlæg: 103
Det bliver så spændende når den tid kommer.. engang :D
Tak

_________________
Med venlig hilsen
Jan


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team