Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:06

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 aug 2004, 21:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Jeg har lige et spørgsmål, angående ombygning til sprøjt.

Planen er at min lille bil skal ombygges fra karburator til sprøjt i løbet af vinteren, da den aligevel ikke køre på det tidspunkt.

Planen om at bruge det sjældhus jeg har fra en kadett GTE som jeg har ligende, på det originale manifold faldt lidt til jorden, da jeg fandt ud af de passer ikke så godt sammen som jeg havde troet. ØV :cry:

Spørgsmålet lyder:
Hvis man tager 2 spjældhuse fra en 1,0 med Monopoint, og montere dem paralelt med hinnanden, i en vinkel på ca45 grader. Altså en på hver topstykke, vil det virke fornuftigt??????

Det skal lige siges at lave et plenum kammer er ikke let da de to indsugningerne sider paralelt med 45cm mellemrum, der imellem sider også starteren ivejen. Og med et dobbelt sjældhus bliver rørene små 40cm. lange hvis de ikke skal have alt forkraftige buk, og det er jo ikke optimal.

Har i andre eller bedre forslag så sig enlig til, jeg kan jo lige så godt lave det så godt som jeg kan fra starten som muligt.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2004, 21:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Fand lidt i den gl kaburator bog.
Hvis vi an tager at volumen for en cyl er på 325 ccm, er venturi diameteren på mellem 29mm og 43 mm for maks effekt mellem 6000, og 10.000 omdrejninger i min.
Så et spjæld fra en 1000 ccm pr cylinder bliver alt for stort, med en umulig lav- dellast.
Mit råd ville være at finde et par kaburatore fra en motorcykel med et gasspjælds diameter på 30 mm, eller lav dem selv.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2004, 22:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Du har nok ret i at et par spjældhuse fra en 1,0 er lidt til den gode side, men det ville være dejlig nemt, der jo allerede TPS, dyse og lutf temp føler.

Ville satse på at finde nogle på godt 32mm.

Har kørt med 36mm.DRLA Del'orto karburator, uden tap af bundmoment. Dvs god trækkraft fra 2000omdr. (selv en standart 2cv skal have lidt omdr for at trække bare nogenlunde. Max moment ved4000omdr. og Max effekt ved godt 6000omdr)
Nu køre den med 2 Mikuni CV karburatore på35mm.
Den originale karbufator er på 21+26mm. (det er en register med tvangstryrret andet spjæld)

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2004, 22:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Du må huske på en ting at det du taler om er spjælddiametre aka. den største diameter på kaburatoren.
Det jeg referere til er venturi diametren den mindste diameter i kaburatoren.
Kaburator spjæld diameter, og spjældhus diameter er ikke direkte sammenlignelige netop pga. venturien i kaburatoren.

32 mm diameter på spjældet lyder ikke helt tosset hvis du søger en maks effekt ved ca 7000 omd./min. :o

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2004, 23:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
kunne man ikke dreje nogle andre venturi ringe og så "drossle" spjældhuset ned så det kunne bruges?? (kunne jo smides op i en presse og trykkes i så de ikke rokker sig)...... lidt alla dellorto justering hvor de kan skiftes...

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2004, 00:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
Måske du kunne finde noget sprøjt fra en skadet bmw motorcykel:?:
Ved ikke om det kan gå, tænkte bare at nu du alligevel skal bruge til en bokser, om det kunne være værd at undersøge.. :D

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2004, 01:35 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvor store er de to monospjæld du har liggende?

Dellast problemet kan jo afhjælpes med lidt snedig konstrueret speedertræk, men selvf ikke hvis spjældene er alt for voldsomme.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2004, 11:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Lars E skrev:
Du har nok ret i at et par spjældhuse fra en 1,0 er lidt til den gode side, men det ville være dejlig nemt, der jo allerede TPS, dyse og lutf temp føler.

Ville satse på at finde nogle på godt 32mm.

Har kørt med 36mm.DRLA Del'orto karburator, uden tap af bundmoment. Dvs god trækkraft fra 2000omdr. (selv en standart 2cv skal have lidt omdr for at trække bare nogenlunde. Max moment ved4000omdr. og Max effekt ved godt 6000omdr)
Nu køre den med 2 Mikuni CV karburatore på35mm.
Den originale karbufator er på 21+26mm. (det er en register med tvangstryrret andet spjæld)


Du vil under alle omstændigeder blive nød til at skifte dyserne da de er for store.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 aug 2004, 12:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
HenrikGM skrev:
Hvor store er de to monospjæld du har liggende?

Dellast problemet kan jo afhjælpes med lidt snedig konstrueret speedertræk, men selvf ikke hvis spjældene er alt for voldsomme.


Har ikke nogen monopoint spjæld (endnu ), det var bare en tanke jeg fik da den foregående plan nok ikke bliver så god.

Hoved planen er at der først skal bygges sprøjt på, og når jeg har fået det til virke og er blevet fortrolig med det, så skal turboen monteres.

Nogen der kender en god MC ophugger i vejle/horsens området, eller bare sådan cirka i det midtjyske?????

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 aug 2004, 17:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Morten VJ skrev:
Fand lidt i den gl kaburator bog.
Hvis vi an tager at volumen for en cyl er på 325 ccm, er venturi diameteren på mellem 29mm og 43 mm for maks effekt mellem 6000, og 10.000 omdrejninger i min.
Så et spjæld fra en 1000 ccm pr cylinder bliver alt for stort, med en umulig lav- dellast.
Mit råd ville være at finde et par kaburatore fra en motorcykel med et gasspjælds diameter på 30 mm, eller lav dem selv.

MVH

Morten


Du øhh... Morten, hvad hedder den bog du har læst det i??????

Jeg ved at jeg selv har set en graf i en bog engang, men jeg kan ikke finde det i nogen af de bøger jeg har her hjemme(har ledt det hele i gennem). Mener også at der stod noget om når man gik fra dobbelt karburator til dobbelt sjæld huse, så plejede man at gå 1-2mm. op i størelse, noget med at sjældhuse ikke er så følsomme over for forlav luft hastighed ved lave omdrejninger som karburator er. (men kan ikke huske det præcis da det flere år siden, men det løder meget rigtig)

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 70 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team