Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:16

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Danmark
Hej alle.

Efter at have besøgt en del svenske forums uden at finde et svar, prøver jeg her.

Tror i der er mulighed for at køre en T6 motor fra en S80 med kun de dele der hører til motorstyringen, eller er det blevet så komplekst på sådan en ny bil, at det bliver umuligt, her tænker jeg på can netværket i bilen og på alle de subsystemer som muligvis kunne blive påvirket af det. Men altså tror nogen her at det kan lade sig gøre at tage motorstyreboksen(e) fra S80 bilen samt motoren og så bruge den til noget "sjovere" end bare en tung luksusbil ;)

Mvh.
David

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg tror du vil løbe ind i et par småproblemer med manglende signaler fra :twisted:
Startspærren
servostyringen
A/C
Gearkasse
ABS
Og guderne må vide hvad motorstyringen kræver af forskellige signaler.

Hvis en såddan maskine skal transplanteres over i en anden karosse kræver det en programmerbar motorstyring, eller at man flytter alle komponenter fra donor bilen over i den nye karosse.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:

Geografisk sted: Danmark
Hej igen.

Ja, det er jo alt sammen rigtigt med de signaler. Men tror du det kunne lade sig gøre at få fat i noget originalsoftware fra da motorerne blev kørt i bænk, for så må det da kunne lade sig gøre.

Evt. eftersom jeg lige har hørt fra en der arbejder med CAN netværket i volvoerne, at boksene skulle have været brugt som stand alone systemer mens motorerne blev testet igennem, burde det så ikke være muligt at få dem programmeret om.

Det er ikke så meget fordi jeg ikke vil have et programmerbart sprøjt det er bare bekvemmelighed :) Synes jo at motorerne går rimelig godt - og med en chip på og ca. 310 hk i den - det bliver det jo ikke dårligere af.

Nå, men det ender jo nok med at der skal noget programmerbart til - så må man jo tage det som det kommer.

Tak for svaret.
David

Titel:

Geografisk sted: Randers
Det lyder eller ikke som nogen dum ide, der skal nok være mange heste at hente i sådan en t6 motor :D :D

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Org softvaren fra Volvo det lyder i mine øre som en umulighed, og så kan du ikke bruge din chip til noget som helst, da den er baseret på det komplette system.
Der findes en svenskbygget Hot rod med tværliggende twinturbo sekser fra en S80.
Men jeg kan ikke huske hvor mange original dele han brugte. Jeg mener at det var en komplet s80 i en anden karosse.
Jeg tror desværre at standalone er vejen frem, medmindre der er svenske chiptunings firmaer der har noget software.

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Hej igen.

Ja, har selv kigget og kigget. Og jeg fandt siden !

Desværre viste det sig at være et fabriksstøttet team der havde fået en originalstyreboks specielt til at køre alene så ideen om originalsoftware er hermed droppet medmindre nyt dukker op. Bliver vel bare nødt til at begynde at spare sammen igen og så købe noget programmerbart få det mappet osv. ja ja, livet er ikke altid nemt.

Mvh.
David

Titel:
Moderator

Morten VJ skrev:
Org softvaren fra Volvo det lyder i mine øre som en umulighed, og så kan du ikke bruge din chip til noget som helst, da den er baseret på det komplette system.
Der findes en svenskbygget Hot rod med tværliggende twinturbo sekser fra en S80.
Men jeg kan ikke huske hvor mange original dele han brugte. Jeg mener at det var en komplet s80 i en anden karosse.
Jeg tror desværre at standalone er vejen frem, medmindre der er svenske chiptunings firmaer der har noget software.

Morten

Hotrodden er ikke en komplet 80er i en anden karosse. Hotrodden har stort set intet genbrugt, men så godt som det hele er lavet til det ene formål.

Bilen er iøvrigt sponseret af volvo, og volvo bruger den som concept til at undersøge potentialet for en prowdler lign. volvo. Det skal nævnes at man intet steds kan se at bilen ikke er serieproduceret. Jeg har været bilen efter i sømmene, det er fantastiskt flot arbejde. Finishen på alt er som på den bil motoren kom fra. Godt skuldret når alt er lavet i hånden.

Jeg tror iøvrigt det vil være ligeså nemt at få et programmerbart styring til at køre, som at begynde at hekse med volvos styring. Jeg kan næppe forestille mig du kan finde nogen her i dk der er bare en smule inde i hvordan det orignale funker, selv svenskerne har deres bøvl med dem, så i dk er det nok en kende mere besværligt at arbejde i. Men du kan da ringe til volvo danmark og høre dem ad om de vil hjælpe dig.... :lol:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time